מערכת COL | יום ט' שבט ה׳תשע״ה 29.01.2015

"לא משפחת נמדר הועמדה לדין, כל שוודיה הועמדה לדין"

כשבאירופה מלאו 70 שנה לשחרור אושוויץ, שלוחי חב"ד בגוטבורג שוודיה היו בבית המשפט להגן על זכותם של ילדיהם לחינוך יהודי ● "לא משפחת נמדר הועמדה לדין, כל שוודיה הועמדה לדין", אמרה הגב' לאה נמדר ● בית המשפט ציין בדיון כי הגיעו מכתבי תמיכה במשפחת נמדר מכל העולם, וכי החלטה תינתן בתוך חודש ימים  לסיפור המלא
השליח הרב אלכסנדר נמדר ועורך דינו ליד בית המשפט. באדיבות: Lubavitch.com

כפי שכבר דווח כאן, רב העיר ושליח חב"ד בגוטבורג הרב אלכסנדר נמדר הוזמן למשפט ביום שלישי השבוע, לאחר שהוגשה תביעה נגדו שלימד את ילדיו בביתו מחוסר ברירה, וזאת בשל חוסר במסגרת חינוך יהודית.

במשך מספר שנים לימד הרב נמדר את ילדיו ללא כל הפרעה, והשתמש בתכנית יחודית שנקבעה לתלמידים שאין להם בתי ספר מתאימים בסביבה. הלימודים התנהלו כסדרם, הילדים נהנו ללמוד מאביהם אך בבת אחת נאלצו להיכנס לסערה משפטית בעקבות צרות עין של מס' גורמים אנטישמיים בעיר.

הללו הגישו תלונה לרשויות החוק בתואנה שילדיו של הרב לא מגיעים לבית הספר ובעקבות כך הם עלולים לגדול "אנאלפביתים". מגישי התלונה הסתמכו על חוק מיוחד הקיים בשבדיה ונחקק במיוחד עבור ילדי המהגרים.

אך, כפי שהרב אלכסנדר ורעייתו לאה נמדר אמרו בדיון בבית המשפט ביום שלישי, עקרונות גדולים יותר נמצאים על כף המאזניים במקרה זה: "האם זו מדינה שיש לה האומץ להגן על אזרחיה ולעמוד על חופש דת לאזרחיה?" "החוק", טען עורך דינם  מר אולף טולאג, "חייב לדאוג להגנה על החירויות הפיזיות והרוחניות של האזרחים. ככזה, הוא מחוייב לא רק לאפשר, אלא גם לתמוך, בחינוך הביתי של ילדיהם.

השליח הרב אלכסנדר ורעייתו לאה נמדר הקדישו את חייהם שלהם לטיפוח קהילה יהודית בגטבורג מאז הגיעו לשליחות במקום בשנת תשנ"א, תוך מתן חינוך לילדיהם עם תכנית יהודית בבית הספר המקוון של השלוחים.

 "לא משפחת נמדר הועמדה לדין, כל שוודיה הועמדה לדין", אמרה הגב' לאה נמדר לאחר השימוע בבית המשפט.

הסבא והסבתא שלה, שרדו את השואה. היא אמרה לבית המשפט, "אנחנו צריכים ללמוד מההיסטוריה ולהביא את המודעות של הקב"ה לארץ, שבו אנשים חיים את חיי משמעותיים, ולהכיר בכך שכל חיים הם יקרים משום שנוצרו על ידי הקב"ה. "זה מה שיהפוך את העולם למקום טוב יותר שבו אנשים יכולים לחיות בהרמוניה ביחד, עם ההבדלים ביניהם."

בהחלטת בית משפט שניתנה בשנת 2012, התיר השופט לילדי משפחת ללמוד בחינוך ביתי, בהתאם לחוק של שוודיה, המאפשר חינוך ביתי בנסיבות מקלות. ערעור על החלטה זו, הגישו רשויות החינוך בעיר שטענו כי סיבה של דת וביטחון אינן זכאיות למעמד של "נסיבות מקלות".

"לוי בן השבע, אמר אביו הרב נמדר, "חובש כיפה על ראשו וציצית, ובעל חזות יהודית. בבתי הספר של שוודיה אין תוכניות לכיצד להגן על הילדים שלנו, ולא איך לענות על הצרכים של החינוך הדתי שלהם, שהחוק מחייב שהם יקבלו".

הגב' לאה נמדר הסבירה שהחינוך היהודי שהם מספקים לילדיהם מלמד אותם חמלה, כבוד לאחרים, ורצון לחיים של שיתוף וחסד. "ביקור אצל קשישים וסיוע לנזקקים, הערכת כל חיי אדם וכיבוד כל אדם. . . אלה הם הדרכים שבאים לידי ביטוי בחינוך שאנו נותנים לילדים שלנו." "חברה בריאה מבוססת על מודעות לאלוקים, וזה רלוונטי לכל אדם "

בית המשפט ציין, כי קיבל מאות מכתבים ממנהיגים ופעילים יהודים ולא-יהודים בעולם בתמיכה בזכותה של משפחת נמדר ללמד את ילדיהם בבית, ויגיע לכדי החלטה בתוך חודש. משפחת נמדר מודה לכל התומכים ומצפה לתוצאה חיובית.

"שוודיה הגדירה את עצמה כמקום מקלט לאלפי ניצולי שואה. חסד זה מעולם לא יישכח, "ציינה הגב' לאה נמדר." אני מקווה שעכשיו בית המשפט מעריך את המשמעות ההיסטורית של מקרה זה ומה שהוא מייצג לחופש דת."

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.