מערכת COL | יום כ"ד אדר ה׳תשע״ה 15.03.2015

שיקום בית הכנסת של הרשב"א וסוס מעץ ● מיוחד

מה הקשר בין פעילות חב"ד ביישובי 'מטה יהודה' לשיפוץ מחדש של בית הכנסת הרשב"א? קבוצה של חסידי חב"ד תושבי ביתר עילית ערכו במסגרת 'פעילי חב"ד' ובית חב"ד מטה יהודה שורה של ביקורי בית בפורים וקריאת מגילה, וביניהם ביקור מחזק אצל צאצא הרשב"א ששיפץ מחדש בית כנסת של סבו, ופעילות מיוחדת ב'כפר שמעון' - פנימייה ובית ספר לנערים ונערות הסובלים מלקויות תקשורת ● וגם: על ניגון "כל נדרי" בפורים  יומן פעילות
שיקום בית הכנסת של הרשב

משה בן-חיים

מה הקשר בין פעילות חב"ד ביישובי 'מטה יהודה' לשיפוץ מחדש של בית הכנסת הרשב"א?
קבוצה של חסידי חב"ד תושבי ביתר עילית ערכו במסגרת 'פעילי חב"ד' ובית חב"ד מטה יהודה שורה של ביקורי בית בפורים וקריאת מגילה, וביניהם ביקור מחזק אצל צאצא הרשב"א ששיפץ מחדש בית כנסת של סבו, ופעילות מיוחדת ב'כפר שמעון' - פנימייה ובית ספר לנערים ונערות הסובלים מלקויות תקשורת.

הרב משה קוט, שארגן את הקבוצה בתיאום עם מנהל בית חב"ד 'מטה יהודה' הרב יצחק ציטרון, מספר:

ליל פורים:

"הביקור שערכנו אצל משפחה ביישוב אביעזר, ובו קראנו את המגילה ושמחנו עם עימם, החל בעצם בביקור בית שערכנו אצל הגב' ח. בט"ו בשבט", מספר הרב קוט. "היא סיפרה על שורת אירועים מצערים שקרו לחברותיה. אמרתי לה שעוד מעט פורים, ושקריאת מגילה היא זכות גדולה. היא ביקשה שנערוך קריאת מגילה אצלה בבית עם כל בני משפחתה, ועם אביה שהוא יהודי מבוגר שומר תומ"צ. ואכן האירוע בפורים היה מאוד מרגש, ומאוד שימח את הגב' ומשפחתה המורחבת, במיוחד כשהאב נעמד וקרא את הברכות".



ביקור בית בליל פורים:

ממשיך ומספר הרב קוט על ביקור בית נוסף: "הגענו לזוג אנשים מבוגרים, והבאנו להם משלוח מנות מיוחד שהפיקו ב"פעילי חב"ד" ובו קופת צדקה מהודרת, שהרבי ביקש שתהיה בכל בית יהודי. בשיחה לבבית של החברים על נושאים שונים נוצרה פתיחות וקירבה מיוחדת". "הקופה המהודרת עם הממתקים שמשמשת גם למעמד לדפים הותירה רושם טוב ומשמעותי." "הביקור השאיר רושם חיובי ולבבי והסתמן כציון דרך להמשך הקשר", הוא מסכם.


משלוח המנות המיוחד של 'פעילי חב"ד'

בית הכנסת ע"ש הרשב"א ששופץ מחדש ע"י הצאצא

בבית משפחת הר- אבן נכונה לחסידי חב"ד הפתעה: מר אליעזר הר אבן הוא צאצא ישיר של הרשב"א - רבי שלמה בן אדרת, ומשפחתו (מצד אימו) נושאת את השם הזה בגאווה. לאחרונה, לאחר מאמצים אדירים הכוללים מלחמה משפטית בסיוע עו"ד, בית כנסת של סבו ליד שוק מחנה יהודה חזר לידי המשפחה, לאחר שגורמים ניסו להפוך את השטח לנדלנ"י ו'מניב'. בית הכנסת היה מוזנח שנים רבות, וכעת צאצא הרשב"א - הלא הוא מר אליעזר הר אבן, החל במהלך שיפוצים נרחב כי להחזירו לפעילות מלאה.



בית הכנסת ע"ש רבי אליעזר בן אדרת - צאצא הרשב"א, כפי שנראה לפני השיפוץ


"כאן רואים יופי של נשמה יהודית", אומר הרב קוט. "איך יהודי נלחם ועשה מאמצים אדירים לשקם בית כנסת ישן".

פעילות מיוחדת ביום הפורים:

בבוקר יום הפורים המשיכו חסידי חב"ד ל'כפר שמעון' - פנימייה ובית ספר לנערים ונערות הסובלים מלקויות תקשורת. מספר הרב קוט: "בכניסה, פגש אותנו מנהל המוסד והזמין אותנו למשרד, והראה לנו יצירות ממש אומנותיות של החניכים. אמרתי לו שהגענו כדי לעשות פעילות איתם, ולא כדי לשבת במשרד..."

מסתבר, כך לפי הסבר המנהל, שהחניכים הם ברמה אינטליגנטית גבוהה מאוד, לעיתים הרבה יותר מהממוצע, והדבר בא לידי ביטוי גם ביצירות המדהימות מעשה ידיהם. אך חלק מהם מתקשים בתקשורת, וחוששים ליצור קשר עם אנשים לא מוכרים, ולכן הפעילות של החבדניקים תסתכם בסקירת היצירות המדהימות של החניכים...

 
כמה מיצירות המופת של החניכים ב'כפר שמעון'


"החלטנו שלא לחינם הגענו לכאן, וגם פעילות עם צוות המחנכים היא חשובה מאוד. גם הצוות שעובד קשה זקוק להערכה על פעלו וסיכמנו על פגישות נוספות", מספר הרב קוט.

משם, המשיכה הקבוצה ל'רטורנו', המרכז החינוכי לגמילה המיועד בעיקר לציבור דתי וחרדי. ר' זאבי רייניץ, מומחה לפסיכו-דרמה, ריכז את הילדים במעגל וייצר עימם דיון מרתק בנושאי פורים.

כל נדרי – בפורים

מספר הרב קוט: "כשהייתי אצל אחי השליח הרב שניאור זלמן קוט בריגה, ראיתי על ארון הקודש פסוק: ברוך ה' שלא נתננו טרף לשיניהם". שאלתי אותו מה הסיבה שדווקא הפסוק הזה על ארון הקודש? והוא הסביר לי שזה הבית כנסת היחיד בכל ריגה ששרד את השואה."

"פסוק זה הבזיק במחשבתי ואותו אמרתי לנערים ב'רטורנו'. לכל אחד יש קשרים וסכנות שהוא יכול ליפול אליהם כ'טרף', וזה גם הקשר בין פורים ליום הכיפורים. ביום כיפור נחלצים מהקשרים הלא טובים באמצעות בית הכנסת והתפילה, ובפורים – באמצעות ה"עד דלא ידע" איתו מגיעים לנקודה הפנימית של הנפש".

וכך, כשהנערים איתי בתוך המעגל, פרצתי בשירת "כל נדרי". "מבחינתי זה היה רגע מאוד מרגש ומיוחד", מסכם הרב קוט.


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.