









מערכת COL
|
יום י"ג שבט ה׳תשע״ה
02.02.2015
הראשל"צ הגר"י יוסף: "חב"דניק ספרדי לא יאכל לפני התפילה"
בשיעור שמסר בשבוע שעבר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, התבטא הרב בעניין מנהג חב"ד להתיר טעימה של מיני מזונות לפני התפילה בשבת. "חסיד חב"ד ספרדי חייב להישמע להוראות מרן השולחן ערוך ולכן אסור לו לאכול קודם התפילה", אמר הרב יוסף והוסיף: "החב"דניקים, יש חלק מהם, לא כולם, בשבתות הם מקלים בזה, הם עושים מוקדם קידוש ואוכלים לפני התפילה, כי הם מתפללים רק בעשר ומסיימים בשתים-עשרה" בפנים: מומחה ההלכה הרה"ח יהודה-לייב נחמנסון מגיב לפסק ההלכה לסיפור המלא

הגר"י יוסף (צילום ארכיון: ישראל בליזובסקי, COL)
בשיעור שמסר בשבוע שעבר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, התבטא הרב בעניין מנהג חב"ד להתיר טעימה של מיני מזונות לפני התפילה בשבת. "חסיד חב"ד ספרדי חייב להישמע להוראות מרן השולחן ערוך ולכן אסור לו לאכול קודם התפילה", אמר הרב יוסף והוסיף: "החב"דניקים, יש חלק מהם, לא כולם, בשבתות הם מקלים בזה, הם עושים מוקדם קידוש ואוכלים לפני התפילה, כי הם מתפללים רק בעשר ומסיימים בשתים-עשרה. בסדר, כך הם נוהגים".
לסיום פסק הרב יוסף ואמר: "אנחנו הספרדים קיבלנו הוראות השולחן ערוך, גם חב"דניק ספרדי צריך לעשות כמו השולחן ערוך, מאי נפקא מינא איזה ספרדי הוא, חב"דניק מרוקאי או לא משנה מה הוא, אנחנו קיבלנו את הוראות השולחן ערוך ומרן כותב שאסור לאכול לפני התפילה".
להלן דברים ששיגר מומחה ההלכה הרה"ח יהודה לייב נחמנסון למערכת: בעקבות דבריו הנוקבים של הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א ש"גם חב"דניק ספרדי צריך לעשות כמו השולחן ערוך... שאסור לאכול לפני התפילה", יש לציין שנושא האכילה לפני התפילה אינו קשור למחלוקת הלכתית בין ספרדים ואשכנזים. הוה אומר, לדעת רבותינו נשיאינו גם לספרדים שאינם חסידי חב"ד מומלץ לאכול לפני התפילה - כאשר לולא זה באים לידי מחשבה אודות האוכל בשעת התפילה (עיין שו"ע מרן המחבר סי' פט ס"ד ובמגן אברהם שם, שו"ע אדמו"ר הזקן שם ס"ה, שלחן מנחם ח"א סי' מה).
שנית, חשוב להדגיש שדברי הרב הנ"ל שמהם משתמע שספרדי אינו רשאי להתנתק ממנהגי אבותיו ולקבל על עצמו לחלוטין את מנהגי חב"ד (לדוגמה), הם דעת עצמו!!! אבל גדולי הפוסקים הקדמונים אינם סבורים כן (והמעיין בכל המקורות שציין הרב הנ"ל בספרו עין יצחק בנושא זה, יראה ששם מדובר רק לגבי אדם שאינו עובר לחלוטין לקהילה אחרת ואינו משנה את כל אורחות חייו לפי מנהגי אותה קהילה).
גם גדולי פוסקי דורנו הורו הפוך ממשמעות דבריו הנ"ל. לדוגמה, אחיו הרב יעקב יוסף ע"ה מעיד ששמע בעצמו ממורו ורבו הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך ע"ה, שהיה מתיר לשואליו לעבור ממנהגי ספרד לאשכנז או להיפך על ידי התרת נדרים (מוזכר כמה פעמים בשיעוריו המוקלטים. וכך מעיד בשם הרב אויערבאך גם בספר ללקוט שושנים). גם בשו"ת שרגא המאיר פסק שמי שרוצה לעבור למנהגי עדה אחרת באופן מוחלט – רשאי לעשות זאת לכתחילה ואין בכך שום איסור. כך סובר גם הגאון הרב שמואל ואזנר שליט"א בספרו שו"ת שבט הלוי.
בספר שו"ת השלוחים סימן ס"ז דן בארוכה בנושא 'מנהגי חב"ד מול תורת אמך' על פי המקורות, והעלה שהדבר מותר לכתחילה ללא שום פקפוק – הן לדעת מרן המחבר והן לדעת שאר הפוסקים, ושאין צורך אף בהתרת נדרים.
לסיום פסק הרב יוסף ואמר: "אנחנו הספרדים קיבלנו הוראות השולחן ערוך, גם חב"דניק ספרדי צריך לעשות כמו השולחן ערוך, מאי נפקא מינא איזה ספרדי הוא, חב"דניק מרוקאי או לא משנה מה הוא, אנחנו קיבלנו את הוראות השולחן ערוך ומרן כותב שאסור לאכול לפני התפילה".
להלן דברים ששיגר מומחה ההלכה הרה"ח יהודה לייב נחמנסון למערכת: בעקבות דבריו הנוקבים של הראשל"צ הרב יצחק יוסף שליט"א ש"גם חב"דניק ספרדי צריך לעשות כמו השולחן ערוך... שאסור לאכול לפני התפילה", יש לציין שנושא האכילה לפני התפילה אינו קשור למחלוקת הלכתית בין ספרדים ואשכנזים. הוה אומר, לדעת רבותינו נשיאינו גם לספרדים שאינם חסידי חב"ד מומלץ לאכול לפני התפילה - כאשר לולא זה באים לידי מחשבה אודות האוכל בשעת התפילה (עיין שו"ע מרן המחבר סי' פט ס"ד ובמגן אברהם שם, שו"ע אדמו"ר הזקן שם ס"ה, שלחן מנחם ח"א סי' מה).
שנית, חשוב להדגיש שדברי הרב הנ"ל שמהם משתמע שספרדי אינו רשאי להתנתק ממנהגי אבותיו ולקבל על עצמו לחלוטין את מנהגי חב"ד (לדוגמה), הם דעת עצמו!!! אבל גדולי הפוסקים הקדמונים אינם סבורים כן (והמעיין בכל המקורות שציין הרב הנ"ל בספרו עין יצחק בנושא זה, יראה ששם מדובר רק לגבי אדם שאינו עובר לחלוטין לקהילה אחרת ואינו משנה את כל אורחות חייו לפי מנהגי אותה קהילה).
גם גדולי פוסקי דורנו הורו הפוך ממשמעות דבריו הנ"ל. לדוגמה, אחיו הרב יעקב יוסף ע"ה מעיד ששמע בעצמו ממורו ורבו הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך ע"ה, שהיה מתיר לשואליו לעבור ממנהגי ספרד לאשכנז או להיפך על ידי התרת נדרים (מוזכר כמה פעמים בשיעוריו המוקלטים. וכך מעיד בשם הרב אויערבאך גם בספר ללקוט שושנים). גם בשו"ת שרגא המאיר פסק שמי שרוצה לעבור למנהגי עדה אחרת באופן מוחלט – רשאי לעשות זאת לכתחילה ואין בכך שום איסור. כך סובר גם הגאון הרב שמואל ואזנר שליט"א בספרו שו"ת שבט הלוי.
בספר שו"ת השלוחים סימן ס"ז דן בארוכה בנושא 'מנהגי חב"ד מול תורת אמך' על פי המקורות, והעלה שהדבר מותר לכתחילה ללא שום פקפוק – הן לדעת מרן המחבר והן לדעת שאר הפוסקים, ושאין צורך אף בהתרת נדרים.

למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות