מערכת COL | יום י"ט שבט ה׳תשע״ה 08.02.2015

פשרת 'רמקול השבת': מה חושב על כך שליח חב"ד? ● ראיון

בעקבות פרשיית "רמקול השבת", עליה דיווחנו בהרחבה, מספר ל-COL הרב יצחק גרוזמן שליח חב"ד בראשון לציון על ההתפתחויות האחרונות ● האם אכן קולם של נעימות שבת וזמני כניסת השבת לא יישמעו יותר? האם התחליף שהוצע ע"י העירייה כפשרה אכן יתן מענה לצורך התושבים? פרשת רמקול השבת
פשרת 'רמקול השבת': מה חושב על כך שליח חב
השליח הרב יצחק גרוזמן (משמאל). מימין: פרסום עיריית רשל"צ על 'מסרון השבת'.

משה בן-חיים

הרב יצחק גרוזמן שליח חב"ד הראשי לראשל"צ, מנהל 'מעצמת שליחות' של ממש. ח"י בתי חב"ד כבר פזורים ברחבי העיר, משכונות מערב העיר הוותיקות, ועד לשכונות החדשות שצצו בשנים האחרונות. רק לאחרונה הגיע שליח חדש, הרב לוי הלפרין וזוגתו שיחיו', להפעיל בית חב"ד חדש, ה-19 במספר.

כשמונה שנים מפעיל הרב גרוזמן את 'רמקול השבת', עם נעימת 'שלום עליכם' המוכרת והנעימה, ולאחריה זמני כניסת השבת. לשכנה אחת זה הפריע, והיא פנתה שוב ושוב במכתבי תלונה לכל גורם אפשרי. 

לפני השבת האחרונה, הודממה מערכת הכריזה, ובמקומה הופעלה כפשרה תכנית העירייה, כשרק 250 איש השתתפו בה, וקיבלו הודעות טקסט על זמני כניסת השבת. "כל עוד הפתרון החלופי לא יוכיח את עצמו, אמשיך עם רמקול השבת", אומר לנו הרב גרוזמן.

הרב גרוזמן, איך הכל התחיל?

"זה כשמונה שנים, 10 דקות לפני שבת מתנגן לו ניגון 'שלום עליכם' בצורה נעימה ויפה, ולא מפריע לאף אחד. להיפך, תושבים מאוד מעוניינים בזה, גם אלו שלא שומרים תומ"צ לעת עתה. כולם נהנים ומרוצים, חוץ משכנה יקרה, שזה לא עושה לה טוב. גם לראש העיר היא שלחה מכתבי התנגדות, והוא דחה אותה.

"לעירייה לא היתה ברירה בעקבות תלונותיה החוזרות ונשנות, וקיבלנו קנסות שונים מהעירייה. אחרי כמה קנסות לפני כשנה וחצי ביקשנו להישפט בבית משפט, וראש העיר הנוכחי אישר לנו להמשיך להפעיל את רמקול השבת, כך שהתלונה ממילא בוטלה.

מה קרה כעת, ששוב העניין עלה מחדש?

"לאחרונה הפעילה הגברת הנכבדה את המשרד לאיכות הסביבה, והם מצידם התערבו ועיכבו לעירייה תקציב של כמה מליוני שקלים, עד שהעירייה תתערב ותטפל בתלונה. הגב' יפעת מאירוביץ' האחראית בעירייה על איכות הסביבה יצרה איתי קשר, והציעה הצעת פשרה 'ממקום טוב'. עפ"י ההצעה, העירייה עצמה תפעיל – לראשונה – שירות
sms  לכל תושבי העיר."

"לצערי", מספר הרב גרוזמן, "בפגישה בה השתתפו חברי עירייה וגם נציג של משרד לאיכות הסביבה, הצעת הפשרה 'צומצמה' והם הציעו שכל מי שיהיה מעוניין בכך יקבל 'מסרון זמני שבת'. זה כבר לא נשמע אותו הדבר", אומר הרב גרוזמן. אחרי הפרסום של העירייה נרשמו כמה מאות בודדות של בקשות כאלו, בעוד שאוכלוסיית ראשון לציון מונה כ-280.000 נפש".

למעשה, בשבת האחרונה לא הפעלתם את 'רמקול השבת'.

השבוע הגיעו ביום שישי צוות של ערוץ 10 לראיין אותי. אמרתי להם שלא אסכים להתראיין בשום אופן ביום שישי לאחר השעה 13:00, מחשש לחילול שבת. הם רצו להכין כתבה על תכנית העירייה עם ה'מסרונים' ותכננו להפעיל אותה במוצ"ש.

"חברת העירייה הגב' יפעת מאירוביץ' פנתה אלי בבקשה מיוחדת, שהיות ויוזמתה עם 'שירות המסרונים' תפורסם בתהודה גדולה בערוץ 10, היא מבקשת שביום שישי לא אפעיל במקביל את 'רמקול שבת', כדי לא ליצור בלבול אצל הציבור. אני הסכמתי, ואכן לראשונה ביום שישי לא הופעל רמקול שבת. בסופו של דבר הכתבה לא פורסמה בערוץ 10, כנראה שזה לא מספיק 'אייטם' מעניין, כשיש פשרה והסכמה"...

מה תעשו הלאה?

"נבחן את הדברים. הציבור מאוד מעוניין בזה, זה מוסיף לאווירת ההכנה לשבת. אם ניווכח שפתרון המסרונים לא עובד, נמשיך להפעיל את הרמקול עם שיר השבת.

"אספר לך משהו: בשבת האחרונה, התפלל אצלינו בבית הכנסת אחד ממקימי "מרצ" המשתייך במובהק לשמאל.הוא ניגש אלי ואמר לי: 'לפני שבת לא שמעתי את המנגינה'. לשאלתי אם זה חסר לו, הוא ענה: 'היה חסר משהו באוויר...'. זה שתי דקות ומשהו של שיר נעים לאוזן שיוצר אווירה מיוחדת", מוסיף הרב גרוזמן.

איך היחס כלפיכם מצד העירייה וראש העיר?

"כשנפגשתי עם סגן ראש העיר בשמחת בית השואבה וסיפרתי לו על מספר בתי חב"ד בעיר, הוא הגיב: 'כל כך קצת בתי חב"ד'?... היחס אלינו מצויין, גם ראש העיר מר דב צור אדם חם לאידישקייט וידיד אישי. כמו שסיפרתי הוא נתן לפני כשנה וחצי אישור מיוחד מיוזמתו למשך שנה. הוא תומך מאוד, אוהב ואהוב, ומאוד מצר על העניין."

אפשר לדעת באיזה שיר מדובר, ואיך בחרתם אותו?

"זה גם סיפור בפני עצמו, איך בחרנו דווקא את השיר. מעשה שהיה, כך היה: יום אחד, נפטרה ל"ע אם לשני אחים מפורסמים. להלוויה הזו הגיעו אלפי צעירים וצעירות, מכל רחבי הארץ. אחרי סתימת הגולל, האבא פנה לקהל וביקש שישירו את השיר שהאמא הכי אהבה: "שלום עליכם" במנגינה המוכרת."

"ואז, כולם התיישבו מסביב לקבר הטרי, אלפים! ושרו את זה. אני מסתכל, שומע ודומע... אמרתי לעצמי: אם השיר הזה כל כך חדר לקהל, את זה נשים בכל יום שישי להזכיר לאנשים ששבת מגיעה..."

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.