מערכת COL | יום י"ט ניסן ה׳תשע״ה 08.04.2015

האם מותר לאכול חמץ בשבת איסרו חג?

האם מותר לאכול חמץ שנמכר לגוי כהלכה, ביום שבת שחל למחרת שביעי של פסח? ● הרב חיים פרוס, מרבני חב"ד, משיב חמץ בשבת שאחרי פסח
האם מותר לאכול חמץ בשבת איסרו חג?

הרב חיים פרוס

האם מותר לאכול חמץ שנמכר לגוי כהלכה, ביום שבת שחל למחרת שביעי של פסח?
והנה יש לדון כאן מכמה טעמים.

א. מוקצה שהוקצה בין השמשות של שביעי של פסח.
ב. איסור גזל מהגוי.

והנה כו"ע מודי שאם הגוי יביא מחמצו שלו ליהודי בשבת בוודאי שמותר לאכול הרי כבר אין איסור אכילת חמץ.

אמנם לגבי חמץ הנמכר לגוי השאלה, והנה לגבי ב' החששות האלו כבר כתב באריכות ביחווה דעת (ח"ב סימן סד) שמותר וטעמו שאין בזה איסור מוקצה שהוקצה בין השמשות הוקצה לכל השבת ע"פ דברי התוס' במסכת ביצה ד. שמוקצה שהוקצה בבין השמשות הוקצה לכל השבת, זה רק כשהדבר נאסר מכח היום הבא אבל כאן בשבת הרי החמץ אינו אסור וזה נחשב מוקצה מחמת יום שעבר ומותר בשבת ועיין שם באריכות.

וכן לגבי המכירה כותב, ובהיות שבשטר מכירת החמץ לגוי נכתב במפורש, שהגוי מרשה למוכרי החמץ לקחת אחר הפסח מהחמץ שנמכר מאליו, וישלמו לו אחר כך מחיר החמץ, אין לחוש בזה גם משום גזל הגוי שהוא אסור, כמבואר בחשן משפט (סימן שמח סעיף ב, וסימן שנט סעיף א). ולכן מותר ליטול ולאכול מן החמץ הנמכר לגוי בשבת שאחר שביעי של פסח, ואין לחוש בזה כלל.

וגם לשיטות שהמכירה אינה פוקעת מעצמה ובפרט לפי מנהגנו (כפי המובא בספר סדר מכירת חמץ לפי תקנת רבותינו ע' קסד )שבמוצאי החג ישאל הערב קבלן את הנכרי אם הוא רוצה להחזיק החמץ, או שהוא רוצה למכרו אל הערב קבלן עם הריוח המבואר בשטר (או שבמקום שבו הערב קבלן איננו הרב המוכר שואל את הנכרי) וא"כ עד מוצאי שבת החמץ עדיין של הגוי, מ"מ עדיין דברי היחווה דעת שרירים וקיימים.

וכן הוא בשטר המכירה שנמצא בידי ( שטר המכירה של הגרמי"ל ) מובא בזה הנוסח " ובפירוש נתרצה האינו יהודי הקונה , שאם נצטרך אני וב"ב או כל מי מהחתומים להשתמש ...כן אם יצטרכו איזה דבר מהרפואות שיש בהם תערובת חמץ המכורים לו, הוא נותן רשות ליטול אף בתוך ימי הפסח, וישלמו לו עם ריוח אחר הפסח כפי שומת הבקי, כן הוא נותן רשות לקחת מהנמכר לו כל מה שיצטרך לנו תיכף אחר יציאת הפסח וישלמו לו עם ריוח כפי שומת שלשה בקיאין בשומא".

ויש להעיר כי בנוסח שטר המכירה של לשכת הרבנות בכפר חב"ד כפי שכתבה הגרמ"ש אשכנזי ז"ל פיסקא זו "כן הוא נותן רשות לקחת מהנמכר לו כל מה שיצטרך לנו תיכף אחר יציאת הפסח וישלמו לו עם ריוח כפי שומת שלשה בקיאין בשומא". אינה קיימת. ולכן הלוקח מן החמץ ללא רשות מהגוי יש בכך משום גזל או חשש גזל.

והנה בשמירת שבת כהלכתה בדיני מוקצה בפרק כב הערה ב מביא שבחמץ של גוי אין מוקצה ולכן אם הגוי יביא לו חמץ משלו מותר בשבת לאכול, אבל אינו מביא הדוגמא מחמץ הנמכר לנכרי שיהיה מותר לאכלו בשבת.

אמנם למרות המובא לעיל שזה מעיקרא דדינא, יש לחוש לגבי הכלים שמא יאכלו בתוך הכלים של פסח חמץ, ולכן יש ליזהר בזה. ושמעתי כי הרב עמאר בזמן מכירת חמץ השנה התנה מפורש עם הגוי כי יוכלו לקחת מן החמץ בשבת ומ"מ למעשה הורה שלא לקחת מטעם דלעיל.

אמנם לאכול שאר מוצרים כשרים לפסח או קטניות בוודאי שמותר בשבת, וכן שרויה מותר לאכול בשבת, ולא דנתי כאן בבישולם בערב החג ע"י עירוב תבשילין שיש מחלוקת בזה כמבואר במנחת יצחק ח"ז סימן לג.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.