מערכת COL | יום כ"ח אדר ה׳תשע״ה 19.03.2015

איך בדיוק מארגנים סדר ציבורי? שלוחים מדברים ● מיוחד

אמש נערך כינוס היערכות מיוחד לקראת סדרי פסח של שלוח חב"ד, ביוזמת צעירי חב"ד ● שלושה משלוחי חב"ד שעורכים מידי שנה סדרים מרכזיים, מספרים ברב שיח מיוחד ל-COL על התובנות החדשות שקיבלו במהלך ערב היערכות, ועל הנחיצות של הערכות מוקדמת ● וגם: תובנה אישית על ה"בן החמישי" מנקודת ראותם האישית ● מגזין שישי  סדר ציבורי
איך בדיוק מארגנים סדר ציבורי? שלוחים מדברים ● מיוחד
הכנות סדרים ציבוריים מסביב לעולם (צילומים: ארכיון COL)

משה בן חיים

מי שחווה ליל סדר ציבורי עם חב"ד, לא ישכח זאת. מדובר בחוויה רוחנית מיוחדת, שמותירה רושם כביר הן על מארגני הסדר, והן על המשתתפים. בערב הערכות מיוחד ומשותף שיתפו שלוחי חב"ד ומארגני סדרים חוויות ותובנות של 'טיפים' מיוחדים, כיצד להביא אל הסדר ציבור גדול, כיצד לערוך סדר לאוכלוסיה מגוונת, המורכבת לעיתים מזקנים וצעירים, משפחות ובודדים, עולים חדשים וישראלים? כיצד לגרום לכך שירצו להשאר עד לסוף הסדר, ואיך לגרום למשתתפים לזכור את הסדר לטובה?

ברב שיח מיוחד עם
COL, מספרים הרב יוסף אלגזי מנהל בית חב"ד קריית היובל, הרב מנחם מנדל טייכמן שהיה משלוחי חב"ד המפורסמים באוקראינה וכיום מנהל פעילות ענפה עם דוברי רוסית, והרב מיכאל רייניץ מנהל הפעילות בבית חב"ד ברחובות, על תובנות חדשות מכנס הערכות:

אלו תובנות חדשות, ואולי גם 'גימיקים' חדשים קיבלתם אתמול בכנס ההערכות לפסח?

הרב יוסף אלגזי: מטרת הערב היתה איך לערוך את הסדר בהצלחה. מדובר במשהו לא פשוט, יש אנשים מרקע שונה. עולים חדשים, וותיקים, צעירים וזקנים, משפחות ובודדים, וגם נזקקים. כל הרעיון הוא איך להתמודד בהצלחה עם האתגר, ולמנף אותו כראוי.

"לנו בקריית יובל יש סדר של כ-200 איש מידי שנה, ואמש במהלך הערב, ביקשו ממני לשתף את האחרים בכמה רעיונות שאני מיישם.

"בשנים האחרונות החל ארגון צעירי חב"ד, לסייע לשלוחים הן באירגון והן במימון לעריכת הסדרים, ואני בכך חשיבות גדולה מאוד. הרבה שלוחים חדשים נתרמו לעריכת סדרים, והסיוע נתן דחיפה גדולה לעניין הזה".

הרב מנחם מנדל טייכמן: "אני רואה בעריכת סדרים ציבוריים הזדמנות יוצאת מן הכלל ליצור קשר גם עם יהודים רחוקים מאוד מתומ"צ. אני 'עולה חדש', ובפעילות בחבר העמים ערכנו סדרים גם ליהודים מתבוללים וחברים לשעבר במפלגה הקומוניסטית. גם אלו שרדפו בעבר אחרי סממני יהדות, ידוע שרצו מצה לפסח. ההסבר היחיד לתופעה הזו הוא מה שכתוב בזוהר הק' על המצה 'מיכלא דמהימנותא' (מאכל האמונה)."

"ביחידות המפורסמת של הרבנים הראשיים עם הרבי, הרבי אמר שיהודי כמו סוחר, וצריך לחשוב מה יצא הלאה? כשיהודי מגיע להשתתף בסדר פסח, משם הדרך קצרה גם שיגיע לבית הכנסת, יעשה מצוות ויתקרב. גם עורכי הסדר צריכים למנף את הסדר להמשך הקשר.

"בערב ההערכות העלנו דרכים שונות איך להתארגן לסדר בצורה נכונה. לדוגמא: כדאי לערוך סדרים קטנים יותר, בכל שכונה, בכדי למנוע חילול החג בהגעה עם רכב, והתארגנות עם מקומות לינה לאורחים שיהיו מעוניינים בכך, וכמובן הסברה מתאימה מראש. נושא נוסף וחשוב מאוד, הוא ארגון מראש של הגדות בשפות מתאימות. או איך למשוך את האורחים בצורה כריזמטית ויצירתית עד סוף הסדר, ואני יכול לציין שהשלוחים קיבלו מהכנס תובנות חדשות ומועילות".

הרב מיכאל רייניץ: "לקחתי רעיון חדש, בעריכה מותאמת, שיתאים הן למשפחות והן לבודדים, וגם כיצד להגדיל את כמות המשתתפים. יישר כח מיוחד לכולל חב"ד על הסיוע הגשמי בעריכת הסדר, שהתקיים שנה שעברה בשפע רב ווהשפיע על הצלחת הסדר בצורה בלתי רגילה.

"אני סבור שערב ההערכות מאוד חיוני. השליחים באים מ'השטח', וכל אחד מפרה את השני ברעיונות מקוריים, וב'טיפים' קטנים אך משמעותיים להצלחת הסדר. לדוגמא הרב אלגזי סיפר על "פתיחת הסדר" בו הוא מסביר מה הולך לקרות במהלך הערב, בצורה שמאוד מחברת את האורחים, הם מודעים למה שהולך לקרות. או טיפ נוסף שנתן שליח: לערוך ריקוד מסביב לשולחנות, אנשים זוכרים זאת מאוד לטובה. ועוד".

מה התובנה שלך מ"הבן החמישי" בליל הסדר?

הרב אלגזי: "יש יהודי של יום כיפור, ויש יהודי של ליל הסדר. לצערינו יש כאלה שכל השנה לא יתקרבו לבית כנסת, גם לא ביום כיפור. אבל בליל הסדר הם באים, ויש כאלו שאומרים לי: אני חי את זה כל השנה! זו ההזדמנות להחדיר בהם "אידישקייט" ולנסות לעורר בהם את הנקודה היהודית. הם נשארים עד אחת בלילה שרים, מתוועדים ורוקדים. זו חוויה מדהימה".

הרב טייכמן:"בשבילי ה'בן החמישי' זה יהודי קומוניסט מוצהר שהזמנתי אותו שבועיים לפני פסח לשולחן שבת. בתגובה הוא ענה לי: "אני אתאיסט!" בליל הסדר, הוא הגיע לבוש חגיגי, עם אשתו בניו ונכדיו, שכולם יהודים, והוא פנה אלי מחוייך וביידיש עסיסית: "וו איז די מצה"? (איפה המצה?) "אצלי, זה הבן החמישי!"

הרב רייניץ:  "כל הרעיון של עריכת ליל סדר, זה בשביל לגרות את ה"בן החמישי", שבכלל לא תכנן להגיע לליל הסדר. כל שנה אנחנו עורכים הדגמה של "ליל סדר" בבית ספר. בכל פעם באים אלי הורים לאחר ההדגמה ואומרים: "לא ידענו עד היום מה עושים בליל הסדר. עכשיו אנחנו יודעים!" ומדובר בישראלים, לא בעולים חדשים..."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.