מערכת COL | יום כ"ד אדר ה׳תשע״ה 15.03.2015

ציפוי הדוחה לכלוך מעצמו ● דיגיטלי

"אבק זה לא חמץ", הוא משפט ידוע, אך לפני חג הפסח רבים עמלים וכמעט 'עובדים בפרך' כדי לנקות מאבק ● האם עוד מעט בגדים וחפצים ינקו את עצמם? בלונדון פיתחו ציפוי מיוחד ומשטחים שצופו בחומר הזה נעשו עמידים בצורה יוצאת דופן לחומרים כגון מים ושמן, והצליחו להסיר מעצמם לכלוך ואבק ● וגם: מה לומדים מכך בעבודת ה'? החומר שמנקה את עצמו
ציפוי הדוחה לכלוך מעצמו ● דיגיטלי
(מקור: Independent)

משה בן-חיים 

"אבק זה לא חמץ", הוא משפט ידוע, אך לפני חג הפסח רבים עמלים וכמעט 'עובדים בפרך' כדי לנקות מאבק. האם עוד מעט לא נצטרך לנקות משטחים שונים מאבק ולכלוך, והם ינקו את עצמם? 

באוניברסיטת ucl שבלונדון פיתחו ציפוי מיוחד העשוי מטיטניום דו-חמצני הנקרא 'טיטניום דיאוקסיד' שיודע לנקות את עצמו ומתאים לחומרים שונים, בהם בגדים, משטחי זכוכית וניירות. משטחים שצופו בחומר הזה נעשו עמידים בצורה יוצאת דופן לחומרים כגון מים ושמן, והצליחו להסיר מעצמם לכלוך ואבק.


חומרי ניקוי (צילום: col)

העובדה שחומרים מסויימים עמידים למים ובעלי תכונה כימית המאפשרת להם לנקות את עצמם, כך שברגע שהם באים במגע עם שמן או לכלוך, לדוגמה, הם מייצרים טיפות שזולגות החוצה מהמשטח ולא נותנים ללכלוך לחדור פנימה.

היישומים לחומר כזה הם כמעט אינסופיים: החל מבתי חולים, על מנת למנוע הצטברות של בקטריות על משטחים שונים שקיימים שם, דרך שימוש ביתי במשטחים שבמטבח או בסלון וכן יצירת בגדים עמידים ללכלוך, וכלה בציפוי של ספינות במטרה להקטין את מידת החיכוך עם המים, להגביר את מהירותן ולהפחית בצריכת הדלק.

יישומים אפשריים לחומר כזה הם רבים: משימוש ביתי למטבח או לסלון, לחלונות ולדלתות, יצירת בגדים עמידים ללכלוך, ציפוי מכוניות למראה נקי ללא צורך בשטיפה, ועד ציפוי ספינות במטרה להגביר את המהירות ולמנוע חיכוך במים, ובכך להפחית את צריכת הדלק.

האתגר האמיתי בפיתוח חומר כזה, טוענים החוקרים, הוא למנוע ממשטחים שצופו בטיטניום דיאוקסיד לאבד את הציפוי הזה, ובפרט כאשר הם אמורים לפגוש בחומרים שומניים בתדירות יומיומית.

"אם הכל יילך כשורה, ייתכן ונראה מוצרים כאלה על מדפי החנויות בשנתיים עד ארבע השנים הקרובות", מציינים החוקרים.

ומה לומדים מכך בעבודת ה'?

'היום יום' - כ"ד אדר

"אדמו"ר האמצעי ענה לר' הלל מפאריטש על שאלתו, אם יחזור חסידות גם בעיירות שאנשיהם
אין להם מושג בחסידות: לדברי חסידות מאזינה הנשמה. וכתיב "ונוזלים מן לבנון" 'לבנון' - ל"ב [כנגד ל"ב נתיבות חכמה] נו"ן [כנגד נ' שערי בינה. והיינו:] חכמה ובינה שבנשמה. - וכאשר הנשמה מקשיבה 'נוזל ונוטף' הדבר בהארת הנשמה המחיה את הנוף, ומכך נוצר חיזוק ב"ועשה טוב" שברמ"ח מצוות-עשה וב"סור מרע" שבשס"ה מצוות-לא-תעשה."

הנמשל והמשל:

כאשר הנשמה מאזינה לדברי חסידות, מתקבל 'ציפוי פנימי' הנוזל ונוטף בהארת הנשמה המחיה את הגוף, ונוצר חיזוק הדוחה מאליו את ה'סור מרע'. עניין זה מזכיר כמה מתכונות חומר הפלא 'טיטניום דיאוקסיד', הדוחה מאליו לכלוכים מבחוץ...

(מקור:
Independent, feeder)







הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.