מערכת COL | יום כ"ח שבט ה׳תשע״ה 17.02.2015

זירת הבחירות – סיכום יומי

מעוניינים להתעדכן בזירת הבחירות ולא מוצאים אתר חדשות נקי? COL מגיש סיכום יומי ● דו"ח המבקר על התנהלות מעון רוה"מ והפרשנות  בראי המפלגות, מדוע פרשיית החשמלאי שהוזמן ביום הכיפורים עברה בשקט, ומה עושה איש העדה החרדית בפרסומת של 'יש עתיד'?  וגם: הסקר היומי  בחירות תשע"ה – סיכום יומי
זירת הבחירות – סיכום יומי
נתניהו עם איש תקשורת בביקור במעון רוה"מ

משה בן-חיים

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום, ובמרכזו סעיף מרכזי על התנהלות הכספית של מעון ראש הממשלה, מטלטל את המערכת הפוליטית והציבורית. הדו"ח מציין הוצאות על מזון ואירוח שתפחו מעל לפי שניים מאז 2009, הוצאות שלא התנהלו ביעילות וחיסכון, והוצאות גבוהות על ניקיון, ועל כך שלא נקבעו כללים ברורים בנושא ניהול ההוצאות.

דווקא בנושאים שנחשבו 'שוליים' (עליהם לעג הליכוד בסרטון ה'דגים המורעבים') כגון מיחזור הבקבוקים, ורהיטי הגן שנרכשו לביתם של משפחת נתניהו בקיסריה, קבע המבקר כי יש בהם חשש לפלילים, והפרקליטות מיהרה הערב כבר להודיע על בדיקה האם לפתוח בחקירה פלילית בנושא.


נתניהו מתלוצץ בסרטון הליכוד על הפרשיות השונות (מתוך הסרטון)

מי הזמין את החשמלאי בעצם יום הכיפורים?

פרק בדו"ח מיוחד דן בהפעלת חשמלאי בשבתות וחגים, אשר נפסל בעבר בגלל קרבה לרוה"מ. בתוך שלושה חודשים שולמו על עבודת החשמלאי 15,000 שקלים – כל התקציב השנתי שהוקצה לכך.  בין היתר נקרא החשמלאי לבצע עבודה גם בעצם יום הכיפורים.

בזמן ממשלת רבין הראשונה, היה זה הכתב הצבאי ישראל קצובר שדיווח על חילול שבת בטקס הבאת מטוסי האף-15 הראשונים לישראל. היה זה ביום שישי שעות מעטות לפני כניסת שבת, והטקס המשיך להתנהל ביום השבת, וגרם בכך להפלת הממשלה דאז.

ואילו כשמעון ראש הממשלה מזמין חשמלאי לעבודה בעצם יום הכיפורים – פרט זה עבר בשקט יחסי, גם בכלי התקשורת של הציבור החרדי. יש לציין כי בליכוד התייחסו לנושא, והודיעו שמשפחת נתניהו מזה כמה שנים לא שהתה במעון רוה"מ ביום הכיפורים. אך למרות ההתנערות מהמעשה, יש למעון ראש הממשלה אחריות וייצוגיות, ואסור שדברים מעין אלו יקרו.

השטיח הקרוע במעון ראש הממשלה

יום לפני שהתפרסם דו"ח המבקר, - ממש במקרה - פרסם הליכוד סרטון ובו ארח רוה"מ ורעייתו את איש התקשורת מושיק גלאמין, להציג בפניו את נפלאות ה'בית הראשון' הלא הוא בית ראש הממשלה.

בסרטון שפורסם ביבי נתניהו מקבל את פניו של גלאמין בבית, ולאחר מכן הוא מובל ע"י רעייתו לסיור מקיף, בו הוא מתרשם – ולא לטובה – ממצב התחזוקה הלקוי, מהשטיח הקרוע (עליו נאלץ אחד המאבטחים לעמוד כדי להסתיר את הקרע בכל ביקור ממלכתי) והרטיבות שפושה בדירה.

ואם כל זה לא מספיק,
ynet - או איך שקורא לו נתניהו בסרטון 'הדגים הרעבים' "ליינט" - פוצח בתעמולה חסרת תקדים נגד נתניהו עם כותרות כגון: "חגיגת הבזבוזים והחשד לפלילים" וסוקר דירות של זקנים וחולים עם צילומי תקריב של מה שנראה דומה למטבח וחלקי רהיטים שבורים.

ומאידך, שופר התעמולה של נתניהו "ישראל היום" משיב מלחמה שערה ומנסה למזער את הנזקים מדו"ח המבקר בתואנה שאיננו דו"ח פלילי אלא המלצות לתיקון בלבד.

האזרח הממוצע שרואה מצד אחד את המצג הלקוי של מעון ראש הממשלה, אך מאידך שומע על דו"ח מבקר חמור ועל התנהלות לקויה, קצת מקבל סחרחורת.
מסתבר שגם דו"ח המבקר, הפך להיות מוקד להתגוששות פוליטית בערב הבחירות.

הליכוד בתגובה לדו"ח המבקר: אין בסיס להשוואה - הציבור לא באמת יכול לשפוט

"ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את יתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי.

לצערנו, הקמפיין התקשורתי המתגלגל סביב דוח זה בשבועות האחרונים הוא ניסיון ברור להפיל את ראש הממשלה וממשלת הליכוד על ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת מהנושא החשוב באמת: מי יגן על מדינת ישראל מול האיומים הביטחוניים העצומים והלחצים הבינלאומיים - בנימין נתניהו או ציפי ובוז'י. עובדה: בדברים שכן נבדקו בדוח על ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים.

הפתיח שלפני הדוח, שאיננו חלק מהדוח, כולל זוטי דברים על מחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו.

חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי - עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".

בשאר המפלגות – יושבים על הגדר

פרשנים ציינו היום, כי ה'מחנה הציוני' הגיב בחומרה – כצפוי – על דו"ח המבקר, וגם הליכוד התגייס להדוף את ההתקפות. אך מפלגות הביניים, לא נשמע קולן, אולי הגיבו בקול ענות חלושה. מסתבר שבשלב כזה לא כדאי למפלגות הקטנות 'לשרוף' את הקשר עם אחת מהמפלגות שיקימו את הממשלה הבאה.

החגיגות של הנשיא לשעבר פרס בבית הנשיא

פרט לעיסוק בהוצאות מעון ראש הממשלה, דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) עסק גם בהתנהלות בית הנשיא בתקופת כהונתו של שמעון פרס וכן בהתנהלות משכן הכנסת. מהדו"ח עולים ליקויים בניהול כוח האדם, הכספים, הרכש, תכנון העבודה והתקציב בבית הנשיא בין השנים 2007 ו-2014.

כמו כן, נמצאו ליקויים בהתנהלות בית הנשיא ביחס לוועידת הנשיא. בנוגע למשכן הכנסת, עיקר הליקויים נמצאו בתחום ניהול משאבי האנוש במשמר הכנסת.

הרב יורם אברג'ל תומך ב'יחד'

הגאון רבי יורם אברג'ל הודיע היום (שלישי) כי הוא תומך במפלגת "יחד-העם אתנו" בראשות ח"כ אלי ישי.

היום הוציא היום הגאון רבי יורם אברג׳ל הודעה רשמית בה הוא מביע את תמיכתו במפלגת "יחד".



מדובר בתמיכה בעלת השפעה גדולה עבור אלי ישי, שכן מדובר בדמות רבנית בכירה ומפורסמת בעולם החרדי ובמיוחד בדרום הארץ. כעת, תלמידיו של הרב צפויים לפעול עבור ישי, מה שיוסיף קולות למפלגה בקרב תושבי הדרום. יש לציין שבמערכות הבחירות הקודמות תמך הרב בש"ס.

במכתב שהוציא הרב אברג'ל הוא כותב: "הגיעה הבשורה הטובה לכולם, כתב הבהרה לאזרחי מדינת ישראל ולעולם התורה ידועים דברי רבנו הרמ"א זיע"א שאין שמחה כהתרת הספקות ומאחר ורבבות שואלים מסופקים מה דעתי לבחירות אלו של שנת תשעה הריני להשיב כי אני מצביע לתנועת יחד בראשות הגאון העצום רבנו מאיר מאזוז שליטא וחשוב לחזק את ידיו מתוך שמחה ואחדות ולהצביע יחד".

הרב אברג'ל פונה לאנשי ש"ס: "ואבקש מחברי תנועת ש"ס שייקחו את שיקוליי בהבנה ובשמחה ולאחר יום הבחירות נעשה הכל לאחד את השורות ולנהוג בשיתוף פעולה למעון כבוד שמים כי מטרה אחת היא לנו לשמח את מרן זצוק"ל שכל ימיו אהב את האחדות וחיזק את המסורת בכל שכבות העם".

הרב אברג'ל חותם: "בברכת התורה ואהבת ישראל והארץ מוקירכם מאז ולתמיד ועבד נרצע למרן זצוק"ל יורם אברג'ל".

הסקר היומי: בוז'י עוקף את ביבי,  'יחד' עוקפת את ש"ס

חודש לפני הבחירות
Bizportal ותפוז מתחילים להציג סקר בחירות הכולל את מספר המנדטים שתקבל כל מפלגה – הסקר הראשון מראה כי מפלגת 'המחנה הציוני' (מפלגת העבודה והתנועה) זוכה ב-24 מנדטים כאשר הליכוד זוכה ב-23 מנדטים.

המפלגה השלישית בגודלה היא ה'בית היהודי' עם 14 מנדטים ואחריה 'יש עתיד' עם 12 מנדטים. מפלגת 'כולנו' בראשות משה כחלון זוכה ל-10 מנדטים ואחריה יהדות התורה עם 8 מנדטים.

מפלגת 'העם איתנו' בראשות אלי ישי זוכה בסקר ל-5 מנדטים, ואילו מרצ, 'ישראל ביתנו' וש"ס מגרדות את אחוז החסימה מלמעלה וזוכות ב-4 מנדטים.

סקר דרמטי

מדובר בסקר מפתיע, שמורה לראשונה שמפלגת 'יחד' של אלי ישי מובילה על ש"ס. זאת ועוד, מסתבר כי על פי נתוני הסקר ש"ס, מרצ, ישראל ביתנו וגם 'יחד' 'מגרדות' את אחוז החסימה, מה שאומר שלא מובטח להם שיהיו בכלל בכנסת הבאה!



סקר אינטרנטי

כמובן יש לקחת את כל הסקרים שצצים פעמיים ביום בערבון מוגבל, במיוחד שסקר זה נעשה באינטרנט ולא בטלפון. אך מצד שני לכמה מפלגות סקר זה יכול לגרום ל'כאב ראש' לא קטן.

ד"ר אריה רותם, מנהל מקצועי של
TRI, מסביר על נתוני הסקר: "הסטטוס קוו ב"צמרת" נשמר, כאשר שתי המפלגות הגדולות המחנה הציוני והליכוד הן בראש כשהפער ביניהן הוא בטווח טעות הדגימה - ולכן אי אפשר לציין איזו מפלגה מובילה."

"מרצ, ישראל ביתנו, ש"ס והעם איתנו "מגרדות" את אחוז החסימה, והמשמעות היא שמקומן בכנסת הבאה אינו מובטח".

רותם מדגיש כי חשוב לשים לב שנתוני הסקר הנוכחי נאספו באמצעות פנל אינטרנטי שבדרך כלל נתוניו, בהשוואה לסקרים טלפוניים, מעט גורעים מנתוני שתי המפלגות הגדולות במנדט אחד עד שניים.

לגבי תוצאות השאלה המתחלפת אומר רותם: "חלק ניכר מהמשיבים אינו יודע לציין של איזו מפלגה הקמפיין הוא הטוב ביותר עד כה. הקמפיין של הליכוד צוין על ידי קצת פחות מחמישית הנדגמים, כאשר מרביתם הם מתוך בוחרי הליכוד (מה שמדגיש את העובדה שהבחירה אצל חלק ניכר מבוחרי הליכוד היא רגשית)".

איסוף הנתונים נערך באמצעות שאלון אינטרנטי מתוך מדגם מייצג של 501 נדגמים בגילאי 18 מתוך האוכלוסייה היהודית דוברת עברית. טעות הדגימה המרבית למדגם זה היא 4.5% ±. הנתונים נאספו בסוף השבוע השני של חודש פברואר 2015.

איש ה'עדה החרדית' מככב בתעמולת 'יש עתיד'

אם חשבנו שראינו הכל במערכת הבחירות, הרי שטעינו. בסרטון חדש של מפלגת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, מפלגה שיזמה חוקים נגד הציבור החרדי, מפרסמת הבוקר (שלישי) סרטון וידאו חדש כחלק מקמפיין הבחירות.

בסרטון מופיע לא אחר מאשר שמואל חיים פפנהיים, איש "העדה החרדית", ששימש בעבר כדובר "העדה החרדית, ועורך מגזין "העדה".

סרטון הוידאו שהעלה יאיר לפיד, נפתח בססיסמת בחירות של המפלגה: "נלחמים על שוויון בנטל", ולאחר מכן נראה פפנהיים אומר: "אני חרדי, חרדי קיצוני אולי, איש מאה שערים, אני חושב שיהודי חרדי צריך גם לדאוג לפרנסה שלו, הוא צריך לדאוג לילדים שלו, הציבור החרדי גדל, וכשאתה גודל, אז לא מספיק המשרות בתוך הקהילה כמו שהיה עד היום".


פפנהיים, מתוך הסרטון של "יש עתיד"

בתגובה ל"כיכר השבת", אמר היום שמואל חיים פפנהיים כי "דבריי נאמרו ללא הקשר לבחירות ובוודאי שלא לגבי יש עתיד". לדברי פפנהיים, "צילמו אותי בהקשר לדעותיי על שילוב חרדיות טהורה והצורך להשתדל לפרנסה, בלי קשר לבחירות, אני לא משתתף בכלל בבחירות".

מעניין לראות אם הוא ינצל את זכותו, ויתבע אותם על ניצולו שלא בהסכמתו לתעמולת בחירות.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.