מערכת COL | יום כ"ח אדר ה׳תשע״ה 19.03.2015

מה הוביל ל"יום כיפור של הסקרים" ● רפי סמית מדבר

"יום כיפור של הסקרים והמדגמים", כך כינו בתקשורת את ההפתעה הגדולה בה הליכוד הוביל בפער עצום על פני 'המחנה הציוני', ובכך סיכל את הכוונה להקמת ממשלת שמאל בראשות בוז'י הרצוג. בשיחה ל-COL, מנסה הסוקר רפי סמית להסביר מה בדיוק קרה ומדוע כדאי לדעתו לוותר על המדגם ● מגזין שישי  יום כיפור של הסקרים
מה הוביל ל
(תצלומים: מתוך פרויקט 60, ידיעות אחרונות וערוץ 2)

משה בן-חיים

"יום כיפור של הסקרים והמדגמים"
, כך כינו בתקשורת את ההפתעה הגדולה בה הליכוד הוביל בפער ניכר על פני המחנה הציוני, ובכך סיכל את הכוונה להקמת ממשלת שמאל בראשות בוז'י הרצוג.

בשיחה ל-COL, רפי סמית מדבר על הדרמה הפוליטית הגדולה ומסביר מדוע כדאי לדעתו לוותר על המדגם:


הרבה מהלכים בפוליטיקה נגזרו כתוצאה ולאור סקרים. סקר הוא משקף מציאות, או קובע אותה?

"מטרתם של סקרים היא לשקף את המציאות כמו שהיא. זה בפירוש המטרה. אפשר לנסות לקבוע דרכם מציאות, וזה תלוי גם בניסוח השאלות. כשעורכים סקר מקצועי, אם לצורך פוליטי או צורך אחר, מנסים לשקף מציאות קיימת ולא ליצור אותה. הרי על אותם עובדות בדיוק, מר פלוני חושב כך ומר אלמוני חושב בדיוק להיפך. יבוא גם צד מקצועי, ויגיד: שניכם טועים. כשאני מתבקש לערוך סקר, אני משקף את הלך הרוח הציבורי ואת קבלת ההחלטות. נושא הסקרים נכון ליום הביצוע, ומשתנה מיום ליום. הפעם, נעזרו בסקרים כדי להחליט".

איך קרה הכשלון הגדול של הסוקרים, כשאף אחד לא חזה את התוצאה?

"בעם ישראל 15% לא החליטו עבור מי הם מצביעים, זו המציאות. כשאני עורך סקר וכל בן אדם שישי מחליט ביום הבחירות למי הוא מצביע - זה מקשה מאוד.

"זה מה שקרה בפועל, כשלמפלגת 'יחד' היו חסרים הקולות שעברו לליכוד ביום הבחירות. אותם קולות החליטו לעשות 'הצבעה אסטרטגית' ולא ערכית. היה להם חשוב יותר שהימין ינצח, ושנתניהו יהיה ראש הממשלה ולא בוז'י הרצוג, ולדעתי אלו הקולות בדיוק שהיו חסרים ל'יחד' לעבור את אחוז החסימה.

"יש קלפיות מסויימות שבהם היו אחוזים גבוהים של מצביעי 'הליכוד', כשבאופן מסורתי במערכות בחירות אחרות זה לא היה. זה מסביר את חוסר היכולת לדייק בסקרים".

איך אתה מסביר את הטעויות במדגמים, שבעבר נחשבו לאמינים?

"גם בעבר היו טעויות במדגמים השונים. 'הלכו לישון עם פרס, וקמו עם ביבי', כזכור. יש טעויות סטטיסטיות, וכל הסיפור הוא תקשורתי בלבד. בכדי להביא תוצאות בעשר, בונים מודלים שונים, בוחרים קלפיות מייצגות, שקלולים ואלמנטים שונים. לאחר שהמדגם נכשל בעיקר כלפי המפלגות הגדולות, הם הסבירו שבימין הרבה סרבו להשתתף בהצבעת המדגם.

"אני טוען שצריך להפסיק עם המדגמים בשעה עשר, ולהמתין עד השעה 12, או אפילו 1 בלילה, אז מתחילים להגיע תוצאות אמת חלקיות, המשקפות בצורה יותר נכונה את המציאות. פוליטיקאים לא מבינים, התמונה יכולה להשתנות, כמו שכבר קרה בעבר".

יש ציבורים שקשה יותר לפלח אותם? כמו ש"ס ו'יחד' למשל?

"לא היה קשה לפלח את ש"ס ו'יחד'. בסקרים שלנו 'יחד' היתה סביב אחוז החסימה, ואת ש"ס הערכנו בשבע עד תשע מנדטים. גם הזליגה לכיוון הליכוד גרעה מנדט או שניים מש"ס".

חברות הסקרים שמועסקות ע"י מפלגות 'מפרגנות' להם בסקרים, ויש שטענו שאתם מפרגנים בסקרים לש"ס.

"כשמסתכלים על התוצאה, די קלענו. נתתי לש"ס 8, בפועל קיבלו 7, בהתחשב באיבוד קולות לליכוד. אגודה הערכנו ב-7, בפועל קיבלו 6, ובסה"כ בשאר המפלגות הקטנות עשינו עבודה מקצועית נטו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.