מערכת COL | יום י"ח ניסן ה׳תשע״ה 07.04.2015

חמישה מי יודע? חמשת האתרים המומלצים של COL

נותרו עוד יומיים מלאים של חול המועד, ובהם אפשר לצאת ולטייל עם כל המשפחה ולהנות מהיופי שברא הקב"ה בעולמו ●  בחרנו עבורכם חמישה טיולים מומלצים, המתאימים לכל המשפחה ומשלבים טיול בחיק הטבע  המומלצים של COL

נותרו עוד יומיים מלאים של חול המועד, ובהם אפשר לצאת ולטייל עם כל המשפחה ולהנות מהיופי שברא הקב"ה בעולמו. בחרנו עבורכם חמישה טיולים מומלצים, המתאימים לכל המשפחה ומשלבים טיול בחיק הטבע.

מלך המעיינות: הסטף

אם אתם מחפשים טיול לכל המשפחה, עם הרבה צמחיה וברכות מים, טיול ב"סטף", מומלץ ביותר. בחג האביב, אפשר גם להנות משפע צמחיה שברא הקב"ה בעולמו.

מקום: ליד אבן ספיר
אורך המסלול (ק"מ): כ- 1.5
משך הטיול: עד שעתיים

איך מגיעים: נוסעים על כביש 1 (תל אביב-ירושלים) ויורדים במחלף הראל דרומה לכביש 3965, עם השילוט לצובה ועין כרם. לאחר כשלושה ק"מ, בכיכר, ממשיכים ישר עם השילוט לסטף. חולפים על פני החנייה העליונה של הסטף, ומתפתלים עם הכביש הצר עד החנייה התיכונה.

מעיינות ובריכות אגירה

עוזבים את החנייה יורדים עם הכביש לכיוון צפון-מזרח, ממשיכים בו עד סופו ועוקבים אחר השילוט למעיין. צעידה של כ-100 מטר תוביל אתכם לבריכת האגירה הגדולה והיפה של עין סטף, שבערבית נקרא עין אל-בלד (מעיין הכפר)

בריכת מים בסטף (אתר מפה)

במפלס שמעל בריכת האגירה פעור פתח קטן בצלע ההר, המוביל למקור הנביעה. אפשר להדליק פנסים ולהמשיך מכאן בזחילה בתוך הנקבה, שתסתיים כחמש דקות מאוחר יותר, כשתגיחו ממפלס בריכת האגירה.

מומלץ להביא פנסים.

חורבת מדרס

מקום מרתק להורים ולילדים ובו בורות ומערות מתקופת מרד בר כוכבא. מתאים לכל המשפחה, ומעניק זווית ראיה מרתקת על התקופה שבה הסתתרו היהודים במחילות ובמערות מפני הרומאים. חוויה בלתי רגילה היא הזחילה במערה שכונתה "מנהרת הקמח" וזאת משום שיוצאים ממנה מכוסים בשכבת חול לבנה. לא מומלץ לאלו שחוששים ממקומות סגורים...

לא פחות מ-56 מערות ובורות מים תת קרקעיים נספרו בחורבת מדרס הקדומה, אבל הממצא המפעים ביותר ביישוב הוא מחילות המסתור הנפתלות שנחפרו בו בתקופת מרד בר כוכבא.

מקום: ליד בית שמש
אורך המסלול (ק"מ): כ- 2
משך הטיול: עד שעתיים

איך מגיעים: נוסעים על כביש 38 מבית שמש דרומה. מעט אחרי סימון הק"מ ה-7 פונים לכיוון דרום-מזרח (שמאלה), עם השילוט לחורבת מדרס. בצומת
T פונים ימינה ואחרי כשני ק"מ נוספים על הכביש הצר, במסעף הימני של מזלג דרכים ופונים מיד אחר כך ימינה לדרך עפר מסומנת שחור. ממשיכים עם השילוט עד לחניון מדרס.

השביל המסומן כחול עוזב את החנייה  לכיוון דרום-מערב ומטפס, בינות לעצי חרוב, היישר למערכת מסתור מפותלת.

פתחי הכניסה והיציאה של המערכת נפערים מדופן של מערת פעמון, שתקרתה התמוטטה, ועתה היא נראית כמו בור עמוק. אולמות וחדרים תת קרקעיים מקושרים כאן אלה לאלה במחילות צרות. בשפלת יהודה התגלו עשרות מערכות מסוג זה, ומניחים כי הן נחפרו על ידי היהודים כחלק מן ההתארגנות למרד בר כוכבא. מדליקים פנסים ונכנסים למערכת המסתור דרך הפתח שבחלקו העליון של הבור. אורכה הכולל של המערכת הוא כ-100 מטר, עם מחילות בגובה 40-60 ס"מ שעוברים אותן בזחילה. המחילות הללו מקשרות בין חדרונים קטנים לאולם גדול שכוכי קולומבריום (כוכים בצורת משולש, אולי שימשו לשילוח יוני דואר- מעין דואר עתיק) חצובים בו.

כוכים ששימשו לגידול יונים בתקופת בר כוכבא בחורבת מדרס (צילום: איל ש.)

לכל אורך הנתיב קבועים מחזירי אור המסמנים את הדרך. המסלול במערה הוא חד סטרי - נכנסים מהפתח העליון שבבור הפעמון, ויוצאים (בעזרת סולם) מהפתח התחתון.

המסלול הכחול ברמת הנדיב

לא מדובר על ביקור בגני הנדיב של הברון רוטשילד, אלא במסלול הליכה עם נוף וצמחייה מרהיבה, מותאם למשפחה ברמת הנדיב.

מקום: ליד זכרון יעקב
אורך המסלול (ק"מ): כ- 1.5
משך הטיול: עד שעתיים

איך מגיעים: נוסעים על כביש 652 מבנימינה לזכרון יעקב. כקילומטר מדרום לזכרון יעקב פונים שמאלה, מערבה, על פי השילוט לרמת הנדיב. במחסום השני ממשיכים לנסוע ישר עד החנייה המערבית.

ניתן להתחיל את היום במרכז המבקרים של רמת הנדיב ובגני הנדיב... המסלול המוצע כאן הולך בכיוון הפוך מהכיוון אליו מפנים החצים שעל גבי העמודונים המסומנים הכחול, אך עושה בדיוק את אותו המסלול. ניתן לעשות אותו בדרך המוצעת כאן או בכיוון ההפוך עם החצים.

המסלול הכחול ברמת הנדיב (אתר מפה)

כדי להתחיל במסלול הולכים לפינה הימנית רחוקה של החניון, פינתו הדרום מערבית, משם יוצאת דרך כורכר המגיעה לצומת השבילים, ממנו מתחילים כל מסלולי ההליכה בפארק. בצומת פונים שמאלה ובמזלג בוחרים במסעף השמאלי. אתם פוסעים באזור חוטם הכרמל, העשיר מאוד בצמחייה ובבעלי חיים רבים.

מסלול הבורות והבארות "תל עזקה"

משך המסלול:  עד חצי יום
רמת קושי:  בינוני, 3 ק"מ
מפת סימון שבילים:  9 - מבואות ירושלים
מאפיינים:  מעגלי, מתאים למשפחות, טיול פריחה

שפלת יהודה, אזור של גבעות עגולות ביניהן צמחיה ים תיכונית ענפה, יערות נטועים, מעיינות והרבה הרבה מערות ובורות ובארות תספק לנו את ההנאה בטיול זה הלוקח אותנו לסיור מעגלי בתוך הטבע המתאים לכל המשפחה.

איך מגיעים

מכביש ירושלים - תל-אביב, פונים דרומה, לכיוון בית שמש במחלף שער הגיא.  נוסעים דרומה עם כביש 38, עוברים את בית שמש, ולאחר שעוברים בצד ימין את הישוב זכריה, פונים ימינה לכביש 383 לעבר הישובים שדות מיכה וגפן. לאחר כק''מ וחצי מגיעים לפנייה שמאלה לעבר פארק בריטניה.

שטח פארק בריטניה הוא 40 אלף דונם ומכיל מסלולי טיול ונופש פעיל רבים. ממשיכים עם דרך הפארק הראשית, חולפים על פני פניה ראשונה שמאלה לתל עזקה (ממשיכים ישר) ולאחר מספר מאות מטרים מגיעים לצומת המפנה שמאלה לתל עזקה  כאן  פונים ימינה. לאחר מספר מטרים רואים מצד שמאל את תחילת מסלול הבורות והבארות  עם אפשרות לחנות את המכניות ברחבה קטנה.

המסלול

השביל מתחיל בשער ברזל קטן ולידו שלט מאיר עינים שהוצב ע"י קקל ומסמן את תחילת המסלול. ממש לאחר מספר מטרים נוכל לראות בור מים. הבור חפור בקרקע. ניתן לזהות כי מדובר בבור מים לפי הטיח - הציפוי בתוך הבור. במקום בו אין טיח – ככל הנראה לא מדובר בבור מים אלא בבור אשר שימש למטרות אחרות, אולי למקוואות (כמובן שיש לשים לב לכך שלעיתים הטיח מתקלף).

השביל, המלווה בסימון שביל ישראל, מתחיל לעלות בעליה מתונה לעבר ראש הגבעה - תל מירסים. בדרכנו נוכל להבחין בצמחים ובפרחים שונים.

מומלץ במיוחד להגיע עם הרכב לראש תל עזקה, אשר את הדרך אליו חלפנו בהגיענו למסלול הבורות והבארות, ולצפות על כל עמק האלה.

נחל תנינים

אם הילדים חוששים מתנינים, אפשר להרגיע אותם. כיום אין ולו תנין אחד ב"נחל התנינים". שפמנונים דווקא יש, והרבה. לפני שנים רבות היו במקום ככה"נ תנינים, והשם נשאר עד היום. הטיול משלב טבע צמחייה וגם רקע הסטורי.

איך מגיעים

הגישה לשמורת הטבע היא פשוטה. בין זכרון יעקב לבין חדרה, ישנה פניה מהכביש הישן ת"א - חיפה, לכיוון כפר ג'סר א-זרקא ובית חנניה. משם ממשיכים עם הרכב לפי השילוט עוד כברת דרך קצרה עד לחניון השמורה

הסיור

הסיור בשמורת נחל תנינים (בתשלום) הוא שילוב מרהיב בין היסטוריה לטבע. בין צמחית הנחלים, לעופות ולדגים אפשר לבקר בשרידים המרשימים של חלק נוסף במפעל המים של קיסריה. נחל תנינים מנקז את מורדות רמות מנשה (אותו אזור בארץ שבין ואדי ערה (נחל עירון) לבין ואדי מילק (נחל תות). הנחל מתפתל לאורך 25 ק"מ ובדרכו הוא אוסף מימי מעיינות רבים.

נחל תנינים (צילום סיוון ארבל)

המסלול בשמורה מוביל לתצפית יפה על נחל בין עצי האקליפטוס שנשתלו מתוך אמונה שיעזורו ליבש את ביצת כבארה בה נתקלו המתיישבים הראשונים באזור.

הסכר

לסכר עצמו מגיעים לאחר הליכה קצרה בתוך אמה הנמוכה שנחצבה כדי להוביל את המים. בתצפית עליו, עוצמתו ברורה וסביבו רואים את כל מתקני המים שנועדו לווסת את הזרימה בתעלות ואת גובה המים באגם המלאכותי. ההליכה עליו מגלה נוף מרהיב שנשקף מהכרמל ועד הים. בקצהו השני אפשר לראות אפיקי נחל עדה ונחל תנינים שעוברים תחתיו.

האגם שנוצר והפרשי הגבהים, הביאו להתפתחות טחנות קמח רבות שניצלו את זרימת המים החזקה להנעת אבני הרחיים.  ליד הצד הצפוני של הסכר, בסמוך לטחנת הקמח, עוברים ליד בריכה שנוצרה על ידי נחל תנינים. אפשר לשכשך את הרגלים.

מכאן ישנה האפשרות לחזור למגרש החניה, ומי שמעוניין יכול להמשיך בהליכה רגלית לאורך הנחל על לחוף הים. למתבוננים במים תוכלו וודאי למצוא את השפמנון, דג גדול עם זיפים דמויי שפם, צב וצב ביצה, נחש משובץ (אינו ארסי) וחתול ביצות. הצמחייה עשירה.

לאלו שמעוניינים, יכולים להמשיך עד לשפך הנחל ומשם, לאורך החוף עד לקיסריה.

(הערת המערכת: המידע הנכתב בכתבה הינו בגדר המלצה ראשונית בלבד. לפני יציאה לטיול יש לברר את המידע המלא ועל אמצעי בטיחות במקורות הרלוונטיים)