מערכת COL | יום ד' ניסן ה׳תשע״ה 24.03.2015

עוד בטרם הוקמה הממשלה: נמשכת המתקפה נגד נתניהו

בטרם הוקמה ממשלה בישראל, ובממשל אובמה ממשיכים במתקפה המתואמת על ראש הממשלה נתניהו ועל מדיניותה של ישראל: גורמים בכירים בממישל האשימו את ישראל בריגול אחר שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן ● ואילו בקונגרס: מרבית חברי הבית חתמו על מכתב לנשיא ארה"ב ברק אובמה שבו הבהירו מה לדעתם ייחשב 'הסכם ראוי' בסוגית הגרעין האיראני ● גם במדינות ערב מתנגדים להסכם הגרעין המתגבש  מתקפה מתואמת
עוד בטרם הוקמה הממשלה: נמשכת המתקפה נגד נתניהו
ברק אובמה ובנימין נתניהו (צילום: הבית הלבן)

עוד לא הוקמה ממשלה בישראל, ובממשל אובמה ממשיכים במתקפה המתואמת על ראש הממשלה נתניהו ועל מדיניותה של ישראל במזרח התיכון: גורמים בכירים בממישל האשימו את ישראל בריגול אחר שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן.

גורמים בכירים בממשל, אמרו  ל"וול סטריט ז'ורנל", כי ישראל ריגלה האחרי שיחות הגרעין בין ארה"ב לאיראן, ועשתה במידע שימוש במגעיה מול חברי קונגרס בארצות הברית.

לפי אותם גורמים, גורמי מודיעין עלו על תשדורות פנימיות בישראל, בהם צוטטו דברים שנאמרו בחשאי במהלך המו"מ עם איראן.

על פי אותם מקורות, עיקר הכעס בממשל האמריקני לא היה על עצם הריגול, אלא על העברת תוצרי הריגול לחברי הקונגרס בניסיון להכשיל את הממשל בשיחות מול האיראנים.

"זה דבר אחד שארה"ב וישראל מרגלות האחת אחרי השנייה, אבל זה דבר שונה לחלוטין כשישראל גונבת סודות ומעבירה אותם בחזקה למחוקקים אמריקניים כדי לחתור תחת הדיפלומטיה של ארה"ב", טען גורם בכיר אחר.

גורמים בכירים בירושלים שהגיבו לטענות אמרו כי "מדובר בהאשמות שגויות לחלוטין". לדבריהם, מדינת ישראל אינה מבצעת ריגול נגד ארצות הברית או בעלות ברית אחרות.

הדלפות אלו מצטרפות לדבריו של ראש הסגל בבית הלבן ויועצו הקרוב של אובמה דניס מקדונו, הבהיר אמש כי המשבר ביחסי ישראל-ארה"ב סביב סוגיית המדינה הפלסטינית נותר בעינו, למרות דברי ההבהרה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בכנס של השדולה הפרו-ישראלית ג'יי סטריט אמר כי "התבטאויותיו הסותרות" של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הקמת המדינה הפלסטינית מציבות סימן שאלה לגבי מחויבותו לסוגיה.

"אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שנתניהו לא אמר את הדברים", התייחס ראש הסגל להצהרותיו של ראש הממשלה במהלך מערכת הבחירות, שלפיהן לא תוקם מדינה פלסטינית במהלך כהונתו.

"ארצות הברית לעולם לא תתמוך בסיפוח הגדה המערבית", הבהיר ראש הסגל. "זה יהיה בלתי-חוקי ויבודד עוד יותר את ישראל".

כמו כן, דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, התייחס אמש להתנצלותו של נתניהו על הערותיו כלפי המגזר הערבי במהלך הבחירות. "היינו ברורים מאוד ביחס לחשש שלנו לגבי ההערות הללו", אמר ארנסט. "התנצלותו היא לחלוטין מוצדקת". עם זאת, הוא הבהיר כי הממשל עדיין לא משוכנע כי נתניהו אכן מאמין בפתרון שתי המדינות למרות הצהרותיו אחרי הבחירות, שלפיהן הוא לנסוג מהרעיון הקמת 'שתי המדינות'.

ואילו בקונגרס – התנגדות להסכם הגרעין עם איראן במתכונת הנוכחית

לצד זאת, 367 צירים מקרב שתי המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית שלחו אתמול מכתב לנשיא ארה"ב ברק אובמה שבו הבהירו מה לדעתם ייחשב הסכם ראוי בין על סוגית הגרעין.

במכתב הם דרשו שכל הסכם יכלול את הגבלת התשתית הגרעינית שבידי איראן למשך עשרות שנים. כמו כן הזהירו כי במידה שהעסקה לא תשיג מטרה זו, לא יאשר הקונגרס את החוק להקלה או להסרה בסנקציות – דבר שימנע את ביצוע העסקה.

מאות הצירים החתומים על המכתב, מרכיבים למעשה למעלה מ-80% מצירי הבית, כאשר רוב של שני שליש (66%) מקרב חברי שני הבתים יכול לבטל את הטלת הווטו של נשיא ארצות הברית. "בהתחשב בעשרות שנים של הונאה מצדה של איראן, חייבים מנהלי המשא ומתן להשיג את התחייבויות מרביות לשקיפות מטעמה", כתבו הצירים לנשיא וציינו כי "כל משטר הפיקוח והאימות חייב להימשך עשרות שנים ולאפשר גישה למקומות החשודים בתוך התראה קצרה". 

עוד כתבו כי "הסכם הגרעין הסופי מחייב את הגבלת התשתית הגרעינית של איראן, כך שלאיראן לא יתאפשר להישאר על המסלול לפצצה". לדבריהם, "בבדיקה של הסכם כזה, הקונגרס חייב להיות משוכנע שתנאיו ימנעו כל דרך לפצצה - ורק אז הקונגרס ישקול הקלה קבועה בסנקציות".

לא רק בישראל: גורמים ערביים במזרח התיכון מודאגים מהסכם הגרעין המתגבש מול איראן

ככל שמתקרבים למועד החתימה על הסכם הגרעין עם איראן, גובר החשש בכמה ממדינות העולם הערבי מפני חתימה על הסכם שלא ימנע את הגעתה של איראן למעמד של 'מעצמת גרעין'. המדינות המרגישות מאוימות ביותר הן סעודיה ומדינות המפרץ הפרסי שעיקר חששן נובע מהמעורבות האיראנית הישירה בלחימה בסוריה ועירק ובשיתוף הפעולה עם החות'ים שהשתלטו על צנעה, בירת תימן.

בנוסף, חושדים באותן מדינות כי שש המדינות בראשות ארצות הברית, שואפות לשתף פעולה עם איראן במיגור ארגון המדינה האסלאמית דאע"ש, ולכן ממהרות לסגור עסקה כמעט בכל מחיר.

שר החוץ הסעודי סעוד אל פייסל ערך אתמול (יום ב') ביקור בבריטניה כדי לקבל הבהרות על ההתקדמות בשיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן. בתום פגישה עם מקבילו הבריטי שר החוץ פיליפ המונד, הביע השר הסעודי את חששו הכבד מחתימה על הסכם עם איראן, והודיע כי אסור לאפשר למשטרהאיראני הקיצוני להגיע להסכם שיהיה טוב מבחינתו. "בלתי אפשרי שאיראן תקבל עסקה שאינה ראויה לה", אמר שר החוץ הסעודי במסיבת עיתונאים. "אסור לאפשר לתוכנית הגרעין האיראנית להפוך לנשק גרעיני שהוא איום על האזור ועל העולם כולו, בייחוד כשרואים את ההתנהלות האגרסיבית של איראן באזור", אמר.

בנוסף, ציין השר הסעודי כי טהרן "ממשיכה להתערב ביחסים של מדינות ערב ומנסה להעמיק את הקונפליקטים באזור".

גם לבנון מודאגת מההסכם המתגבש

שר הפנים הלבנוני נוהאד מחנוק ביטא במהלך ביקור בוושינגטון הביע את  חששות ארצו מפני ההשלכות שעלולה לגרור אחריה העסקה. לדבריו, להסכם רע בין ארה"ב ואיראן תהיה השפעה שלילית על המתרחש גם בלבנון ובבחריין. 

"במהלך השיחות הדגל של איראן ושל העדה השיעית הונפו בעיראק ובסוריה, כאילו שזה דבר נורמלי", אמר והדגיש כי מדיניות החוץ של איראן גרמה רק למתיחות ולמשברים באזור. "מי שחושב שהרפובליקה האסלאמית תוביל ליציבות במזרח התיכון מרמה. ההוכחה היא המצב הנוכחי בעיראק". 

עיקר חששם של מדינות ערב ה'מתונות' הוא מהתקרבות של הממשל בוושינגטון לזה בטהרן, דבר שבא לידי ביטוי במה שהם מכנים "העלמת עין" של האמריקאים מפעולותיה האגרסיביות של המדינה האיסלמית דאע"ש במזרח התיכון, ובמיוחד בסוריה, תימן ועיראק.

גם בדובאי הביעו חשש מההתחזקות האיראנית "בחסות" ההסכם המתגבש בחסות האמריקנים, וריאד קהואג'י, בכיר במדינה, הזהיר מפני מלחמה איזורית שעלולה להתלקח. "האירועים בעיראק, סוריה ותימן מצביעים על כך שאיראן נמצאת במתקפה מסיבית, שמסוות במלחמה נגד הטרור בראשות ארה"ב", טען בשיחה עם "רויטרס". הוא הוסיף כי השאיפה של איראן היא להעמיק את השליטה מהים האדום לים התיכון וכי הסכם רע עלול לקדם את האינטרסים שלה."

 

 

 




 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.