מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשע״ה 16.04.2015

איך 'חיים' את השיחה המהדהדת? ● משפיעים מדברים

חובה לקריאה לכל חסיד! במלאת 24 שנה לשיחה הידועה של הרבי בכ"ח ניסן תשנ"א - "עשו כל מה שביכולתכם", שני משפיעים בישיבות תו"ת שהיו באותו מעמד ושמעו את השיחה מהרבי - הרב מנחם דוברוסקין והרב ברוך כהנא, מספרים על הסערה הגדולה, ההחלטות שהתקבלו והתחושות של החסידים ● ואיך אפשר לחיות גם היום את השיחה המהדהדת ● מגזין שישי  עשו ככל אשר ביכולתכם
איך 'חיים' את השיחה המהדהדת? ● משפיעים מדברים
(צילום: מר אייזנברג, באדיבות בית ליובאוויטש בפריז)

משה בן חיים

הרב מנחם דוברוסקין
, משפיע בישיבת תו"ת מגדל העמק, היה באותם ימים, 'ימי כ"ח ניסן' הבלתי נשכחים, בחור ב'קבוצה', בישיבה בבית חיינו 770. הוא מספר על מה שקרה באותו יום:

"אחרי שהרבי חזר מהאוהל, התקיימה תפילת מנחה וערבית. הכל היה נראה שגרתי למדי, שהרבי אומר שיחה לאחר התפילה זה היה שכיח. השיחה התחילה באופן רגיל, אך תוך כדי הפכה לסוערת. עד כדי כך, שהרבי הוזיז בדברו את הסטנדר עליו נשען. הרבי שינה את טון דיבורו ודיבר במילים נסערות, ויש לציין שבשיחה ה'מוגהית' הם לא מופיעות.

"לאחר השיחה נהיה רעש גדול. ישבו וטיכסו עצה כיצד לפעול, מה לעשות. כל זה היה ביום חמישי. בשבת במהלך ההתוועדות, נעמד החסיד איצ'ה גאנזבורג ע"ה והחל לבכות. הרבי אמר: 'שרב כאן יפסוק שאסור בשבת לבכות!'. בהתחלה ניתן היה לחשוב שהרבי אומר זאת בהומור כדי להרגיעו, אך מסתבר שלא. הרבי רכן וחיפש רב שיפסוק זאת. לאחר זמן הרב מרלאוו ע"ה אמר באידיש שבשבת אסור לבכות. אח"כ, במהלך ההתוועדות הרבי אמר שהתכווין לכך שכל אחד יוסיף בקיום תומ"צ בהידור.

"ביום ראשון, במעמד חלוקת הדולרים לצדקה, היו כמה שניסו לתת לרבי עצות. מישהו הביא לרבי כרטיס טיסה לארץ ישראל, אחרים ניסו לעשות החתמות ומישהו אחר הציע לרבי לנסוע לקברי צדיקים לעוררם על הגאולה. הרבי הגיב ע"כ ואמר: 'אני דרשתי מכם, וכעת נותנים לי עצות מה אני צריך לעשות', ועוד: 'לא מבינים על מה אני מדבר' (התוכן, המילים לא במדוייק)

"לאחר התייעצויות של אנ"ש והתמימים, הוחלט ללמוד ענייני גאולה ומשיח, ולצורך כך החליטו להפיק חוברת מיוחדת עם מראי מקומות לכל השיחות והמאמרים של הרבי בנושא. אחרי שלושה ימים של עבודה אינטנסיבית, הכניסו את החוברת המוכנה לרבי. הרבי ענה ע"כ: 'נלקח, אזכיר על הציון'.

"בשבת לאחמ"כ, הרבי עורר על כך ללמוד ענייני גאולה ומשיח והתייחס לחוברת שהוציאו לאחרונה. הרבי אמר שהדרך הישרה להביא את משיח היא לימוד ענייני גאולה ומשיח, והרבי המשיך לדבר ולעורר על כך במשך כל הקיץ שלאחרי זה".

כך 'נחיה' את השיחה

איך היום לאחר 24 שנה, אנחנו צריכים 'לחיות' עם השיחה, למעשה?

"הדרישה של הרבי מאיתנו, שלא יהיה מצב שמתאספים כמה יהודים יחד ולא מדברים על משיח. הדרישה היא עדכנית היום, ובוודאי בחודש ניסן. נכון, אתה לא יכול לחשוב על זה כל רגע, אבל לכל הפחות בזמנים מיוחדים. אנחנו צריכים לשאול את עצמינו, האם העניין הזה הפך ל'נדוש' ח"ו?! או שהוא נמצא בראש שלנו? יש זמנים מעת לעת שצריך לעצור ולחשוב. הרבי דיבר ועורר שתהיה מודעות לעניין, ולא יהיה 'עסקים כרגיל'.

"הרבי באחד משיחותיו אמר שלא יתכן שחסיד חב"ד נשאל 'מה החשיבות בעניין הגאולה?' והוא לא יידע מה לענות. הרי חוזרים על הבקשה לגאולה כמה וכמה פעמים בכל יום, בתפילות בברכות וכו'? עוד אמר הרבי, שצריך לתבוע את הגאולה לא רק שיש ח"ו צרות, אלא גם מתוך הרחבה.

"חסיד צריך לדעת שהגלות זה לא המקום הטבעי שלנו. הכוונה הפנימית של כל העולם היא משיח, וכל עוד שזה לא קרה 'אוי לבנים שגלו מעל שולחן אביהם'. צריך לעורר, ולזכור שהרבי בכה על זה. הרבי חזר והזכיר את שכתוב ברמב"ם 'עשה מעשה אחד הרי הוא מכריע את כל העולם לכף זכות', והרבי אמר דייק שכתוב 'לעולם יראה אדם' שזה הדרך המרכזית והעיקרית של האדם בחייו, ושאולי כמה מטבעות לצדקה עם כמה גרמים הם הם המעשה הטוב שיכריע את כל העולם לכף זכות".

לפתע הטון השתנה

הרב ברוך כהנא, משפיע בישיבת תו"ת בקרית גת, זוכר גם אחרי 24 שנים היטב את  מעמד 'השיחה הידועה', והוא מספר על האירועים שקרו באותם ימים:

"יום חמישי כ"ז ניסן ה'תשנ"א. הרבי נסע לאוהל בשתיים בצהריים, וחזר בערך בשבע בערב. הרבי נכנס ל-770 למנחה ולערבית, ולפני הקדיש האחרון של ערבית סימן למזכיר שהוא רוצה לומר שיחה. בשיחה הרבי דיבר על מעלת היום, ולפתע באמצע השיחה הטון של הרבי השתנה. בתוך השיחה הרבי אמר:

"ורחמנא ליצלן ייתכן שהיום בלילה לא יבוא משיח, וייתכן שגם מחר עדיין לא יבוא משיח, ומחרתיים לא יבוא משיח! ואכן צועקים ומצווים שיצעקו 'עד מתי' וכו'. באם היו צועקים באמת והיו מתכוונים באמת הרי הדבר וודאי שמשיח כבר מזמן היה בא, יחד עם הגאולה האמיתית והשלמה!"

"בסיום השיחה הרבי החל בחלוקת דולרים והקהל התחיל לצעוק 'עד מתי' ואחרי כמה דקות התחילו בשירה אדירה של אותן מילים 'עד מתי'. מיד בתחילת החלוקה ניגש הרב ג'ימי גוראריה לרבי לקבל הדולר. הרבי אמר לו "אני רואה שלא נגע ולא פגע"...

"בסיום החלוקה, הקהל היה נרגש ונבהל מתוכן הדברים. הכריזו על התוועדות גדולה ב-770 ושכולם בלי יוצא מן הכלל יגיעו. הבתוועדות שנערכה, זקני החסידים עוררו את הקהל בדברים היוצאים מן הלב.

"בנוסף, באותו ערב התקיימה אסיפה סגורה של רבנים ועסקנים, מה לעשות וכיצד לפעול.

"שמעתי מהרב מ"מ גרונר מאביו הריל"ג שיחי', שהוא (הריל"ג) למחרת בבוקר אמר לרבי שהקהל דואג וחושש מה הכוונה של הרבי. האם הרבי יפסיק להתוועד וכו'? הרבי חייך ואמר: "סך הכל התכוונתי לעורר את הקהל שיעשו יותר בכל העניינים".

"אחת ההחלטות של הכינוס הסגור היתה, שבהתוועדות של השבת הקרובה, יבקשו שהרבי יתגלה.

"בשבת, כולם היו דרוכים ומתוחים, לראות מה יקרה. כשהרבי נכנס להתוועדות, כולם שרו 'עד מתי'. הקהל נעמד ושר את הניגון בעוז, מתוך צפייה ל'התגלות'.  אחרי השיחה הראשונה הקהל שוב צעק ושר 'עד מתי', ואז הרב הרה"ח יעקב פלס ע"ה ניגש לרבי בבימת ההתוועדות, וביקש את רשות הדיבור. הרבי אישר לו והרה"ח יעקב פלס החל לומר בקול: "כידוע הבעש"ט הרבה שנים היה נסתר, ומהשמים נמסר לו שהוא חייב להתגלות, ואז לא היתה לו ברירה. הרבי הוא ממשיך של הבעש"ט והרביים. והיות שאנו בסוף זמן הגלות, ואי אפשר לחכות, בשם כל הקהל מבקשים מהרבי להתגלות תיכף ומיד ממש!"

"הרבי הסתכל לכיוון הקהל, ואי אפשר היה לתאר את המתח העצום.

"כשהרב פלס סיים את דבריו, הרבי התחיל בשיחה, ואמר "כל זה מה שאתם אומרים לי מה אני צריך לעשות, ומה שאתם צריכים לעשות אתם לא עושים. אני יודע בעצמי מה עלי לעשות. על כל אחד לפעול בעצמו להביא את הגאולה. הכוונה בפשטות להוסיף בלימוד התורה, בפנימיות התורה, ובנגלה דתורה, ובהידור בקיום המצוות.

"אח"כ נעמד הרב איצ'ה גנזבורג ע"ה ופרץ בבכי, ואמר לרבי: "אי אפשר לחכות יותר וצריך את המשיח". הרבי הגיב "שישאל רב האם מותר לבכות בשבת".

"גם בחלוקת הדולרים לצדקה ביום ראשון, הגיעו כמה אנשים שנתנו כל מיני עצות לרבי, והרבי התבטא על כך בחוסר שביעות רצון".

מה לפועל כיום, צריך 'לקחת' מהשיחה?


"כל אחד צריך לשאול עצמו לפחות פעם ביום מה הוא עשה לזרז את הגאולה. שיפריע לו העניין הזה. אוסיף נקודה של 'דיוק' שמצאתי בדברי הרבי: הרבי אמר (באידיש) : "שכל אחד ואחד יעשה כל מה שהוא יכול בשביל להביא את המשיח". ומסביר הרב ברוך כהנא: "הרי לא כל אחד יכול לעשות הכל. אלא, שלכל אחד יש משהו שהוא מתקשה בו, והיצר הרע מתגבר עליו. בעניין הזה בדיוק הוא צריך לעשות כל מה שהוא יכול להתגבר – וזה מה שהרבי רוצה מאיתנו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.