מערכת COL | יום ב' שבט ה׳תשע״ה 22.01.2015

מה קורה בגבול הצפוני? ● ראיון מיוחד עם הפרשן הצבאי

הפרשן הצבאי ישראל קצובר עושה סדר באירועים בצפון, ובכלל ● מה הרקע של התקיפה ברמת הגולן בצד הסורי ומה עשה שם גנרל איראני? איך האיראנים וחיזבאללה עלולים להגיב, ואיך כל זה קשור לבחירות הקרבות?  הגבול הצפוני
מה קורה בגבול הצפוני? ● ראיון מיוחד עם הפרשן הצבאי
ישראל קצובר (צילום: ברלה שיינר) על רקע פעילות צה"ל (צילום: דו"צ)

משה בן-חיים

שיירה צבאית שכללה מחבלי חיזבאללה ויועצים איראניים, הותקפה השבוע ע"י כלי טיס לא מזוהים. אחד ההרוגים היה ג'יהד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה, שאף הוא חוסל בעבר. כמו"כ דווח על גנרל איראני שנהרג בתקיפה, ועשרה מחבלים, באירוע שהכניס את איזור הצפון למתח, ואת צה"ל לפריסה של טילי הגנה אווירית ו"כיפת ברזל", וכוננות במוצבים.

האם האיראנים יגיבו? ואיך יגיב חיזבאללה? והאם תושבי הצפון יכולים לישון בשקט?  וגם כמובן, השאלה שנשאלת בעקבות התקיפה שייחסו אותה במקורות זרים לישראל: האם יש לה קשר לבחירות?

הכתב הצבאי המוערך ישראל קצובר, עושה סדר בדברים, ומסביר את המצב המורכב.

מי תקף את השיירה של חיזבאללה ואיראן ברמת הגולן?

"אני לא יודע. על-פי מקורות זרים – ישראל".

יש מידע ברור מה חיפשו שם חברי השיירה?

"מדובר בהתארגנות משולבת של אנשי חיזבאללה ויועצים איראניים. הם הבינו שיש להם בעיה לפעול נגד ישראל משטח לבנון, והחליטו להשתלט על חלק מצפון רמת הגולן, ככה"נ ניסו לפעול משם בשיטות טרור נגד ישראל. וזאת מתוך הנחה שישראל לא תגיב חזרה לשטח לבנון אלא לשטח סוריה.

"מישהו שמע על נוכחותו של ג'יהד מורנייה (בנו של המחבל עימאד מורנייה) – שמונה לפני כשנה להיות אחראי על הפעילות הזו ברמת הגולן – והתכווין לרמוז באמצעות פעולה זו, שימנע בכל דרך את הפעילות הזו. גם אפשרות של נסיון לכיבוש הגליל נלקחה בחשבון, כמו שראינו לראשונה ב'צוק איתן' שהחמאס העביר פעולות צבאיות לשטח ישראל. יש לציין שלפני שבוע חסן נסראללה אמר בנאומו שיעביר את המלחמה לשטח ישראל, וייתכן שזו היתה כוונת השיירה שהותקפה".

השאלה היא אם, או מתי ואיך חיזבאללה יגיב על התקיפה?

"יש הרבה השערות לכך שגם איראן וגם חיזבאללה במצב בעייתי ומאוד קשה, שיקשה עליהם להסתבך בחזית נוספת עם ישראל. איראן עם סוגיית הגרעין שלה מול המעצמות, ומעורבותה בסוריה בנסיון להציל את משטרו של אסאד, וגם ובעיקר של חיזבאללה שאיבד לאחרונה בקרבות בסוריה, יותר מאלף לוחמים. כל זה על הנייר. במציאות, בכל מקרה בעבר בו היתה פגיעה באנשי חיזבאללה או בבעלי אינטרסים, באה תגובה.

"ברוב המקרים התגובות היו מחוץ לשטח ישראל, כמו לדוגמא הפיגועים הקשים בתשנ"ב ותשנ"ג, בבואנוס איירס ארגנטינה. חיזבאללה פעל אז בצורה ברורה בשליחות האיראנים, ובשני פיגועים קשים אלו – בשגרירות ובבניין הקהילה היהודית – עמד מאחוריהם עימאד מורנייה, אביו של אותו ג'יהד מורנייה שנהרג השבוע בתקיפה. אז, תכנן עימאד מורנייה את הפיגועים הגדולים כנקמה על חיסול 26 מחבלי חיזבאללה. "כשהם אומרים שיגיבו, כדאי להאמין להם ולהיזהר מראש", אומר קצובר.

כמאמינים בני מאמינים, בטוחים אנו שהקב"ה יצילנו מידם ושהתגובות - היל"ת - של ארגוני הטרור הרצחניים יסוכלו מבעוד-מועד!

אין קשר לבחירות

האם לתקיפה הזו יש קשר לבחירות? (בהנחה לפי מקורות זרים שישראל עומדת  מאחוריה)

"כל אלו שמדברים על קשר אפשרי לבחירות – לא מבינים על מה הם מדברים. הדרגים הצבאיים כל-כך רחוקים משיקולי בחירות, ואם אכן הם החליטו על תקיפה, מדובר במקרים כאלה בהתארגנות שדורשת הכנה מראש של חודשים, והמתנה לרגע המתאים. והרבה זמן לפני שהוחלט כאן על בחירות.

"לבוא ולומר על הדרג הצבאי שחלקו על סף פרישה, שהם פועלים משיקולי בחירות – זה קשקוש".

אמש בשעות הבוקר מחבל ימ"ש דקר אזרחים באוטובוס קו 40 בת"א. יש קשר בין האירועים?

"בחקירה של השב"כ אחרי שנתפס המחבל, הוא לא הראה שיש קשר. הוא דיבר שם על התמונות שראה ב'צוק איתן' ועל הר הבית. הוא שמע הסתה לרצח יהודים משני מטיפים במסגד. לא נמצא קשר לנושא התקיפה בסוריה".

יש כאלה שנשמעו אומרים אחרי הפיגוע הרצחני שאולי נגזר עלינו ח"ו לחיות עם אירועים כאלו. אין פתרון?

"'עם ישראל חי', עם אירועים כאלה אנחנו חיים כבר 120 שנה. מי שחושב שדווקא עכשיו זה יפסק, לא ברור על מה הוא מבסס את מחשבותיו. פעם קראו לזה 'פדאיון' אחר כך 'מסתננים', או 'מחבלים', כל פעם בשם משונה כזה או אחר. מפעם לפעם זה הופיע, וספק אם יפתר. הרי ברור שגם אם יחתם הסכם כזה או אחר, לא כולם יישרו קו עם זה. גם אם הנושא הפלסטיני יפתר, תמיד יהיו קיצוניים יותר שירצו לבוא חשבון עם היהודים".

האם בבחירות הקרבות נושא הביטחון יהיה מרכזי, או שיידחק לשוליים ביחס לבעיות הכלכלה החברה והדיור?

"הנושא הביטחוני לא יהיה זניח. בוודאי לא לאור ההתפתחויות האחרונות. כבר ביום שדיברו ע"כ שהממשלה הולכת ליפול, דיברתי על כך שלא בטוח שהבחירות יתקיימו בזמן, משום שהבעיות של 'צוק איתן' עדיין לא נפתרו, וגם נוספו כמה 'גפרורים' בזירה. כל הדברים הללו הביאו לכך שהנושא הביטחוני ישחק כאן משחק גדול ויוכיח שלמרות בעיות דיור מעמד הביניים ויוקר המחיה, בסופו של דבר הנושא העיקרי יהיה עניין הביטחון".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.