מערכת COL | יום כ"ו ניסן ה׳תשע״ה 15.04.2015

המלחמה על ספרי התורה

35 ספרי תורה ששרדו את תקופת השואה, התגלו לאחרונה במרתף של מנזר בעיירה בפולין, שם אוחסנו במשך יותר מ־70 שנה ● "יש קהילות יהודיות שאין להן ספרי תורה. החזרת ספרי התורה האלה תהיה הניצחון הכי גדול שלנו", אומר ג'וני דניאלס שאיתר את מקומם, ופועל להשבתם לידיים יהודיות  לסיפור המלא
המלחמה על ספרי התורה
(צילום: ישראל היום)


ספרי התורה נגנבו במהלך השואה האיומה על ידי אחד הכמרים שהיו בעבר במנזר. הכומר, שהיה אנטישמי מובהק, רצה לגלות בתוך ספרי התורה ממצאים 'סודיים' לכאורה, שיהודים מחביאים בספרי הקודש.

במשך עשרות שנים ספרי התורה שכנו בתוך מחסן מוזנח במנזר, ובשנים האחרונות נפוצה השמועה עליהם ברחבי פולין. ג'וני דניאלס, יו"ר ומייסד עמותת "ממעמקים" הפועלת להנצחת השואה, איתר את מיקום הספרים ובמשך חודשים הפעיל לחץ על ראשי הכנסייה בפולין, עד שהצליח לשכנע אותם לאפשר לו להיכנס אל המנזר ולראות לראשונה את הספרים לאחר 70 שנה.

דניאלס תיאר את המחזה שנגלה לעיניו: "לראות 35 ספרי תורה שוכבים על מדפים מלוכלכים של מנזר בפולין פגע לי בנשמה היהודית בגלל הזלזול המופגן בספרים. חלק מהספרים קרועים ולא ניתן להשתמש בהם שוב, וניאלץ לקבור אותם אם לא נמצא מי שירצה לבוא ולתקן, אבל רוב ספרי התורה במצב טוב מאוד והם כשרים לשימוש כבר עכשיו.

"כל מה שרציתי לעשות באותו הרגע זה להציל את הספרים משם באופן מיידי ולהחזיר אותם לבתי כנסת ברחבי העולם. 70 שנה זילזלו בהם. זה מספיק. הנוצרים לא מבינים מה החשיבות של ספרי התורה עבורנו. אחרי שבאנו והסברנו להם במה מדובר, אני מצפה שהם יחזירו את הספרים לעם היהודי".

למרות שראשי הכנסייה בפולין הסכימו להציג את הספרים בפני דניאלס, אין עדיין נכונות מצידם לשחרר את ספרי התורה ולהשיב אותם אל היהודים. אך דניאלס, מבחינתו, אינו מתכוון לוותר: "אני מצפה שהממשלה הפולנית תתערב ותחזיר את הספרים מיידית לעם היהודי. זה זלזול נוסף שהכנסייה והממשלה הפולנית לא משחררות את הספרים עכשיו. ספרי התורה האלה הם רכוש של יהודים. זה חוב מוסרי של ממשלת פולין להשיב אותם.

"יש קהילות יהודיות שאין להן ספרי תורה. החזרת ספרי התורה האלה תהיה הניצחון הכי גדול שלנו. אנחנו עם הספר. זה מה שחיבר אותנו בין הדורות. חובה להציל את ספרי התורה האלה ולהעביר אותם לידיים יהודיות. אני מנסה להציל את ההיסטוריה של העם היהודי".

בעמותה נעזרים בעורכי דין פולנים המסייעים בהתנדבות כדי להשלים את המלאכה ולהביא להוצאת ספרי התורה מהמנזר. דניאלס, שנדהם מהתגלית החשובה, הבהיר: "הספרים האלה הם כמו ניצולי שואה. בעוד עשר או עשרים שנה, כאשר ניצולי השואה כבר לא יהיו איתנו, ספרי התורה האלה יספרו במקום הניצולים את סיפור השואה.

"בכל שבת, כשיוציאו את אחד מספרי התורה האלה בבית כנסת בארץ או בעולם, כולם יידעו שהספרים האלה שרדו את השואה. כל עוד הספרים נמצאים במנזר זו פגיעה מתמשכת ועוול נוסף כלפי העם היהודי".

(יורי ילון, ישראל היום)

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.