מערכת COL | יום ה' שבט ה׳תשע״ה 25.01.2015

מה הביא את האדמו"ר ממחנובקא להשתתף בכינוס הצאצאים?

התרוממות רוח מיוחדת אפפה את התוועדות צאצאי רבנו הגדול בעל התניא והשו"ע, שהתקיימה בירושלים ● מאות רבות מצאצאיו של רבנו הגדול בעל התניא והשו"ע זי"ע הסבו יחדיו באווירה משפחתית מרוממת לסעודת מלווה מלכה והתוועדות לכבוד ההילולא ● כבשנים שעברו, הוקדש זמן מיוחד לכתיבת פני"ם ופתקאות להעברה לציון ● וגם: מה הביא את האדמו"ר ממחנובקא להשתתף בכינוס?  כינוס הצאצאים
מה הביא את האדמו
בעיגול: האדמו"ר ממחנובקא
מחזה מרהיב היה לראות, מאות רבות מצאצאי רבנו הגדול זי"ע מסבים יחדיו. משפחות, משפחות, סביב שולחנות ערוכים כשבראשם ראשי בתי אבות יקירי המשפחה, אדמו"רים, ראשי ישיבות, גדולי תורה, מהם ישובים בשולחן הכבוד ומהם שביכרו לשבת עם משפחתם בתוך הקהל.

מה הסוד? שאלו רבים מאלו שהשתתפו במוצאי שבת האחרונה בהתוועדות השנתית של 'איגוד צאצאים', סוד האווירה המיוחדת והרוממות הפנימית שסחפת את כולם ולא מותירה אף אחד מהמשתתפים אדיש??

בעידן של היום בו כל הסממנים הפנימיים כמו 'התוועדות חסידית' 'ריקוד חסידי' וכו' הפכו לקודים של אנשי מקצוע בתחום ההפקה, טבעי הוא ששאלה כזו תשאל בעקבות התוועדות חמה ומרוממת בטעם של פעם.

המפליא ביותר היא העובדה המרתקת שלמרות קיום ההתוועדות מידי שנה מפעימה היא מידי שנה מחדש. המשתתפים המתמידים (והם רבים!) מצביעים בהתרגשות על תהליך גיבוש העובר על 'משפחת בית הרב', תהליך שמתהווה בעקבות פעילות עקבית של 'איגוד הצאצאים'.

התוועדויות אלו, מהווים כור היתוך מגבש ומאחד, כך שמשנה לשנה האווירה נהית יותר חמה ומשפחתית. דבר שבא לידי ביטוי בין השאר, בתופעה המלבבת, של שיתוף והבאת הטף וצעירי הצאן להתוועדות. אלו שהשתתפו לראשונה נפעמו מתחושת המשפחתיות בהם נעטפו, והתמיהו על עצמם על שלא השכילו עד כה להשתתף באירוע מכונן ועוצמתי זה.

ההשקעה והמחשבה הרבה המושקעת באירוע ניכרת בכל פרט קטן כגדול עד לפרטים הקטנים ביותר מהתכנית המגוונת והזמנת האישים וכלה בארגון הלוגיסטי וקבלת הפנים.
ערכה מיוחדת קיבלה את פני המשתתפים עם בואם. ערכה שכללה: מזכרת, דיסק ניגוני רבנו הגדול בביצועם ובאדיבותם של הכנר החסידי ר' מרדכי ברוצקי ואמן הקלידים ר' אלאור וולנר. סקירה מקיפה על עשרת ניגוני רבנו הזקן. לוח 'רב יומי' לשנה הקרובה כ"ד טבת ה' תשע"ה – ה' תשע"ו. וכמיטב המסורת כרטיס הגרלה לנסיעה להאדיטש. וגם.. פיסת נייר ועט לכתיבת פ"נ לזיידע הגדול שיועבר ע"י שליח לציונו הק'.

לאחר קבלת הפנים, ברכת ברוכים הבאים ומשפטים קצרים ע"י המנחה הרב ינון הכהן רוט שליט"א שניווט והנחה את האירוע בחן ובכישרון רב, נפתחה ההתוועדות באחד מניגוני הדבקות המיוחסים לרבנו הגדול, - זה הידוע בשם 'ניגון ישן' שהושרה ע"י מקהלת 'תמימים' מישיבת תומכי תמימים בקריית גת בליוויו של ר' אלאור וולנר שיחי' כשכל הקהל מצטרפים בדבקות לנגינה. כבר בשלב זה עם פתיחת ההתוועדות ניתן היה לחוש חשמל באוויר. ואגב יצוין שה'תמימים' בעדינותם ויראת השמים החסידית הנסוכה על פניהם משמשים דוגמא חיה לפירות וגידולים היונקים מתורתו ומשנתו של רבנו הזקן זקנם הגדול של הצאצאים. השתתפות מעוררת כבוד שהפכה מכבר למסורת בישיבת תומכי תמימים בקריית גת.

לאחר מכן הוזמן הגאון החסיד רבי יוסף צבי הלוי סג"ל שליט"א ראש כולל צמח צדק לקריאת 'דבר מלכות' כשלסיום הוסיף מספר משפטים בדבר הצורך לתרגם את ההתעוררות המיוחדת של ההתוועדות למעשה כשהוא מעלה על נס את הרעיון הנפלא של שיעורי 'רב יומי' וקורא למשתתפים שעדיין לא הצטרפו ללימוד הרב יומי להצטרף כמו גם לעודד ולהפיץ את ה'רב יומי' בקרב ידידיהם ומכריהם.

כעת הוזמן הרב יצחק ערד שליט"א העומד בראש מכון 'דעת' מגדולי מפיצי תורת החסידות לרוות את צימאון המסובים ולהטעימם בבחי' 'טעמו וראו' ממשנת ותורת זקנם הגדול, הרב ערד עשה את זה כדרכו, בחן בנעימות ובטוב טעם. בסימן 'שנת השמיטה', התמקד בדבריו בנושא 'שבת הארץ' באורו של רבנו הזקן, כשהוא מנתב את הדברים להוראה העיקרית של מצוות שביתת הארץ היא מידת הביטחון, כפי שהיא מבוארת במשנת החסידות לדורותיה כולל גם תוספת האורה במשנתו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו ממשיכו וממלא מקומו.

בשלב זה בעיצומה ובמרכזה של ההתוועדות הוזמנו המנגנים לנגן את ניגון ד' הבבות בהקדמת ניגון ההכנה כמקובל, כשכל הקהל מצטרף בחום ובהתלהבות. בקטע זה עם סיום ניגון ד' הבבות ותחילת ניגון השמחה 'ניע ז'וריטצע' כנהוג, התרומם הקהל לריקוד שמחה ספונטני היה זה מחזה מרומם, מאות מצאצאיו של רבנו הזקן, מחוגים שונים וקהילות שונות - במעגלים מפותלים רוקדים בריקוד שמחה עילאי כשעיניהם בורקות מהתרגשות, על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם להימנות על צאצאיו של המאור הגדול בעל התניא זי"ע מתוך תקווה שגם בניהם ובני בניהם יחושו את יוקר זכות זו.

היו אלו דקות יקרות של התעלות והתרוממות שהופסקו אך ורק בשל ההכרח להמשיך את ההתוועדות.

עם סיום ריקוד השמחה נקרא הרה"ג יצחק מאיר הלפרין שליט"א אשר עומד ביחד עם אחיו הרב משה צבי שליט"א בראש האיגוד להביא בפני הציבור את דבר 'איגוד הצאצאים'.

במרכז דבריו התייחס לשבר הגדול שבהסתלקותו הפתאומית של הגאון הגדול רבי מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה מפארי 'משפחת בית הרב' שהקדיש את כל חייו לעיון יגיעה ודקדוק בתורתו של רבנו הגדול זי"ע. הסתלקותו היא אבידה גדולה לחסידי חב"ד בכלל ואבידה גדולה ל'איגוד צאצאי רבנו הזקן' בפרט – אמר הרב הלפרין.

בדבריו ציין שהגרמ"ש אשכנזי ע"ה היה מהידידים הנאמנים של איגוד הצאצאים אשר ליווה בחמימות קודש, את כל מפעלות האיגוד, נטל חלק בכל הכינוסים וההתוועדויות גם כשהיה זה כרוך במאמצים רבים, באופן מיוחד העלה על נס את התלהבותו הרבה מרעיון ה'רב יומי', היה מראשוני החותמים על קריאת הקודש ללימוד רב יומי, וזכה גם לפתוח את המחזור הראשון במעמד ההיסטורי לציון יובל המאתיים להסתלקותו של רבנו הגדול שהתקיים בבנייני האומה בירושלים עיה"ק במעמד אלפי ישראל.

הרב הלפרין הביע את תנחומי 'איגוד הצאצאים' בשם כל משפחת בית הרב, למשפחה הרוממה וליווה בברכת יאריך ימים על ממלכתו את בנו הגדול ממלא מקומו הגה"ח רבי מאיר שליט"א

בהמשך דבריו פרש הרב הלפרין את מפת הפעילות של איגוד הצאצאים השנה תוך שהוא משתף את הקהל בסיפורים מרגשים על ניצוצות שנדלקים בעקבות פעילות קודש זו.

לאחר רצף ניגונים נוספים מהיכלו של רבנו הגדול הודיע המנחה שכ"ק האדמו"ר ממודז'יץ שליט"א חבר מועצת גדולי התורה אמור להגיע בדקות הקרובות, מה שהביא לדריכות בקהל שקיבלו עם הופעתו המעוררת כבוד, בקימה ובהתרגשות. עם בואו כובד לשאת דברים שנשמעו בקשב רב ובהדרת כבוד, בדבריו התעכב על קיומה של ההתוועדות בהשגחה פרטית בפ' וארא שבתחילתה מדובר על מעלת האבות כדברי רש"י 'וארא אל האבות' והאריך בחשיבות חיזוק הקשר אל אבות קד', על האחריות המוטלת על הבנים שהאבות לא יתביישו בהם ח"ו, דבר המושג ע"י שאיפה מתמדת להגיע למעשיהם כמאחז"ל חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי וכו'.

בשלב זה הוזמן לשאת דברי ברכה הגה"ח רבי אברהם מיכאל הלפרין שליט"א רבה של הגבעה הצרפתית בירושלים וחבר בי"ד רבני חב"ד באה"ק, בדבריו העלה על נס את אישיותו הגדולה של מייסד האיגוד הגאון החסיד איש האשכולות רבי שמואל אלעזר הלפרין זצ"ל ואת הכרת הטוב שעל הצאצאים לחוש כלפיו.

בהמשך הרחיב ע"ד החביבות הגדולה של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו ל'איגוד הצאצאים' בהקשר לזה סיפר גם את סיפורו האישי של אחיו שבעת היותו ביחידות אצל הרבי היה זה בסמיכות להו"ל של ספר הצאצאים שכידוע היה מונח זמן רב על שולחנו הק' אמר לו הרבי שמן הסתם שמו רשום בספר זה כשהוא מצביע על 'ספר הצאצאים' והוסיף ואמר 'גם אני רשום בספר'...

בסיום דבריו ייחד הרב הלפרין דברים לזכרו של הגרמ"ש אשכנזי ע"ה והזכיר את המעמד המרטיט מלפני מספר שנים בו חל כ"ד טבת במוצ"ש כשהרב אשכנזי ע"ה הגיע במיוחד לירושלים בדרכו להאדיטש כדי להיות שליח להביא את הפנ"ים של הצאצאים לרבנו הזקן. הרב הלפרין סיפר שלאחר זמן התבטא בפניו הרב אשכנזי ע"ה שלמרות שנהג לעלות לציונו הק של רבנו הזקן מידי שנה לא חוה התרגשות גדולה כמו באותה שנה זו בה הוא הביא לזיידע הגדול את הפ"נים של צאצאיו הגשמיים.

הפתעת ההתוועדות הייתה ללא ספק הופעתו לקראת סיום האירוע של כ"ק אדמו"ר ממחנובקא שליט"א שהגיע בליווי בני משפחתו וקהל חסידיו.

השתתפותו של האדמו"ר ממחנובקא שליט"א לראשונה בהתוועדות 'צאצאי בעל התניא' באה בעקבות התבהרות מוחלטת באשר לחוליה מסוימת בשושלת היחס של משפחתו הרוממה, שמשום מה לא הייתה ברורה לחלוטין עד לשבוע זה.

בירור מוחלט זה שהעמיד את שושלת יחוס משפחת כ"ק אדמו"ר ממחנובקא שליט"א לרבנו הגדול בעל התניא והשו"ע זי"ע על תילו התקבל בשמחה ובהתרגשות רבה בבית מחנובקא. בעקבותיו נטלו חלק בהתוועדות שבהשגחה פרטית מופלאה נדחתה ממוצ"ש העבר למוצ"ש זה.

ההיוודעות בקרב ה'צאצאים' על היות משפחה מיוחסת זו בראשות כ"ק אדמו"ר ממחנובקא שליט"א חלק ממשפחתם 'משפחת בית הרב' התקבלה גם היא בהתרגשות רבה.

כ"ק אדמו"ר נשא דברים נרגשים שנשמעו בקשב רב והדרת כבוד, בדבריו האריך בדבר הזכות הגדולה בלהימנות על צאצאי רבנו הזקן זי"ע לצד החובה והאחריות שקשר זה מחייב 'צריכים אנו לומר לילדנו 'יש לכם שייכות למשפחת המלוכה והנכם צריכים להיזהר מלעשות דברים שאינם מתאימים ויכולים לגרום לזלזול ח"ו במשפחת המלוכה'.
בין גדולי התורה ואישי הצבור שהשתתפו: כ"ק אדמו"ר ממודז'יץ שליט"א כ"ק אדמו"ר ממחנובקא שליט"א. הרבנים הגאונים הרב אברהם מיכאל הלפרין שליט"א רבה של הגבעה הצרפתית בירושלים וחבר בי"ד רבני חב"ד באה"ק, הרב יוסף צבי הלוי סג"ל שליט"א ראש כולל צמח צדק בירושלים העתיקה, הרב ישעיהו הרצל שליט"א רבה של נצרת עילית, הרב משה חיים דנדרוביץ שליט"א מראשי ישיבת שפת אמת דחסידי גור בירושלים, הרב מנחם מענדל פוקס שליט"א רבה של קריית שומרי החומות ומחשובי מורי ההוראה של העדה החרדית, הרב יונה אלימלך יעקובוביץ’ שליט"א מראשי ישיבת תומכי תמימים בקרת גת, הרב אברהם משה הלפרין שליט"א אב"ד אונגוואר ורב קהל חסידים רמות פולין, הרה"צ שרגא זלמנוב מאופלע שליט"א, הרה"צ רבי מרדכי רוקח בן כ"ק אדמו"ר מחנובקא שליט"א, הרב שניאור זלמן הלוי סג"ל ר"מ בישיבות חב"ד ותורת אמת לוד, הרב שניאור זלמן דייטש ראש ישיבת אנשי מעמד ירושלים, הרב שמחה ראם חבר לשכת הרבנות בעיר פתח תקווה, הרב שלום דוב בער בוטמן שליט"א משפיע חסידי חב"ד בתל אביב רבתי. הדיין הרב ישראל גליקמן שליט"א,

לאחר מסכת תודות לכל הנוטלים חלק בהתוועדות זו ובראשם הנהלת כולל חב"ד בראשותו של הרב שלום הלוי דוכמן שליט"א התפזר הקהל מתוך תקווה שתחושת הרוממות תמשיך ללוות זמן רב.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.