מערכת COL | יום ב' שבט ה׳תשע״ה 22.01.2015

מרק בורשט רוסי ● מתכון מסביב לעולם

השבוע במדור 'מתכון מסביב לעולם', פרק נוסף בסדרת הכתבות ההיסטוריות על קהילות חב''ד הוותיקות ● בעיירה סטארדוב השוכנת בפלך צ'רניגוב ברוסיה, חיה קהילה מפוארת ופעילה ● בין השאר, בולט אירוע מיוחד בהיסטוריה של העיירה- "משפט סטארדוב" שבמהלכו ניסו המלשינים לקשר את אדמו''ר המהר''ש לאישומים הרבים ● ויש גם מתכון לשבת: מרק בורשט רוי  מרק בורשט רוסי
מרק בורשט רוסי ● מתכון מסביב לעולם
מאת שלומית

סטארדוב הינה עיירה השוכנת בפלך צ'רניגוב, רוסיה.

בעיירה חיה קהילה חסידית פעילה שמנתה מאות משפחות, מרבית החסידים בעיירה היו מקושרים לאדמו"ר המהר"ש וחלקם לקאפוסט. בעיירה הייתה ישיבה גדולה מהנחשבות ביותר בחב''ד באותה התקופה.

בשנת תרמ"א נרקמה עלילה זדונית על הקהילה החסידית, כשמונים מבני הקהילה ובראשם הרב זלמן ניימרק נעצרו ונשלחו לבית הסוהר. שיא הפרשיה הנכלולית הזו, היה בחיפושים הקדחתניים שערכה המשטרה בביתו של אדמו"ר המהר"ש, כשהמטרה הייתה כוונה ברורה לאוסרו.

העלילה הזו נגמרה במשפט בו זוכו האשמים ממרבית הסעיפים, אך הקהילה חוותה מכה קשה מאותה תקרית והתקשתה להתאושש ממנה גם שנים ארוכות לאחר מכן.

בעיר סטרדוב התיישבו מאות חסידי חב"ד שהיו מקושרים בכל ליבם ונפשם לאדמו"ר הצמח צדק. לאחר פטירתו בשנת תר"כ, נטו הרבה מן החסידים אחר בניו השונים שהתחילו לנהוג באדמו"רות, כמו המהרי"ל מייסד שושלת קאפוסט ורבי חיים שניאור זלמן מייסד חסידות חב"ד-ליאדי. אך למרות ה פילוג של אותה תקופה, כעבור מספר שנים חזרו רובם ככולם של החסידים לחסידות ליובאוויטש ונעשו מקושרים לממשיך דרכו של הצ''צ – האדמו"ר המהר"ש.

ישיבת חב"ד שכאמור פעלה בעיר, מנתה מאות תלמידים מצטיינים, עד שנסגרה בשנת תרמ"ב בגזרת השלטונות בשל החשד על היותה קשורה בפשעים פלילים נגד חוקת הצבא.

אודות משפט סטארדוב:
בשנת תרמ"א, הלשין יהודי משכיל- דב לזרוב שגר בעיר על עדת החסידים. לזרוב מסר לשלטונות מידע לפיו החסידים בעיר עוברים על חוקת הצבא ומשמיטים את בני משפחתם מגיוס, גם כשזה כרוך בזיוף מסמכים ושבועות שקר. דבר המלשינות התמקד ברב זלמן ניימרק, שהיה רב עדת החסידים בעיר, שלטענת לזרוב משמש כרוח החיה בכל פשעי החסידים. כמו כן קישרה המלשינות את אדמו"ר המהר"ש כמנהיג ה"כת".

בשיחת קודש שנשא הרבי באותו הזמן בכדי לחזק את עדת החסידים, דיבר המהר''ש על כך שעניין המאסר היה קיים אצל כל רבותינו נשיאנו, ואצל אדמו"ר המהר"ש היה זה באופן שהחליפו אחר - אחד הרבנים ( הרב זלמן ניימרק) ישב במקומו.

המשטרה החלה בחקירה מוקפדת, לצורך תהליך זה נעצרו 80 מנכבדי הקהילה, ובהם הרב ניימרק ובנו יוסף יחזקאל. הישיבה המקומית אף נסגרה כליל ונערך חיפוש בביתו של אדמו"ר המהר"ש בליובאוויטש.

כעבור שנתיים של חקירות מאסיביות נערך המשפט, כשבסופו זוכו מרבית הנאשמים כליל, ואלו שכן יצאו נאשמים מהמשפט, הואשמו בעבירות קלות.

● ●

מתכון למרק בורשט: חמיצה

מצרכים:

2 יחידות סלק חתוכות לקוביות בינוניות
750 גרם בשר גולש חתוך לקוביות קטנות
3 גזרים חתוכים לקוביות
1/3 כרוב לבן חתוך לרצועות

2 בצלים חתוכים לקוביות
5 שיני שום שלמות
3 תפוחי אדמה חתוכים לקוביות בינוניות
כ-1/3 עד 1/2 כוס חומץ
מעט סוכר
מלח פלפל שחור
מעט שמן
3 כפות אבקת מרק טעם עוף
2-3 ליטר מים

אופן ההכנה:
מטגנים קלות את הבשר ומוסיפים את הבצל והשום מערבבים ומוזגים את המים מעל מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כ 1/2 שעה.

מוסיפים את קוביות הסלק ומבשלים עד שהבשר מוכן.

מוסיפים את הגזר והכרוב ומבשלים 20 דקות נוספות.

לוקחים מעט מהנוזל מערבבים עם החומץ ואבקת המרק ומוסיפים לסיר מערבבים ומוסיפים את תפוחי האדמה מבשלים 20 דקות נוספות.

מוסיפים סוכר כדי לשבור את טעם החומץ ומתבלים במלח פלפל.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.