מערכת COL | יום כ"ט שבט ה׳תשע״ה 18.02.2015

תגלית נדירה: בקיסריה נמצא אוצר של 2000 מטבעות זהב

אוצר מטבעות הזהב הגדול ביותר שנתגלה בישראל נמצא בשבועות האחרונים על קרקעית הים, בנמל שבגן הלאומי קיסריה ● לפי השערות החוקרים מדובר באוצר בן כאלף שנה המכיל כ-2000 מטבעות זהב, שהיה על ספינה שטבעה בסמוך לנמל העתיק, וגילויו יכול לשפוך אור על חיי המסחר בארץ ישראל באותה תקופה  אוצר בקיסריה 
תגלית נדירה: בקיסריה נמצא אוצר של 2000 מטבעות זהב
(צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות)

אוצר מטבעות הזהב הגדול ביותר שנתגלה בישראל נמצא בשבועות האחרונים על קרקעית הים, בנמל שבגן הלאומי קיסריה. לפי השערות החוקרים מדובר באוצר בן כאלף שנה המכיל כ-2000 מטבעות זהב, שהיה על ספינה שטבעה בסמוך לנמל העתיק.

דבריהם של הצוללנים, תחילה חשבו כי מדובר במטבע של משחק צעצוע, ורק לאחר שהבינו כי מדובר באוצר אמיתי, אספו עימם כמה מטבעות וחזרו במהירות לחוף כדי לדווח למנהל מועדון הצלילה, אשר הזעיק את היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות. כך מדווח שלמה פיוטרקובסקי מערוץ 7.

לאחר התארגנות מהירה, יצאו צוללי הרשות יחד עם הצוללים למקום, וחשפו באמצעות מגלה מתכות, כ- 2,000 מטבעות זהב בערכים שונים: דינר, חצי דינר ורבע דינר, במידות בגדלים ומשקל שונים. המטבעות ככה"נ לא הוטבעו בארץ ישראל.

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, מדובר בעדות היסטורית מרתקת ונדירה לחיי העבר, אשר נחשפה בעקבות סערות החורף. "גילויו של אוצר מטבעות כה גדול שהיה בעל ערך כלכלי כה רב, מצביע על כמה אפשרויות להימצאותו בקרקעית הים: יתכן שמדובר בספינה שנטרפה במקום, ואשר הובילה כספי מיסים שהיו בדרכם לשלטון המרכזי במצרים, ואולי באוצר מטבעות שנועד לתשלום משכורות לחיל המצב שישב בקיסריה והגן על העיר. סברה נוספת, היא שהאוצר היה כספי קופה של אוניית סוחר גדולה אשר עסקה במסחר עם ערי החוף והנמל בים התיכון, וטבעה במקום". ביחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, מקווים כי בחפירות הארכיאולוגיות שייעשו במקום, ניתן יהיה להשלים את ההבנה על המכלול הארכיאולוגי כולו, ובדרך זו לענות על השאלות הרבות שנותרו עדיין ללא מענה לגבי האוצר".

לדברי רוברט קול, מומחה מטבעות ברשות העתיקות, "מצב ההשתמרות של מטבעות הזהב מצוין, ולמרות שהיו בקרקעית הים כאלף שנים, הם לא נזקקו להתערבות מעבדה לניקוי ושימור. זאת, משום שהזהב הינו מתכת אצילית, ואינו מושפע מהאוויר או מהמים. מטבעות הזהב שנחשפו היו במחזור המטבע גם לאחר הכיבוש הצלבני ובמיוחד בערי הנמל אשר דרכן התקיים סחר בינלאומי. כמה מהמטבעות שנמצאו במכלול היו עקומים ועליהם סימני נשיכת שיניים, עדות לבדיקה פיסית בשיניים, שעשו בעליהם או הסוחרים. במטבעות אחרות זוהתה שחיקה משימוש, ואחרות נראו כאילו זה עתה טבעו.

על הצוללים אשר מצאו את האוצר ודיווחו (צביקה פייר, קובי טוינה, אביבית פישלר, יואב לביא ויואל מילר) אומר יעקב שרביט, כי "מדובר באזרחות למופת ובקבוצה של מגלי זהב בעלי לב זהב, שאוהבת את הארץ ואת ההיסטוריה שלה". שרביט מוסיף, כי "חוק העתיקות קובע כי העתיקה שייכת למדינה ועבירה בגין אי דיווח או הוצאת עתיקות ממקומן או סחר בהן עונשה עד חמש שנות מאסר. במקרה זה דיווחו הצוללים על המציאה, אך במקרים רבים לוקחים הצוללים את החפצים לביתם וכך אובד לתמיד מידע ארכיאולוגי חשוב שאינו ניתן לשחזור. לכן גילוי האוצר מחדד את הצורך לשלב את פיתוח המקום כאתר תיירות וצלילה, עם הגבלת הצלילה במקום בליווי מפקחים או עם מדריכים ממועדון הצלילה בלבד".

גילוי האוצר, שכאמור נחשב לגדול שנמצא בישראל עד היום, יכול לשפוך אור על חיי המסחר של אותה תקופה בארץ ישראל ואיזור הים התיכון.



 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.