מערכת COL | יום ו' ניסן ה׳תשע״ה 26.03.2015

השריפה אשר שרף ה' ● הרב אברהם לידר משחזר

הרב אברהם לידר מנהל ארגון "אהבת חסד" מזה כ-28 שנה, לא זוכר מימיו אירוע כה חמור כפי שאירע בשבת האחרונה - בה נספו בדליקה שבעת ילדי משפחת ששון בברוקלין ● בשיחה עם COL הוא מגולל את הקורות אותו בשבת האחרונה עת הוזעק לבית הרפואה, על הרגעים הקשים, בסיפור עצוב וכואב של אסון גדול וקשה להכלה, אך גם עם תקווה ונתינה ללא גבול ● מגזין שישי  השריפה אשר שרף ה'
השריפה אשר שרף ה' ● הרב אברהם לידר משחזר
הרב לידר (צילום: מאיר דהן) על רקע מסע ההלוויה (צילומים: מנדי טולדנו, COLlive)

משה בן חיים

הרב אברהם לידר שמשמש כרב בית-רפואה "קינגס קאונטי" וכיו"ר ארגון "אהבת חסד" המסייע לחולים ולנזקקים לשירותי רפואה שונים, לא זוכר אירוע כזה חמור כפי שאירע בשבת האחרונה בה נספו בדליקה שבעת ילדי משפחת ששון בבורקלין. בשיחה שקיימנו עמו,
הוא מגולל את הקורות אותו בשבת האחרונה עת הוזעק לבית הרפואה, בסיפור עצוב וכואב של אסון גדול וקשה להכלה, אך גם עם תקווה ונתינה ללא גבול.

ממש בתחילת השיחה, הוא נכנס לחדר בבית הרפואה לסייע לאחד המטופלים במקום. אחרי שסייע במה שסייע, הוא התפנה לספר לנו את השתלשלות הדברים:

"ליל שבת, השעה 1:30 לאחר חצות הלילה. אני מקבל לפתע קריאת חירום מבית הרפואה: 'צריכים אותך בדחיפות'. תוך זמן קצר הגעתי לשם, ופגשתי בפרוזדור את אח האם של משפחת ששון. הוא היה בהיסטריה, ואז מלמל: 'כל הילדים הלכו, 7 ילדים'.

"באותה נקודת זמן לא הבנתי מה קרה", מספר הרב לידר, "30 שנה אני מסייע לאנשים וראיתי כבר דברים, אך דבר כזה קשה לא ראיתי", הוא אומר בעצב. 

באירוע הקשה, כזכור, נצפו שבעת ילדים משפחת ששון: יעקב ששון בן ה-5, שרה ששון בת ה-6, משה ששון בן ה-8, יהושע ששון בן ה-10, רבקה בת ה-11, דוד בן ה-12, ואלישע בן ה-15 - ז"ל. האם ואחת הבנות ניצלו בנס, לאחר שקפצו מהחלון. הן מאושפזות בבית-הרפואה.

"לא יכלתי לעזוב את האח לבד"

"בערך בשעה 3:00 לפנות בוקר, הודיעו לי בבית הרפואה שצריכים להעביר את האם למחלקה מיוחדת לטיפול בכוויות קשות. לא יכולתי להשאיר את האח לבד כל השבת ונשארתי לצידו לאורך השבת. החזקתי את ידו כדי לנסות לחזק אותו.

"האמת שלא ידעתי איך אפשר לעודד. הילדים שלו רק אתמול שיחקו יחד עם הילדים של אחותו. מה אומרים במצב כזה?", אומר, ספק שואל, הרב לידר בכאב. לאורך כל אותם שעות, האב ששהה בשבתון

"יש לציין שטיפלו באם ממש במסירות ככל יכולתם. אני מצידי השתדלתי לעשות הכל בכדי שהרופאים יעניקו את הטיפול הטוב ביותר. במשך כל השבת הייתי יחד עם האח". 

אביהם של הילדים לא שהה בשבת בביתו. "בבוקר יום השבת, איתרה המשטרה את האב בשבתון בברוקלין והודיעו לו לאט-לאט על הבשורה המרה", מספר הרב לידר.

להיוועץ ברופא ידיד

הרב לידר חוזר לליל שבת. "הצעתי לאחיה של האם להיוועץ ברופא נוסף, כפי שהרבי מורה במקרים דומים - 'רופא ידיד'. הוא הסכים מיד. במוצאי-שבת צלצלתי לרופא בכיר בתחום, יהודי שומר תורה ומצוות שניתן לסמוך עליו והוא נכנס מיד לתמונה. ברוך השם, יש שיפור מסויים במצבה של האם, אך עדיין צריך להתפלל", אומר הרב לידר.

מה מצב האם היום, ומה מצב הבת?

"האם נפצעה מאוד קשה, וקפצה החוצה ממש ברגע האחרון. ככל הנראה ולפי מה שפרסמו - הפלטה של שבת שהיתה בקומה הראשונה עלתה באש, והילדים שישנו בקומה למעלה לא הספיקו להימלט. ייתכן שהאם רצתה להציל את ילדיה, ויצאה ברגע האחרון. היא נפגעה קשות".

הרב לידר מוסיף ומעדכן על מצבה של האם: "הבוקר, יום רביעי, היא פקחה את עיניה לראשונה, ונקווה לבשורות טובות".

על מצב הבת מעדכן הרב אברהם לידר: "הבת מוגדרת כפצועה יחסית קל, היא שברה את הכתף כשקפצה מהקומה העליונה. היא מאושפזת ב'סטטן איילנד', שם נמצא ידידי הרב לנדא העוקב אחר הטיפול בה".

על סידורי ההלוויה: "במוצ"ש נכנסנו להילוך גבוה בכל הקשור לסידורי ההלוויה. הבנו שהסבא רוצה להעלות את הילדים ז"ל לקבורה בארץ. לא היו דרכונים לבני המשפחה, והיו כמה עניינים בירוקרטיים. לצורך העניין התגייסו כמה ארגוני חסד יחד וסייעו בכל הדרוש. ליד בית-הרפואה יש מחלקה לזיהוי פלילי ומשפטי, שם בוצע זיהוי גופות הילדים.

"בהלוויה השתתפו אלפים, והיו בכיות גם של לא יהודים. לב מי לא ידמע בהלקח 7 ילדים זכים וטהורים", אומר הרב אברהם לידר.

מה מניע אותך לסייע באופן כל-כך מופלא גם לאנשים שאינך מכיר?

"עברתי אצל הרבי בחלוקת דולרים, והרבי אמר לי בחיוך רחב: 'ישועה בקרוב, מ'זאל געבן די יידן גשמיות, און זיי האבן א רוחניות'. עם זה אנחנו עובדים עד היום", הוא מוסיף. "במשך השנים אני רואה במוחש איך אנשים שקיבלו סיוע גשמי – מתקרבים ליהדות".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.