מערכת COL | יום כ"ט טבת ה׳תשע״ה 20.01.2015

ישי עובר את אחוז החסימה? זירת הבחירות – סיכום יומי

מעוניינים להתעדכן בזירת הבחירות ולא מוצאים אתר חדשות נקי? COL מגיש סיכום יומי ● האם אלי ישי יחבור עם מיכאל בן ארי? עם מי ישב אריה דרעי יו"ר ש"ס בממשלה הבאה? ואיך בליכוד יאכפו את צו המניעה של השופט על סרט 'גן הילדים' של נתניהו? וגם: סקר הבחירות היומי  בחירות תשע"ה – סיכום יומי
ישי עובר את אחוז החסימה? זירת הבחירות – סיכום יומי
(מתוך סרטון הבחירות של הליכוד)

את הסיקור היומי נתחיל דווקא בסקר מעניין, שנראה מפתיע למדי:
סקר שפורסם היום (ג') ע"י ערוץ הכנסת ונערך ע"י "פאנל פוליטיקס", מצביע על נתונים מעניינים:

איחוד בין הבית היהודי והליכוד מגדיל כוחן, ישי בכל מצב עובר את אחוז החסימה

במקרה של איחוד בין הליכוד לבית היהודי: העבודה מובילה עדיין במספר המנדטים עם 24, אבל חבירה של שתי מפלגות הימין הגדולות מזניקה אותן ל-40 חברי כנסת. מפלגת 'יחד' של אלי ישי, שמקבלת ארבעה מנדטים במקרה של ריצה נפרדת, תעלה במצב כזה לשישה מנדטים בסך הכול.

על פי תוצאות הסקר, המפלגה הגדולה ביותר בישראל תהיה זו של העבודה של יצחק (בוז'י) הרצוג במשותף עם ה'תנועה' של ציפי לבני. יחד זוכים השניים ל24  מנדטים, בדומה לתוצאת הסקרים הקודמים. גם הליכוד של רה"מ בנימין נתניהו שמר על כוחו עם 23 מנדטים, וכן גם הבית היהודי של נפתלי בנט.

רשימה ערבית מאוחדת ויש עתיד של יאיר לפיד, זוכות ל-11 מנדטים כל אחת. בסקר הקודם קיבל לפיד 12 מנדטים, כך שבסקר זה כוחו נראה יורד, ואילו המפלגות הערביות, שנסקרו בנפרד (רע"מ-תע"ל וחד"ש), קיבלו אז יחדיו 12 מנדטים – גם כוחן יורד.

יהדות התורה שומרת על ה'סטטוס קוו'

המפלגה החדשה של משה כחלון, כולנו, שבסקר הקודם קיבלה 9 מנדטים, איבדה אף היא מכוחה וקיבלה הפעם רק 8. יהדות התורה שמרה על הסטטוס-קוו הרגיל עם 7 מנדטים, ומרצ – נשארת כמו בסקרים הקודמים ובכנסת הנוכחית - עם 6 מנדטים.

 
הסקר של ערוץ הכנסת שנערך ע"י 'פאנלס פוליטיקס'


ש"ס יורדת לחמישה מנדטים, ליברמן מתדרדר בסקרים

שתי מפלגות נוספות שאיבדו קולות עפ"י סקר זה הן ש"ס של אריה דרעי וישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שכל אחת קיבלה 5 מנדטים – ירידה של מנדט אחד לש"ס ושניים לליברמן. הפתעה נוספת מסתמנת מכיוונה של מפלגת יחד בהנהגת אלי ישי, שעוברת את אחוז החסימה ומקבלת ארבעה מנדטים. בסקר הקודם היא לא נכנסה לכנסת. גם הפעם לא הצליחו להשתחל למשכן מפלגות עלה ירוק ועוצמה יהודית של מיכאל בן-ארי.

המפלגה של אלי ישי תעלה לשישה מנדטים במקרה של איחוד בית יהודי - ליכוד

העבודה, יש עתיד, הרשימה הערבית המאוחדת, מרצ, ישראל ביתנו ויהדות התורה שומרות על אותו מספר כמו בסקר הכללי, אך המרוויחה הגדולה ממצב זה היא דווקא מפלגת יחד של אלי ישי – שמטפסת לשישה מנדטים. שלושת המנדטים הנוספים של הימין נגזרים משתי מפלגות "מרכז" – ש"ס של אריה דרעי, שנופלת ל-4 מנדטים, וכולנו של משה כחלון, שמידרדרת ל-5 מנדטים בלבד ומאבדת שניים מהסקר הכללי.

מצב כזה הוא חיזוק משמעותי לגוש הימין, אשר מקבל לפתע תוספת של שלושה מנדטים, על חשבון  מפלגות מרכז. המשמעות היא שלנתניהו יהיה אפשרות גדולה יותר להרכיב מפלגה: 40 המנדטים יחד עם 6 הנוספים של אלי ישי מהווים גוש חזק בהרבה מהמחנה הציוני, המפלגה הערבית ומרצ יחדיו, ששווים רק 41 מנדטים. במצב כזה, אם הליכוד יצרף אליו את יהדות התורה, משה כחלון וליברמן, הוא יכול להגיע לרוב של 64 חברי כנסת, מבלי שיהיה לו צורך במפלגותיהם של אריה דרעי ויאיר לפיד.


חלק נוסף מתוך הסקר של ערוץ הכנסת, שנערך ע"י 'פאנלס פוליטיקס'

שתי בשורות משמעותיות בסקר זה: במקרה של איחוד בין הבית היהודי והליכוד: רשימה משותפת שלהם תקבל 40 מנדטים, בעוד שבנפרד היא זוכה ל- 39 מנדטים בלבד. ורשימה של אלי ישי במקרה כזה, מגיעה לשישה מנדטים.

דרעי: "מוכן לשבת עם לפיד, עשינו סולחה"

בראיון לאולפן
ynet הבוקר, מצהיר יו"ר ש"ס שיתמוך בממשלה רחבה וטוען שלא פוסל את יו"ר יש עתיד.
"אין לי בעיה אישית עם יאיר לפיד . עשינו סולחה לפני כמה חודשים ואני אהיה מוכן לשבת איתו בממשלה", יו"ר ש"ס אריה דרעי הפתיע הבוקר (ג') והצהיר על נכונות לא צפויה לשתף פעולה עם מי שנחשב יריב פוליטי ואידיאולוגי חריף שלו בפרט ושל הציבור החרדי בכלל. "אני לא פוסל אף אחד. אם נמצא מכנה משותף אין לי בעיה לשבת איתו", אמר.

"נתניהו אחראי ל-2 מיליון שקופים"

בהמשך הוסיף דרעי: "לפיד ובנט עשו טעות אדירה כשפסלו את החרדים והם מבינים אותה היום. אין לנו בעיה אישית, יש לנו בעיה של דרך וערכים. אם הוא ימשיך מה שעשה לפני שנתיים, עם השנאה, גם אני אתקוף את הדרך שלו. הוא אומר בלי בושה 'אני דואג רק למעמד הביניים'. ומה עם שני מיליון השקופים?".

נתניהו מועמד טוב, וגם בוז'י מועמד טוב".

בראיון אמר דרעי כי לנתניהו אחריות ישירה למצב הכלכלי: "הוא האחראי הישיר לשני מיליון אנשים שקופים. מאז שהיה שר אוצר בממשלת שרון ועד עכשיו הוא הוריד קצבאות, העלה את יוקר המחיה ואחראי לנושא הדיור. בחודש האחרון הוא מבין שקואליציה צריכה להיות חברתית. אבל אם חלילה וחס הוא לא מקיים את הורדת המע"מ ושכר המינימום - אוי ואבוי לו. שישכח מלהיות ראש ממשלה. נתניהו מועמד טוב, וגם בוז'י מועמד טוב".

ואילו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, גם לא טמן ידו בצלחת, והתבטא גם מכיוונו, ש"אם השוויון בנטל יישמר - אני לא פוסל את החרדים".

יו"ר יש עתיד מגיב בראיון על דברים שאמר מוקדם יותר יו"ר ש"ס אריה דרעי: "אני לא מתלהב מהרעיון שעבריינים מורשעים יישבו בממשלת ישראל, אבל אנחנו לא פוסלים אף אחד".

בתגובה להתבטאות ה'סולחה' של דרעי, אמר לפיד: "עשינו סולחה ברמה האישית, הייתה בינינו מריבה ברמה האישית. אני לא מתלהב מהרעיון שעבריינים מורשעים יישבו בממשלת ישראל אבל אנחנו לא פוסלים אף אחד".

עוד ציין לפיד כי בניגוד לדברי דרעי, הוא לא פסל בבחירות הקודמות את החרדים: "אני רוצה לתקן את אריה דרעי. אנחנו גם אז לא פסלנו אף אחד, אני אמרתי כל הזמן, אני נגד תרבות של פסילות וחרמות. כל עוד השוויון בנטל נשמר".

אלי ישי: לא מתנהל משא ומתן עם עוצמה לישראל 

לאחר אין סוף ספקולציות ואף הצעות מפורשות של מיכאל בן ארי מ"עוצמה יהודית" לאלי ישי לרוץ יחד בבלוק טכני בכדי להכנס לכנסת ולחצות את אחוז החסימה, התבטא אלי ישי בראיון: "המצע שלנו מאוד שונה, כל אחד הולך בדרך שונה". (ערוץ הכנסת) עפ"י תוצאות הסקר של ערוץ הכנסת היום, ישי לא יזדקק למיכאל בן ארי בכדי להכנס לכנסת, אך לפי תוצאות סקר זה למיכאל בן ארי תהיה בעיה 'לרדת מהעץ', ומנדט וחצי עלולים לרדת לטמיון במידה וירוץ בכל מקרה.

הגנן האחראי?

ועדת הבחירות המרכזית קבעה הערב (שלישי) שהליכוד עשה שימוש בילדים לצורך תעמולת בחירות בניגוד לחוק, והוציא צו מניעה נגד הסרטון. יושב ראש הוועדה, השופט סלים ג'ובראן, קיבל את עתירת התנועה לאיכות השלטון ומפלגת "יש עתיד", ואף הורה לליכוד לשלם לשתי העותרות את הוצאות העתירה, בגובה 5,000 שקלים לכל אחת. בסרטון המדובר נראו ילדים, ששיחקו את דמויותיהם של יאיר לפיד, ציפי לבני, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט, כשראש הממשלה נתניהו מנסה להרגיעם ולשלוט ב"גנון".

בהחלטתו דחה השופט את נימוקי היועץ המשפטי של הליכוד, לפיהן השימוש בילדים היה חוקי, שכן הם קיבלו את אישור האפוטרופוסים של הילדים. לדבריו, אין באישור הוריהם של הילדים כדי להכשיר את שימושם בתעמולת בחירות, המנוגדת לחוק הבחירות. בנוסף, דחה השופט את טענת הליכוד לפיהן הסרטון "הודלף לאינטרנט בטעות". לדבריו, מדובר בטענה "תמוהה", שכן אסור לפי החוק להשתמש בילדים לצורך תשדירי תעמולה, ומכאן שלא ברור מדוע בכלל הושקעו המאמצים בצילום הסרטון מלכתחילה, אם התוכן כלל לא יועד לשידור.

השופט ג'בראן: "המחוקק מצא לנכון, ובצדק רב, להוציא את ילדינו אל מחוץ לזירת המשחק הפוליטי", קבע בהכרעתו, והוסיף כי הורה לליכוד להגיש תצהיר עד ליום ראשון כיצד בליכוד מתכוונים לאכוף את צו המניעה שהוציא על הסרטון, לאור העובדה שהוא נמצא במקומות שונים ברשת.

אולי הפיסקה האחרונה היא המעניינת ביותר בכל ההחלטה של השופט, משום שכיום כמעט בלתי אפשרי לשלוט באמצעי המדיה השונים. יועצי נתניהו יכולים לצחוק כל הדרך אל הקלפי, משום שאולי באמצעי המדיה הרשמיים הסרטון נאסר, אבל איך בדיוק היום ניתן לאסור הפצת סרטון פפולארי? לשופט ג'ובראן פתרונים.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.