מערכת COL | יום א' שבט ה׳תשע״ה 21.01.2015

למי יצביעו חסידי חב"ד? זירת הבחירות – סיכום יומי

מעוניינים להתעדכן בזירת הבחירות ולא מוצאים אתר חדשות נקי? COL מגיש סיכום יומי ● האם השתנתה מדיניות בי"ד רבני חב"ד בקשר לבחירות? האם ירוץ כחלון עם לפיד, והאם הזמנת נתניהו לקונגרס האמריקני קשורה לבחירות? וגם: תוצאות הסקר היומי  בחירות תשע"ה – סיכום יומי
למי יצביעו חסידי חב
'הסקר היומי' של מכון TNS

חב"ד מעל לפוליטיקה

גורמים שונים פרסמו היום, כי אם מפלגת יהדות התורה תתחייב במכתב מפורשות לשמירה על שלמות הארץ, רבני חב"ד יורו להצביע עבורה.



"לא תמכנו ולא נתמוך בשום מפלגה"

מדיניות בית-הדין רבני חב"ד לא תשתנה - כך נמסר ל-
COL בצהריים (רביעי). בעקבות פרסומים שונים על תמיכה אפשרית של רבני חב"ד במפלגה כזו או אחרת, אומר מזכיר בית-הדין הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי: "חס ושלום. המדיניות של בית-הדין תישאר כפי שהייתה. לא תמכנו בשום מפלגה ולא נתמוך בשום מפלגה".



הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי (ארכיון)

הרב ירוסלבסקי מציין כי "אם יבואו ראשי מפלגות ויצהירו בכתב שישמרו על שלושת השלמויות, נאמר שמדובר במפלגה ראויה. לתמוך בצורה גורפת? חס ושלום".

שוב: משבר בין נתניהו לאובמה?

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט סירב להתייחס הערב (יום ד') להזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס האמריקני על הגרעין האיראני. לדבריו, ממשל ברק אובמה יגיב לאחר שיקבל מידע מישראל על תוכניתו של נתניהו.

"נהוג שמנהיג שמגיע לבקר במדינה יוצר קשר עם המנהיג של אותה מדינה. במקרה הזה נראה שלא פעלו לפי הנוהג, זו הפרה של הפרוטוקול", אמר ארנסט. נתניהו הוזמן מוקדם יותר על ידי יו"ר בית הנבחרים האמריקני, הרפובליקני ג'ון ביינר, בעוד כחודש ולדברי ארנסט הוא לא שמע על כך "עד שיצאה על כך הודעה הבוקר".

עיתוי ההזמנה רגיש כעת במיוחד, בפרט לאחר נאומו של אובמה, בה הצהיר כי ארה"ב לא תטיל סנקציות נוספות על איראן במשבר הגרעין, וקיים חשש בבית הלבן מנאום תקיף של נתניהו בנושא.


נתניהו ואובמה (צילום: הבית הלבן)

סביבת ראש הממשלה מאשרים שהתקבלה הזמנה ונתניהו ייענה לה בחיוב. מקורבי ראש הממשלה דחו טענות שההזמנה נובעת מרצון של הרפובליקנים לסייע לנתניהו בבחירות בישראל ואומרים כי ההזמנה האמריקנית היא של שתי המפלגות.

נדנדת הסקרים:

בעוד סקר אתמול של ערוץ הכנסת מראה כי איחוד בין הבית היהודי לליכוד יוסיף מנדט אחד והן יגיעו יחד לארבעים מנדטים, בסקר וואלה שמתפרסם היום, איחוד נתניהו-בנט דווקא יביא לאיבוד מנדטים.

מסקר שערך מכון
TNS עבור וואלה, עולה כי רשימה משותפת לשתי המפלגות תניב 37 מנדטים, לעומת 24 לליכוד ו-16 לבית היהודי בנפרד. העבודה, לפי סקר זה בכל מקרה, עם 25.

רשימה משותפת לליכוד ולבית היהודי תקבל 37 מנדטים – כך עולה מסקר שערך מכון
TNS. אמנם על פי נתוני הסקר רשימה כזאת מקבלת שלושה מנדטים פחות ממה ששתי המפלגות מקבלות בנפרד – 24 מנדטים לליכוד ו-16 לבית היהודי – אולם הפער הגדול של הרשימה מאוחדת על פני "המחנה הציוני" של בוז'י הרצוג וציפי לבני עשוי להבטיח כי מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על ראש הממשלה בנימין נתניהו.



בסקר זה גם נערכו שני מדגמים, האחד של מפת המפלגות הקיימת והשני של איחוד המפלגות, על רקע הערכות במערכת הפוליטית כי מדובר באפשרות קיימת.

עשרה ימים לפני מועד הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית, מתחזקת ההערכה בקרב גורמים בליכוד ובבית היהודי כי המשך המצב הקיים שבו 'המחנה הציוני' (העבודה והתנועה) מוביל על פני הליכוד, גם אם בהפרש קטן, עשוי להוביל לכך שמלאכת הרכבת הממשלה תוטל על יצחק הרצוג. בבית היהודי יש חשש שנתניהו יפנה מיד אחרי הבחירות להרצוג בבקשה להקים עמו ממשלת אחדות לאומית.

לאפשרות האיחוד של שתי המפלגות יש גם השלכות ישירות על מספר המנדטים שמקבלים ליברמן ודרעי. על פי הסקר, ישראל ביתנו מקבלת שישה מנדטים במצב הנוכחי. מדובר בהתאוששות של מנדט אחד בהשוואה לסקר הקודם, שנערך לפני שבוע. עם זאת, כשהוצגה לנשאלים האפשרות לבחור ברשימה משותפת של הליכוד והבית היהודי, שני מנדטים מתוך אלה שבחרו בנתניהו או בבנט בנפרד עברו לליברמן, והוא מקבל בתרחיש זה שמונה מנדטים.

גם דרעי מרוויח מאיחוד של הליכוד והבית היהודי, עפ"י סקר זה: בעוד במפת המפלגות הנוכחית הסקר חוזה לו שמונה מנדטים, שהם שיפור של מנדט אחד מהשבוע שעבר, תסריט האיחוד מעביר אליו מנדט נוסף. בתרחיש כזה, ש"ס בראשותו זוכה לתשעה מנדטים, הנתון המחמיא ביותר שלה זה חודשים ארוכים.

בניגוד לסקר ערוץ הכנסת אמש – אלי ישי בסקר זה לא עובר את אחוז החסימה

מפלגתו של אלי ישי "יחד העם איתנו", עפ"י סקר זה, לא עוברת את אחוז החסימה. כזכור, אמש בסקר של ערוץ הכנסת, אלי ישי עובר את אחוז החסימה, ובמקרה של איחוד ליכוד – הבית היהודי, הוא אף מתחזק בשני מנדטים נוספים.

ובנתיים מסתמן: כחלון לא ירוץ עם לפיד

יו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון, נפגש אמש (שלישי) עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, והודיע לו כי הוא מעוניין לרוץ לבד בבחירות הקרובות. זאת, אחרי שסקרים שהציג לפיד לכחלון בשבועות האחרונים, העלו כי חיבור של מפלגותיהם יניב 22 מנדטים. כחלון התייחס לכך היום בסיור בשוק מחנה יהודה ואמר: "אני שומע ספינים ואני רוצה להבהיר – נרוץ לבד עד הסוף".
פגישתם של השניים חותמת שבועות של ספקולציות לפיהן יאחדו השניים כוחות. בכנס פוליטי של לפיד שנערך ביום שני, סירב שר האוצר לשעבר להשיב על שאלה בדבר חיבור אפשרי של שתי המפלגות והקפיד לשמור על עמימות בסוגייה. כחלון עצמו אמר בשיחות סגורות אתמול: "אני מאמין בדרך שלי ולכן אני רוצה לרוץ לבד". מטעמו של לפיד נמסר כי הוא אינו מתייחס לפגישות שהוא מקיים.

כחלון בראיון: לא אהיה חלק מגוש נגד החרדים

בראיון ראשון לתקשורת החרדית הרגיע הערב ראש מפלגת "כולנו", משה כחלון, את הציבור החרדי והבטיח כי יחסו למגזר החרדי ישמר כבעבר והבטיח שלא יהיה חלק מגוש של ליברמן ולפיד כנגד המגזר החרדי. כחלון הוסיף כי:  "אני באופן אישי אדם מאד מסורתי ומאד קרוב לדת. לומר לך שאני חרדי? התשובה היא לא. לומר לך שאני אתן לפגוע בחרדים? התשובה היא לא. מהניסיון אפשר לראות את זה. פגיעה בדת לעולם לא תהיה במקום שאני נמצא. ולא בגלל שאני חרדי, כי אני יהודי ואני חושב שצריך לשמור על המדינה הזאת כמדינה יהודית"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.