מערכת COL | יום י"ג אדר ה׳תשע״ה 04.03.2015

החב"דניק שמתחפש כל השנה ● מהו הסוד של ר' עמרם מויאל?

בפורים נוהגים להתחפש, אך יש שמתחפשים כל השנה: ר' עמרם מויאל, חסיד חב"ד תושב צפת, משלב מגוון מרתק של עיסוקים: החל מ"סדנת צחוק" וסדנא ל"ניגוני עלייה ודביקות", ובעברו היה רקדן, פנטומימאי וגם איש הייטק ואלקטרוניקה. ואם כל זה לא מספיק, הוא 'כיכב' פעם בסרטי ילדים עם מסר חינוכי, ועוסק בחינוך כ-20 שנה ● מה הסוד שלו מאחורי התחפושת? מגזין פורים  מה מסתתר מאחורי התחפושת
החב
ר' עמרם מויאל

משה בן-חיים

מה המשותף לאלקטרוניקה, פנטומימה, "סדנת צחוק", סרטי ילדים, וניגוני עלייה ודביקות? ר' עמרם מויאל, חסיד חב"ד תושב צפת, משלב בכשרון יכולות מדהימות, ובעיקר – משפיע על אחרים. "אני הופך דברי חסידות עמוקים, ומוריד אותם 'לקטנות' של החיים" הוא מסביר.

ר' עמרם מויאל היה בצעירותו רקדן מוכשר ופנטומימאי, לימד ריקוד ובלט. בצבא הוא למד אלקטרוניקה ושירת חמש שנים, ושם גם התקרב ליהדות וחזר בתשובה.

מספר ר' עמרם: "בצבא, הכרתי חסיד חב"ד, שהראה לי מכתב של הרבי, בו כותב שכל מה שברא הקב"ה בעולם זה לכבודו – כולל הכשרונות של האדם. זה השפיע עלי מאוד ודחף אותי להשתמש בכשרונות שקיבלתי מהקב"ה, וזה גם מה שהביא אותי "להחליף תחפושות" ולהשתמש במגוון דרכים כדי להשפיע על סביבתי".

עד לפני מספר שנים, עבד ר' עמרם בהייטק ומחשבים, ותחזק את מערכת המחשבים של בבית חב"ד ומוסדות חב"ד בצפת. במקביל, החל ר' עמרם לעסוק בפעילות של בית חב"ד ולשמח ילדים ובהפצת יהדות.

הוא עוסק כ-20 שנה בחינוך במכון 'אסנט' בצפת, ומדרים לשיעורים במדרשייה של חב"ד ברמת אביב. בעבר הוא גם שיחק לא מעט בכמה סרטי ילדים, שמזוהים איתו עד היום. "עזבתי את עיסוקי בסרטי הילדים, כאשר נכנס עניין ה'אקשן' לסרטים. שיחקתי כדי להעביר מסר תכני ועמוק של מאמרי חז"ל והנהגות טובות, וכשזה השתנה, עזבתי", הוא מספר.

עם הזמן החל לפתח סדנאות ייחודיות עפ"י חסידות וקבלה, והוא טס במשך השנה לבתי חב"ד ברחבי הגלובוס להרצאות.

ספר לנו מה יש בסדנאות הללו?

"סדנת צחוק": סוד השמחה והצחוק. הרבי ובתורת החסידות עוסקים בעניין השמחה כעניין מרכזי בעבודת ה'. מה זו שמחה? ההגדרה בחוץ היא מעוותת. איך אני יודע אם אני נמצא במצב 'שמחה'? או ברינה, דיצה? מישהו יודע להבדיל? אני מראה את ההבדלים המדוייקים, ואיך אני יודע להפעיל השמחה במצבים מסויימים. אני מעניק 'ארגז כלים' כדי להגיע לשמחה באמת. מה מפריע לך להיות בשמחה? עפ"י התורה והחסידות חייבים להיות בשמחה. אחד הכלים להגיע לשמחה זה באמצעות הצחוק, וטכניקת הצחוק התגלתה רק לאחרונה בעולם מבחינה מדעית.

אחד הדברים שגילו בעולם הרפואה זה תחום ה"ליצנות רפואית". לכאורה מה ליצן יכול לשמח עם כמה עוויות פנים? העניין הוא ש"אין אסור מתיר עצמו מבית האסורים". החולה צריך מישהו מבחוץ שיעזור לו לשמוח. זה עניין "סדנת הצחוק", איך להצית את השמחה.

הרמב"ם כותב שאדם שמרגיל עצמו לחשוב מחשבות משמחות מחזק גבולות הנפש ומחזק את הגוף.

תחום השמחה מקשר אותך לכל המנגנונים המביאים אותך להגיע ליעד הזה", וסדנת הצחוק היא אחד מהם".

על סדנת "ניגוני עלייה ודביקות" מסביר ר' עמרם:
 היכל הנגינה מעלה ומרומם את האדם. אני מלמד כיצד להקשיב למעמקי הנפש, להתבוננות עמוקה. מפליא לראות קבוצת בחורים מאזינה לניגון חב"די בדביקות עצומה, והם מתפרצים בבכי", הוא מתאר.

בנוסף הוא מעביר "סדנת זוגיות" בליווי מצגות, ועוד.

איך אתה יכול להחליף תפקידים כל הזמן? זו תחפושת?

"אני לובש תחפושות, זה כל הרעיון של חודש אדר. הקב"ה מתלבש בטבע, כעין תחפושת. זה הרעיון של מגילת אסתר – לגלות מה שמסתתר", מסביר ר' עמרם. "בסדנאות ובהרצאות אני משתדל להפוך דברי חסידות עמוקים ולהוריד אותם ל'קטנות' של החיים היומיומיים. אד"ר ראשי תיבות א' אלופו של עולם ד' ור' דירה בתחתונים. אני כל הזמן מחליף תחפושות ועובד עם העולם - מלשון העלם.

"כמו שאצלי המוטו הוא לפעול באמצעות הכשרונות שה' העניק לי והמכתב של הרבי שסיפרתי עליו ועודד אותי לכך, כך אני מעודד אנשים אחרים לנצל כשרונותיהם", מסכם ר' עמרם מויאל את סיפורו המדהים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.