מערכת COL | יום י"א אדר ה׳תשע״ה 02.03.2015

המיזם שמסעיר את העולם: ה'היפר-לופ' ● דיגיטלי

דמיינו לעצמכם כלי מרחף שאינו מטוס, רכבת או מכונית, ויכול לנוע במהירות הבלתי נתפסת של יותר מ- 1000 ק"מ לשעה(!) ● לדוגמא: ילד המתגורר במטולה, עולה על ה-'היפר-לופ' בשעה שבע וחצי וכעבור מחצית השעה הוא בתלמוד תורה באילת ● לא מדובר במשהו דמיוני או פורימי, חברה אמריקאית תחל לבנות מקטע ראשון בקליפורניה ועפ"י התכנון הוא יושק כבר בשנה הבאה  ה-''היפר-לופ'
המיזם שמסעיר את העולם: ה'היפר-לופ' ● דיגיטלי
הדמיית ה'היפר-לופ'. מקור: HTT/JumpStartFund

משה בן-חיים

חברה אמריקאית בדרך לבנות מקטע ראשון בקליפורניה של ה-'היפר-לופ' - מתקן שמאפשר להסיע נוסעים במהירות של יותר מ-1,000 קמ''ש.

חללית לכל ילד

בכדי להמחיש כיצד כלי תחבורה שכזה יכול להשפיע על חיינו, נאמר שנסיעה ממטולה עד אילת תארך רק מחצית השעה. לא יהיה צורך בטיסות פנימיות, וכל הארץ תהיה קטנה יותר, מה שישפיע בעקיפין על מגוון דברים. לדוגמא: הקטנת הצפיפות האוכלוסיה באיזור המרכז, הוזלת מחירי הדירות, צמצום טיסות פנימיות, צמצום זיהום האוויר הנפלט ממכוניות ומטוסים, צמצום בבניית כבישים על חשבון שטחים ירוקים,  ועוד. 

יהיה מי שיטען שמדובר בהקמת תשתיות שימשכו שנים רבות ובעלויות גבוהות, אך מאידך גם בהקמת רכבת תחתית מדובר בזמן רב ובעלויות לא מבוטלות.

מה זה בעצם ה-'היפר-לופ' וכיצד הוא עובד?

ה- 'היפר-לופ' שמזכיר בצורתו מטוס קונקורד על קולי או חללית עתידנית, מבטיח להביא יכולות חדשות ומלהיבות לכל מה שמוכר לנו עד היום כ"תחבורה".

בתכנון כלי רכב יש חשיבות רבה בתכנון נכון של משקל עצמי, חיכוך כלי הרכב בקרקע והתנגדות האוויר (לכן מכוניות נבנים בתצורה 'אווירודינמית' להקטנת חיכוך האוויר) ברגע שנתוני המשקל החיכוך בקרקע והתנגדות האוויר כמעט ויוצאים מהמשוואה – האנרגיה להנעה תהיה יעילה פי כמה.

בבסיס הרעיון עומד תא נוסעים, שנמצא בתוך צינור עם לחץ אוויר נמוך. המתקן ישאב את האוויר שנמצא מלפני תא הנוסעים וישחרר אותו דרך החלק התחתון שלו, כך שתא הנוסעים ינוע קדימה ללא חיכוך עם הדפנות של הצינור. כתוצאה מכך יפחת כמעט לגמרי איבוד של אנרגיה ויושגו מהירויות גבוהות מאוד.



על פי המסמך הראשוני שהציגה החברה יוכל תא הנוסעים להגיע למהירות בלתי נתפסת כמעט של 1,220 קמ"ש, עם מהירות שיוט ממוצעת של 570 קמ"ש. כתוצאה מכך יוכלו נוסעים להגיע מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס בחצי שעה בלבד, במקום חמש שעות וחצי של נהיגה או כשעה טיסה הנדרשות מהם כיום.

בכל תא שכזה יוכלו לשבת 28 נוסעים, ותדירות הנסיעה היא כ-30 שניות בין קפסולה אחת לבאה בתור. על פי המסמך אגב, גם מחיר הכרטיס צפוי להיות נמוך מאוד ולעמוד על כ-20 דולרים בלבד לכיוון.

המיזם יוצא לדרך

מיזם ה-'היפר-לופ', שהוצג לפני כשנתיים שבה לב רבים, שראו בו מיזם עתידני ומבטיח. אך כמו רבים מתכניות עתידניות בעולם, עדיין לא הפך למציאות ונראה יותר כחלום רחוק.

עתה, נראה שהמיזם הדמיוני קורם עור וגידים, כשחברת סטרטאפ אמריקאית -
Hyperloop Transportation Technologies, בדרך לבניית מתקן ה - הראשון בעולם.

המתקן יושק בשנה הבאה

עתה הודיעה החברה כי קטע ה-'היפר-לופ' הראשון יתחיל להיבנות במהלך השנה הקרובה בעיירה
Quay Valley שבקליפורניה, כשההשקה מתוכננת ל-2016. הקטע, בן 8 הקילומטרים, יוקם בעיירה בסמוך לכביש ה-Interstate 5 שחוצה את קליפורניה. מכיוון שהקטע הוא קצר יחסית, המערכת לא תוכל להגיע למהירויות המקסימליות שלה, ותסתפק ב-320 קמ"ש, אולם עדיין חשוב לזכור כי לא מדובר בדגם, או תא בקנה מידה קטן יותר, אלא במערכת עם מקום לנוסעים.

מה שנותר לאקדמיה כשהמיזם יגיע לארץ, זה להמציא שם חדש בעברית לחללית\מטוס\רחפת\רכבל-לחץ-אוויר...

מקור:  ceek time , HTT/JumpStartFund

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.