מערכת COL | יום י"ז שבט ה׳תשע״ה 06.02.2015

הסכנה: ממשלת אחדות ● דעה

לסקור את הסקרים: סקירה של הסקרים מהשבועות האחרונים, מעלה תובנה פשוטה: מסתמנת ממשלת אחדות, שתביא בכנפיה את 'פעמי השלום' ● מה ההשלכות של מהלך זה, מי ירויח ומי יפסיד – בניתוח שלפניכם  דעה
הסכנה: ממשלת אחדות ● דעה
תוצאות הסקר של מכון 'מדגם' בראשות מינה צמח, שפורסמו היום (שישי)

משה בן-חיים

לסקור את הסקרים: סקירה של הסקרים מהשבועות האחרונים, מעלה תובנה פשוטה: מסתמנת ממשלת אחדות, שתביא בכנפיה את 'פעמי השלום'. כל כך ולמה, מה ההשלכות, מי ירויח ומי יפסיד – בניתוח שלפניכם:

ניתוח מצב הסקרים

גוש השמאל

"המחנה הציוני" נע בסקרים בסביבות 24 מנדטים, בסקר האחרון של מינה צמח שפורסם היום (שישי) – 25. רשימה ערבית מאוחדת מקבלת לפי הסקרים האחרונים 12 מנדטים, ומרץ 5. סה"כ גוש שמאל מובהק + ערבים = 42 מנדטים.

גוש הימין

הליכוד – לפי הסקרים האופטימיים, מקבל 24 מנדטים (כך גם בסקר שפורסם היום), הבית היהודי בראשות בנט עם זליגת הקולות בעקבות "פרשת שחקן הכדורגל", מתייצבת על 12 מנדטים. חלק משמעותי מרבני ומצביעי תקומה עברו ככה"נ למפלגת "יחד" של אלי ישי, שלפי הסקר הנ"ל מתייצבת מעל אחוז החסימה – כמו בכל הסקרים אחרי האיחוד עם "עוצמה" – ומקבלת 4 מנדטים. סה"כ גוש ימין מובהק = 40 מנדטים.

גוש המרכז

כחלון עם 7 מנדטים בסקרים, וגם ש"ס עם 6-7 מנדטים, "עומדים על הגדר" ולא ברור על מי ימליצו לראשות הממשלה, כך שניתן לשייך אותם לגוש ה"מרכז". איווט ליברמן עם 6 מנדטים, עדיין כועס על נתניהו, וכבר הכין את הקרקע למקרה ש'ייאלץ' להמליץ על בוז'י. בג' צופים בחדווה על 7 המנדטים שמציגים להם הסקרים, עוד בטרם החלו בכלל בקמפיין. גם הם לא ששים להמליץ על נתניהו אחרי רשימת הגזירות שעברו תחת הנהגתו בקדנציה האחרונה. סה"כ גוש המרכז = 38 מנדטים.

בהנחה שנתניהו יקבל מהנשיא את המנדט להרכיב ממשלה ראשון, הוא צריך את כל גוש ה'מרכז', חוץ מיאיר לפיד, (החרדים לא ישבו עם לפיד, מסתבר) מה שיביא אותו לממשלה של 67 חכי"ם. במקרה ואחד מקבוצות המרכז יעשה "ברית אחים" (ראה תקדים יאיר- נפתלי) ביבי יצטרך לתת הרבה מאוד, דבר שהוא לא מעוניין בו.

החולשה של נתניהו

נתניהו הוכיח כבר בעבר, שהוא זקוק לתמיכה ציבורית רחבה, ועל כך הוא מוכן לשלם, והרבה. (יש הטוענים כי חוק סגירת "ישראל היום" גרם לו ללכת לבחירות) הוא מעדיף את תמיכת התקשורת על פני ממשלה צרה, למרות שבממשלה צרה אפשר להגיע ליותר הישגים מאשר לבזבז אנרגיות על "שיחות שלום" עם שרת חוץ מעופפת (במזרח התיכון) שלא ידוע איפה הם מסתיימות.

נתניהו מעדיף שתי חגורות הגנה

הראיה של נתניהו להעדיף ממשלת אחדות היא טקטיקה פשוטה של שני מערכי הגנה על כיסא ראש הממשלה. אחרי שנתיים שלוש שהממשלה נופלת (כנהוג...) הוא יוכל לפנות למערך הגנה נוסף – המפלגות החרדיות, כדי להקים ממשלה צרה – עד הבחירות הבאות. שיקול קר, אך הגיוני. משא"כ אם יקים בתחילה ממשלה צרה, "המחנה הציוני" לא יבוא להציל אותו אם ממשלתו תיפול במהלך הקדנציה.

במצב של ממשלת אחדות עם בוז'י וציפי, תתקיים רוטציה בראשות הממשלה. ההסכם בוז'י – ציפי, לא כולל מקרה של רוטציה אחרת. כך שציפי לבני תקבל סגנות רוה"מ ואת תיק החוץ. שלא לדבר על כך שכל הסכם בין הליכוד למחנה הציוני, יהיה תנאי בל יעבור של "קידום תהליך השלום", ולבני תהיה השושבינה הראשית בסיפור הזה. (לא ברור איך לבני כחברת ליכוד, הפכה ל"יונת שלום" לא פחות מיוסי ביילין בזמנו) כך שכל מי שאיכפת לו קצת מנושא "שלמות הארץ", יופתע מהנכונות של נתניהו לוויתורים מפליגים לטובת רעיון ה'אחדות'.

אם בוז'י יקבל מנדט מהנשיא להקים ממשלה

במקרה ובוז'י יקבל אכן מנדט או שניים יותר מביבי, נשאר רק לדמיין את חגיגות השמחה של התקשורת ובמטה "המחנה הציוני" רק בהישמע תוצאות המדגם. גם נשיא המדינה רובי ריבלין, לא יוכל להתעלם מהעובדה שהרצוג קיבל יותר מנדטים מביבי, (גם רובי לא מה'מטבחון' של ביבי) ומפלגות גוש "המרכז" וגם החרדיות, ימלאו את פיהם מים בשעה שריבלין ישאל אותם: על מי אתה ממליץ להקים ממשלה?

האם גפני ימליץ על ביבי אחרי כל הגזירות שפגעו עמוק בכיס של החרדים? ליצמן ימליץ עליו? דרעי כבר הודיע מראש ש"כולם מועמדים כשרים". ריבלין יעשה אחד ועוד אחד, יתקשה לעמוד בביקורת התקשורתית והשמאל, ויתן לבוז'י לנסות להרכיב ממשלה.

בוז'י יתקשה להרכיב ממשלה ויעדיף אחדות

המחנה הציוני ויש עתיד יחד לפי הסקרים, מגיעים ל-53 מנדטים. רק עם עוד שני מפלגות הם יצליחו להקים גוש חוסם. השאלה מי יכניס את הרגל ראשון לתוך המים הרותחים. ש"ס, שדרעי הצהיר על 'סולחה' עם יאיר, או אולי ג', שירצו 'לבוא חשבון' עם ביבי, ויקבלו בתמורה את החזרת הקצבאות? לא מופרך גם שג' וש"ס יעשו "ברית אחים" להכנס יחד לממשלה שתעצור בצורה זו או אחרת את גזירות הגיוס והקצבאות. לאמר לבוחר: "הנה, הבאנו לכם השגים, מה לכם כי תלינו שאנחנו בממשלת שמאל?"



לבוז'י עדיפה ממשלת אחדות, גם בגלל שבכל מקרה הוא יהיה רוה"מ ברוטציה. כך שכל הסימנים מראים שממשלת אחדות מתרקמת לה, כבר בשלב זה, חודש וחצי לפני שמישהו שלשל בכלל פתק לקופסת הקרטון הכחולה.

למה ממשלת אחדות מסוכנת?

עם כל החסרונות - והיו רבים מאוד – של הממשלה האחרונה בגזירות וכו' וכו'. בנושא אחד הממשלה פעלה נכון: היא לא נכנעה לתכתיבים מבפנים ומבחוץ לתהליכי שלום מזוייפים, דבר שהוכיח את עצמו במציאות. בעוד כל ה'שכונה' סביבנו בוערת, אנחנו באי של יציבות - וזאת כתוצאה ממשלה עם אוריינטציה ימנית. ברגע שתקום ממשלת אחדות עם קווי יסוד של החזרת שטחים תמורת חלום, וציפי לבני כשרת החוץ תעופף בבירות העולם לרקוח מיני מרקחת – ארץ ישראל תהיה בסכנה, כולל ירושלים. הרי אף אחד היום כבר לא מוציא את ירושלים ממו"מ עתידי, בטח לא ארה"ב ואירופה.

הרבי דיבר בשבח ממשלה ימנית צרה

הרבי היה בעד ממשלה צרה, והתנגד לממשלה רחבה, בכמה התייחסויות. בי' סיון תש"נ הגיע לחלוקת דולרים אצל הרבי מר יהודה לוי אז מהמו"ל של העיתון "ג'רוזלם פוסט". כשמר לוי ביקש ברכה מהרבי עבור 'ממשלה חזקה בישראל', השיב לו הרבי: 'אני בעד "ממשלה צרה" ולא גדולה'.

האופציות העומדות בפני חסידי חב"ד

יש להדגיש, כי חסידי חב"ד ינהגו אך ורק כפי שבי"ד רבני חב"ד יורו לפני הבחירות – כרצון הרבי. היו מערכות בחירות שלא נקבע בפירוש מה כל אחד יצביע, אלא כל אחד שאל את רבותיו באופן אישי.

יש הטוענים ש"אין לפרוש מן הציבור" והכוונה בדבריהם היא שיש להצביע – כמו כל הציבור החרדי (אשכנזי) - למפלגת יהדות התורה. בסה"כ חה"כ של יהדות התורה עשו מאמץ לא מבוטל בנושאים שונים, כדי לסייע לחב"ד, וזאת יש להעריך. יש לציין ח"כ מסויים שסבל התקפות על כך שהעז להראות 'קירבה אישית' לחב"ד.



המפלגה של אלי ישי מתייצבת על אחוז החסימה

הטענה בה מצדדים אלו שאומרים להצביע ג', היא ש"יחד" לא עוברת את אחוז החסימה. בכל הסקרים שבוצעו אחרי האיחוד עם עוצמה יהודית, יחד צולחת את אחוז החסימה. זאת ועוד, בשטח ניכרת הזדהות רחבה מאוד עם "יחד", ובקלפי נודדת של עיתון מסויים בירושלים, יחד עברה את ש"ס באחוזי התמיכה.

כמו כן האיחוד עם עוצמה יהודית, מצביעה יותר מכל הצהרה על כוונה ב'יחד' לשמור גם על שלמות הארץ. מאידך, הזכרון מאיבוד הקולות למיכאל בן ארי עדיין טרי, ואף אחד לא מאחל לעצמו הילוך חוזר של התסריט. כדי לקבע את מעמד "יחד" כמפלגה שבוודאות גבוהה תעבור את אחוז החסימה, עליה "להפשיל שרוולים" ולעבוד קשה.

לסיכום: כל מפלגה שרואה עצמה מועמדת ראויה להצבעה עבור חסידי חב"ד, עליה להצהיר ולחדד את עמדותיה בצורה ברורה, בכל שלושת השלמויות - שלמות התורה העם והארץ, אם כי הבטחות בע"פ לא תמיד מספיקות אצל פוליטיקאים...

הערת המערכת: הנכתב בכתבה זו היא דעה אישית בלבד, ולא מצביעה על תמיכה במפלגה זו או אחרת. חסידי חב"ד יעשו אך ורק מה שבי"ד רבני חב"ד יורו לעשות.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.