מערכת COL | יום ל' שבט ה׳תשע״ה 19.02.2015

הקשר המפתיע בין המשטרה לחיידר החב"די ● מיוחד

מראה שגרתי בת"ת חב"ד בנתניה: שוטרים קוראים בקשר להשלים מניין בבית הכנסת של ת"ת חב"ד בנתניה ● השבוע, התכנסו שוטרים ותלמידים, ובמעמד מיוחד העניק מנהל התחנה ניצב משנה דורון תורג'מן תעודת הוקרה למנהל הת"ת הרב יגאל פרחן על תרומתו ועזרתו לפעילות המשטרה בקהילה ● מה עומד מאחורי הקשר הלא שגרתי עם המשטרה? וגם: מה זה מכשיר "חסידומט"? ● מגזין שישי  שוטרים ותלמידים
הקשר המפתיע בין המשטרה לחיידר החב

משה בן-חיים 

לאחר שקיבל השבוע מנהל ת"ת חב"ד בנתניה תעודת הערכה מיוחדת על "תרומתו ועזרתו לפעילות המשטרה בקהילה", מספר הרב יגאל פרחן – שמשמש כמנהל הת"ת מזה כ-24 שנה - על הקשר המיוחד של הת"ת בפרט וחב"ד בכלל עם המשטרה, על ההיבטים החינוכיים, על התפתחות התלמוד תורה במשך השנים, וגם על 'חידוש' מעניין שמופעל אולי לראשונה בעולם: ה'חסידומט':

איך החל הקשר של תלמוד התורה עם המשטרה?

אחת השוטרות אחראית במסגרת תפקידה גם על הפעילויות החברתיות במשטרה, ובתה לומדת בבית ספר חב"ד בעיר. המשטרה נתנה את חסותה מבחינה חברתית והתנדבותית על מוסד פנימייתי בעיר, ונוצר קשר משולב עם בית חב"ד לפעילות חברתית משותפת במוסד הפנימייתי.

הרב נח סוליש מבית חב"ד הפעיל במוסד מספר פעילויות, שמאוד ריגשו את המשתתפים, ביניהם מאפיית מצות לפני פסח. בנוסף יש את הפעילות של חב"ד במשטרה בחנוכה עם חנוכיות, בפורים עם קריאת מגילה ומשלוחי מנות, וכו'.

יש לציין במיוחד את המחנך הדגול הר' יוסף יצחק יצחקוב ע"ה, שהחל בפעילות הזו, וגם 'סחב' את הילדים מהת"ת והם התלוו אליו ל'מבצעים'. הסמיכות של מבנה המשטרה לתלמוד תורה גם הוסיפה, והשוטרים אימצו את המניין בבית הכנסת, והתלמידים משלימים מנין ומשתתפים בתפילות יום יום.

אירוע מכונן

לפני כשנתיים יזם הרב זאבי קפלן הכנסת ספר תורה לבית הכנסת שבתלמוד תורה. כתיבת האותיות הייתה בתחנת המשטרה ביחד עם עשרות שוטרים ומפקדים וזה חימם מאוד את הקשר עם המשטרה, והיה אירוע מכונן עם הפנים קדימה....

הרב מנחם וולפא רב קהילת חב"ד ומנהל המוסדות וההנהלה הרוחנית של הת"ת מוזמן לישיבות מטה של המשטרה, ונושא שם  דברי תורה. הוא מתלווה לכל הפעילויות ויש לו קשר אישי עם סגל המשטרה. הקשר המיוחד של הת"ת וחב"ד בכלל עם המשטרה מתפתח כל הזמן הלאה.

הקשר עם המשטרה מהווה עניין חינוכי? ילד יכול לקום ולומר: גם אני רוצה להיות שוטר?...


התלמידים רואים בזה שליחות נטו – של הרבי. כשהזמינו אותי לקבל את התעודה, התלמידים התלבטו האם להגיע. אמרתי להם: "כמו ש'מבצעים' של הרבי זה להניח תפילין עם השוטרים ולהשלים איתם מניין, כך גם להשתתף באירוע הזה הוא שליחות, וקידוש ה'! הפכנו להיות במשטרה "בני בית", החל ביחס של היומנאי בכניסה, וכלה במפקדי המחוז. יש בעניין הזה חינוך לשליחות.

קצת על התפתחות התלמוד תורה עד היום.

התלמוד תורה קיים כבר כ-25 שנה ב"ה. זה התחיל ב-15 תלמידים בדירה שכורה, עבר למבנה זמני, והיום הוא במבנה גדול ומרשים. מ-15 תלמידים הגענו ב"ה לכ-230 תלמידים, וזכיתי לנהל את הת"ת מזה כ-24 שנים. וממוסדנו ברוך השם יצאו אברכים חסידיים, שלוחים הפזורים בארץ ובעולם, מחנכים ואנשי חינוך, והמסר העיקרי שלנו הוא אהבת התלמיד, והתלמיד הוא המרכז.

אנו שמים דגש על פעילות חסידית ואכפתיות לכל תלמיד כאשר המוטו הוא 'לכל חסיד ניגון משלו' למצוא את נקודות החוזקה בתלמידים ולהביא אותם לידי פועל.

יש כאן פעילות חסידית שמחוברת חזק עם "רשת אהלי יוסף יצחק" בניהולו של הרב אליה'ו קריצ'בסקי אשר מפיק הוא וצוותו את חומרי הלמידה לדיני השמיטה ואת הפעילות החסידית בתלמודי התורה'
שעושה עבודה מצויינת.


ספרו לנו על פעילות חסידות ייחודית עם התלמידים.

יש לנו "חסידומט". לכל תלמיד יש כרטיס מגנטי אותו הוא מעביר ב'חסידומט', ובהתאם לשקידתו לימודים, והתנהגותו בדרך ארץ ובפעילויות חסידיות שונות הוא מקבל ניקוד, המצטבר לפרסים. כל מחנך ואיש צוות חינוכי יכול לתת נקודות לתלמיד, ומרנין לראות תלמידים יושבים בהפסקות משתתפים בהפסקות חסידיות  ומשננים תניא בע"פ כדי לזכות בנקודות נוספות ב'חסידומט'. אגב, הנקודות יכולות גם לרדת... ומרבית העשיה עוברת דרך 'החסידומט' כך שיש לרעיון השפעה יוצאת מן הכלל על התנהגות של התלמידים בלימוד, דרך ארץ ובין אדם לחבירו. ובנוסף יש ת 'החסידומט הכיתתי' המדרבן את הלמידה והעשיה בתוך הכיתה.

הרעיון של ה'חסידומט' הוא מקורי? אולי כדאי להמליץ עליו למוסדות חינוך נוספים?

את התוכנית החסידית מפעיל הרכז החינוכי הרב מאיר מור יוסף שיחי' שיזם את הרעיון, ובעזרת אחיו יוסי,  שעובד בתחום התוכנה, ישבנו יחד ותכננו בדיוק מה הצרכים, וכך הפרוייקט המיוחד יצא לדרך... אני בהחלט ממליץ בחום לכל מוסד חינוכי על הרעיון.

שנת השמיטה בתלמוד תורה

שנת השמיטה בתלמוד תורה התחילה בכך שטרם שנת השמיטה מבעוד מועד הכינו התלמידים את 'גינת השמיטה' ועליה ומתוכה למדו את הלכות השמיטה הלכה למעשה. בהמשך השנה הכינו התלמידים 'עבודות חקר' על השמיטה ערכיה והליכותיה, ועוד הכינו 'תערוכת שמיטה' מפוארת הסוקרת בתוכה את לימוד השמיטה ופרטיה.

לאחרונה התקיים אצלינו בת"ת מבחן מיצ"ב – באח"מ (אקלים חינוכי מיטבי) שבודק בעיקר את האקלים והאווירה החברתית במסגרת החינוכית. קיבלנו תוצאות גבוהות והאחראית מטעם משרד החינוך כתבה מכתב הערכה, זה חימם את הלב וגרם לקידוש ה'.

"אנו מקווים בע"ה להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה ולקדש שם שמים עפ"י רצון הרבי", מסכם המנהל הרב יגאל פרחן.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.