מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשע״ה 26.03.2015

השליח שמקפיד כל שנה להלחין שיר לפרקו של הרבי ● מיוחד

כבר הפך למסורת: פעם בשנה, דווקא ב"עונה הבוערת" של השליחות בזמן בו טרודים ב"מבצע מצה לתלמיד", חלוקת סלי מזון לנזקקים, הכנת סדרי פסח מרכזיים ועוד ועוד, הרב משה זאב פיזם השליח לשדרות עוזב הכל, ו... הולך לאולפן הקלטות ● את ה'תוצר' מכירים כולם – שיר חדש ומוצלח שהולחן לכבוד יום הולדת הרבי בי"א ניסן, המכיל – כמיטב המסורת החב"דית – פסוקים מהפרק של הרבי ● מתי התחיל הרב פיזם להלחין? איזה סוד עומד מאחורי הניגון החדש שיצא השנה? מגזין שישי  סודו של הניגון
השליח שמקפיד כל שנה להלחין שיר לפרקו של הרבי ● מיוחד
הרב פיזם באולפן ההקלטות

משה בן-חיים

כבר הפך למסורת: פעם בשנה, דווקא ב"עונה הבוערת" של השליחות לפני חודש ניסן בזמן בו טרודים ב"מבצע מצה לתלמיד", חלוקת סלי מזון לנזקקים, הכנת סדרי פסח מרכזיים ועוד ועוד, הרב משה זאב פיזם השליח לשדרות עוזב הכל, ו... הולך לאולפן הקלטות את ה'תוצר' מכירים כולם – שיר חדש שהולחן לכבוד יום הולדת הרבי בי"א ניסן, המכיל – כמיטב המסורת החב"דית – פסוקים מהפרק של הרבי.

הרב פיזם, התפנה מעיסוקיו הרבים, וסיפר לנו
על סודו של הניגון:

"הכל התחיל לפני 14 שנה", משחזר הרב פיזם. "אז חל 100 שנה להולדת הרבי. עלה בדעתי להלחין שיר לרבי". ומרעיון למעשה: הרב פיזם הקליט באותה שנה את השיר הראשון לרבי במה שנקרא פעם 'טייפ', ומאז – הכל היסטוריה. כל שנה מחדש, הרב פיזם מקליט שיר על פרק התהילים של הרבי.

יש לציין כי באותם ימים – לא מאוד רחוקים אגב – עדיין הטייפ היה עם הקלטות והסליל, והיה נפוץ בכל בית. הרב פיזם הכין שיר, הקליט בטייפ את עצמו שר, לטייפ הצמיד את אפרכסת הטלפון. כך השיר הועבר לאן שהועבר, ועד ל-770 הגיע, שם הפך ל'המנון החב"די' באותה שנה.

אמנם כיום ההקלטה נעשית באולפן מודרני, אך כך בדיוק זה החל.

מניין הידע במוזיקה והלחנת שירים?

"כבר מילדות אני מלחין ושר, מגיל 8,9 במהלך אירועים משפחתיים", מספר הרב פיזם. "במהלך השנים עם השליחות וכל העיסוקים, נושא המוזיקה מעט ננטש, ובשנת המאה להולדת הרבי, נכנס לי בלב העניין הזה. כל ניגון והסיפור שלו."

אם כן, מה הסיפור של הניגון החדש?

כדי להסביר לנו את סיפורו של הניגון החדש, הרב פיזם מקדים ומסביר: "בהלחנת ניגון יש משהו מיוחד. לא כל ניגון מתאים לכל טקסט. הרי אי אפשר לשיר "איכה ישבה בדד" עם ניגון של "ויהי בימי אחשוורוש"...

"כשהלחנתי את השיר על המילים בתהילים: "בצאת ישראל ממצרים, וגו', הים ראה וינוס" – אני רואה את האירוע לנגד עיני, מכניס עצמי למצב "כאילו הוא יצא ממצרים", כלומר חש את הרגש להיות במעמד של יציאת מצרים, והלחן כבר מגיע מאליו", הוא מתאר. "אני מנסה להכנס לחוויה של השמחה וההתרגשות באותו מעמד."

סודו של הניגון

"לפני כמה שבועות", מספר לנו הרב פיזם, "בשבת בצהרים חשבתי על המילים של התהילים, ותוך כדי כך נרדמתי. כשהתעוררתי, קמתי עם הניגון!

קראתי מיד לבני לוי שיחי', שינגן איתי את הניגון מיד – כדי שלא יישכח. כמובן שבמוצ"ש מיד הקלטנו אותו..." "אגב", הוא מוסיף, "בני לוי ששר איתי יחד את השיר של הרבי נולד בי"א ניסן והברית שלו היתה בח"י ניסן – בדיוק כמו אצל הרבי, רק אחרי 100 שנה..."

להאזנה לחצו על כפתור ההפעלה, או באופצייה הנוספת:
לא מצליחים להאזין? לחצו כאן

פעילות תוססת

בין שאר הפעילויות של חב"ד בשדרות, מה שבעיקר מרגש אותי זה פעילות "מבצע מצה" עם ילדי בתי הספר בשדרות. השלוחים הצעירים מפעילים את מהלך האפייה, ולפני ההפעלה אני עורך להם כינוס של 40 דקות בו הם שומעים על יציאת מצרים ומשמעות החג. כל בתי הספר בשדרות משתתפים במבצע מצה, גם בתי"ס לא דתיים. אני חש כיצד זה פועל על הילדים, מחדיר להם אידישקייט בעצמות. כשמפרישים חלה הם עוצמים עיניים ומבקשים בקשות מריבונו של עולם. "המשובים של בתי הספר נפלאים, וההשפעה היא לשנים רבות", מסכם הרב פיזם.

הרב פיזם נזכר בילד שהכיר בגיל 9, וחזר אליו בגיל 19 לבקש להניח תפילין וללמוד יהדות. "נכנס לי איש לבית חב"ד, מיד צעקתי את שמו. הוא מאוד הופתע שזיהיתי אותו מאז", הוא מספר.

כוחם של פסוקים

עוד סיפור: אישה הזכירה יום אחד לרב פיזם, על פעילות של חב"ד כשהיתה ילדה לפני שנים רבות. היא סיפרה שכבר רצתה להתחתן עם גוי ר"ל, והפסוקים ששמעה במהלך הפעילויות של חב"ד כשהיתה ילדה – לא נתנו לה מנוח והפריעו לה לעשות את הצעד הזה. כיום היא נשואה ליהודי כדת משה וישראל.

"כל שנה מחדש, בפעילות בבתי הספר, זה ממלא אותי בחיות וברגש רב", מסכם הרב משה זאב פיזם.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.