









מערכת COL
|
יום כ"ח שבט ה׳תשע״ה
17.02.2015
האם המתפללים עם החתן ביום חופתו אומרים תחנון?
האם המתפללים עם החתן ביום חופתו אומרים תחנון? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב לתשובה
אילוסטרציה
שאלה: האם המתפללים עם החתן ביום חופתו אומרים תחנון?
תשובה: החתן עצמו אינו אומר תחנון מתפילת שחרית של יום החופה. הכול מודים שבתפילה שלפני החופה גם הציבור אינו אומר תחנון. כשהחופה נערכת אחרי מנחה, לדעת 'תרומת הדשן' אין אומרים תחנון גם בשחרית, וכן פסק אדמו"ר הזקן, וכן נוטה דעת המשנה ברורה. לדעת הרדב"ז והפרי חדש אומרים תחנון בשחרית (וכן פסק בילקוט יוסף).
כל זה אם החופה נערכת במשך היום. אם החופה נערכת בלילה, שעל-פי ההלכה זה כבר תאריך אחר, משמע מדברי הפוסקים שאומרים תחנון במשך היום. ויש פוסקים הסבורים שיש להימנע מתחנון רק בתפילת מנחה הסמוכה לחופה, כשרוב הציבור עומד להשתתף בחופה, וכל-שכן אם התפילה נערכת באולם השמחה. ויש מקילים להימנע מאמירת תחנון כל היום, מכיוון שכולו נחשב יום שמחה (ובפרט בקהילות שבהן חותמים על הכתובה מבעוד יום), וכן מנהג בעלזא ועוד.
מנהג זה האחרון מתאים למנהגן של קהילות חסידיות שבהן מקילים ונמנעים מלומר תחנון בכל מקרה שיש לזה טעם כלשהו, אבל למנהג חב"ד ועוד קהילות שבכל יום שאומרים תחנון אין מקילים בזה, גם בעניין זה צריך לכאורה להקפיד לומר תחנון כמשמעות דברי הפוסקים.
מקורות: תרומת הדשן ח"ב סי' פ. שו"ע או"ח סי' קלא ס"ד, רמ"א ונו"כ, שו"ע אדה"ז ס"ו, משנ"ב ס"ק כא, פסקי תשובות ס"ק כא וילקוט יוסף ס"כ, וש"נ. הנשואין כהלכתם פ"ו סנ"ה ובהערות, נטעי גבריאל הל' נישואין (מהדורת תשנ"ח) פ"ז ס"ד, מנהג ישראל תורה ח"ד עמ' קיג, וש"נ.
תשובה: החתן עצמו אינו אומר תחנון מתפילת שחרית של יום החופה. הכול מודים שבתפילה שלפני החופה גם הציבור אינו אומר תחנון. כשהחופה נערכת אחרי מנחה, לדעת 'תרומת הדשן' אין אומרים תחנון גם בשחרית, וכן פסק אדמו"ר הזקן, וכן נוטה דעת המשנה ברורה. לדעת הרדב"ז והפרי חדש אומרים תחנון בשחרית (וכן פסק בילקוט יוסף).
כל זה אם החופה נערכת במשך היום. אם החופה נערכת בלילה, שעל-פי ההלכה זה כבר תאריך אחר, משמע מדברי הפוסקים שאומרים תחנון במשך היום. ויש פוסקים הסבורים שיש להימנע מתחנון רק בתפילת מנחה הסמוכה לחופה, כשרוב הציבור עומד להשתתף בחופה, וכל-שכן אם התפילה נערכת באולם השמחה. ויש מקילים להימנע מאמירת תחנון כל היום, מכיוון שכולו נחשב יום שמחה (ובפרט בקהילות שבהן חותמים על הכתובה מבעוד יום), וכן מנהג בעלזא ועוד.
מנהג זה האחרון מתאים למנהגן של קהילות חסידיות שבהן מקילים ונמנעים מלומר תחנון בכל מקרה שיש לזה טעם כלשהו, אבל למנהג חב"ד ועוד קהילות שבכל יום שאומרים תחנון אין מקילים בזה, גם בעניין זה צריך לכאורה להקפיד לומר תחנון כמשמעות דברי הפוסקים.
מקורות: תרומת הדשן ח"ב סי' פ. שו"ע או"ח סי' קלא ס"ד, רמ"א ונו"כ, שו"ע אדה"ז ס"ו, משנ"ב ס"ק כא, פסקי תשובות ס"ק כא וילקוט יוסף ס"כ, וש"נ. הנשואין כהלכתם פ"ו סנ"ה ובהערות, נטעי גבריאל הל' נישואין (מהדורת תשנ"ח) פ"ז ס"ד, מנהג ישראל תורה ח"ד עמ' קיג, וש"נ.

למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות