מערכת COL | יום ב' ניסן ה׳תשע״ה 22.03.2015

נשיא ארה"ב אובמה בראיון: תוקף בחריפות את נתניהו

לאחר שהתקשר לברך את רוה"מ הנבחר בנימין נתניהו ביום חמישי, תקף נשיא ארה"ב ברק אובמה את נתניהו בראיון, ואמר כי "עלינו לבחון אפשרויות אחרות להבטיח שלא נראה מצב כאוטי באיזור" ● שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו אמר כי "ארה''ב כבר זמן רב בוחנת שינוי גישה כלפי ישראל, ואנו בוחנים אופציות שיביאו להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67"  לכתבה המלאה
נשיא ארה
נשיא ארה"ב ברק אובמה (צילום: הבית הלבן)

בראיון שהעניק ל"האפינגטון פוסט", תקף אובמה בחריפות את נתניהו, זאת לאחר שביום חמישי הוא התקשר לברכו על זכייתו בבחירות.

אובמה גינה את ההתבטאות של נתניהו, על נהירת המצביעים הערבים לקלפי ביום הבחירות  ואמר: "רטוריקה שכזו מנוגדת לדבר הטוב ביותר במסורת של ישראל. למרות שישראל נוסדה כבית יהודי היסטורי, הדמוקרטיה הישראלית הבטיחה לכל אחד במדינה יחס שווה והוגן. וזה מה שטוב בדמוקרטיה הישראלית. אם זה יאבד, לא זו בלבד שזה יעניק תחמושת לאלה שאינם מאמינים במדינה יהודית, אלא ישחוק גם את ערך הדמוקרטיה במדינה".

עוד הוסיף אובמה על הצהרת נתניהו שיתנגד להקמת מדינה פלסטינית: "אני מאמין לו שזה לא יקרה (הקמת מדינה פלסטינית) במהלך כהונתו כראש ממשלה, ולכן עלינו לבחון אילו אפשרויות אחרות זמינות כדי להבטיח שלא נראה מצב כאוטי באזור".

כשנשאל האם נכונים הפרסומים לפיהן ארה"ב תשקול להסיר את הוטו במועצת הביטחון של האו"ם נגד הקמת מדינה פלסטינית, הוא סרב להכחיש או לאשר, וסיפר כי בשיחתו עם נתניהו אמר לו כי "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל לטווח הארוך אם אתה רוצה לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית. אמרתי לו שלאור דבריו לפני הבחירות יהיה קשה למצוא דרך במקום שבו אנשים באמת מאמינים שמשא ומתן איננו אפשרי".

יחד עם זאת הבהיר אובמה כי שיתוף הפעולה עם ישראל ימשך, אך הוסיף כי "מנקודת המבט האמריקנית לא ניתן להמשיך עוד בסטטוס קוו של הרחבת הבנייה בהתנחלויות. זה לא מתכון ליציבות באזור".

בנושא הגרעין האיראני אמר אובמה, כי לדעתו תוצאות הבחירות בישראל לא ישפיעו על המשא ומתן, והבהיר כי האיראנים "עדיין לא עשו את הוויתורים הדרושים כדי להשלים עסקה, אך הם פועלים בנושא ולכן יש סיכוי". הוא הוסיף, "בגלל ההערות האנטישמיות של ההנהגה האירנית, אני מתעקש עוד מתחילת כהונתי שלאירן לא יהיה נשק גרעיני".

שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו בראיון לגלי צה"ל, מאשר: ארה''ב כבר זמן רב בוחנת שינוי גישה כלפי ישראל 

לשאלה האם הווטו של ארה"ב לטובת ישראל כבר לא יהיה אוטומטי, ענה שפירו: "אנו בוחנים אופציות שיביאו להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67."

השדרן הוסיף והקשה: האם אתם לא נוקמים בנתניהו שנבחר שוב בהליך דמוקרטי, רציתם מישהו אחר?

שפירו: אנחנו חושבים שפתרון של שתי מדינות בגבולות 67 הוא הנכון .

שאלה: למה אתם במקום ללקט אמירות בחירות ולהתייחס אליהם לא מרימים טלפון
ומקשיבים למהות?

שפירו: "אנחנו ואני באופן אישי בקשר רציף עם גורמים ישראליים ואנחנו נעבוד
עם כל מי שיסכים לנוסח הקיים."

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.