מערכת COL | יום כ"א טבת ה׳תשע״ה 12.01.2015

חב"ד מארחת 'סדנת רוגלאך' ● מקורי

יוזמה מקורית בבית חב"ד אורנג': 'סדנת רוגלאך'. מניין היוזמה המקורית, מה שורש השם 'רוגלאך', מה בדיוק עושים בסדנא, ומה לומדים מזה בעבודת ה'? סדנא עם טעם  לכתבה המלאה וגלריה
חב

משה בן- חיים

לאחר שעורך עיתון מפורסם בארה"ב כתב במאמר מערכת כמה הוא מתגעגע למאפיות היהודיות ולטעם המיוחד של העוגיות יהודיות המסורתיות "רוגלאך", החליטו השליחים במחוז אורנג' הרב פסח וחנה ברסטון לאמץ את הרעיון ולפתוח סדנת אפייה יהודית יחודית, וכך יצאה לדרך: 'סדנת רוגלאך'.

חב"ד ארחה בעבר סדנה על ההבדל בין חמץ למצה, קליעת חלות והפרשת חלה, אפיית מצות לפסח ועוד. חב"ד, כחלק מהפעילות החינוכית היהודית שלה לקירוב, מארחת סדנאות יצירתיות הקשורות לחיים יהודיים בקהילה.

סדנא מקורית של חב"ד – סדנת רוגלאך

במוצאי שבת פרשת שמות י"ט בטבת
, אנשים מכל רחבי האזור השתתפו בסדנא המסקרנת – 'סדנת רוגלאך'.
לאחר הכנת הבצק והפרשת חלה, הסביר השליח הרב פסח ברסטון: "מאפה 'רוגלאך' תמיד היה פופולרי במאפיות הכשרות, ולאחרונה כבר המאפה עושה קאמבק, עם פתיחתו של מערך בתי קפה ו'רוגלאך' בעיר ניו יורק".

"'רוגלאך' הוא מאפה יהודי מסורתי מפותל וטעים עם מגוון מילויים. בתרגום משפת יידיש פירושו "פיתולים קטנים" בגלל שנעשה באמצעות סיבוב הפינות או גילגול," הסביר השליח הרב ברסטון בסדנא.

"לחלופין, יש הטוען כי השורש הוא '
rugel', כלומר מלכותי אולי התייחסות לטעם." "כך או כך, 'רוגלאך' טעימים, דורשים טיפול מלכותי", הוא אמר בהלצה.

"מגלים בפנים את המתיקות"

"'רוגלאך' אינו מנהג יהודי מחייב, אך ניתן לראותו כמעט בכל אירוע יהודי." "יש טוויסט רוחני - משחק מלים מיועד - לרוגלאך", הוסיף הרב ברסטון, תוך שהוא מסביר את המשמעות של מזון ביהדות. הוא שיתף באימרה מהרב ישראל רובין, מנהל אזורי של חב"ד: "זה דורש הרבה פעולות עד שתגיעו לאני הפנימי, אבל מגלים בפנים את המתיקות!"

היהודי שניצל בזכות אפייה

הרב ברסטון
ציין כי ביום שבת, מועד הסדנה, היה תאריך פטירתו של הסבא שלהם, ברנרד גולדברג, ניצול שואה, שהיה אופה. הוא ניצל על ידי שהיה עובד כאופה אצל אוסקר שינדלר המפורסם, שהיה חסיד אומות העולם. למעשה, ברשימת ההצלה של שינדלר העבודה של גולדברג מופיעה "קוך", (בגרמנית = טבח) כלומר הוא עבד במטבח. אפילו לאחר ששרד את השואה, גולדברג פרנס את משפחתו כעובד במאפייה.

"בעבר המשפחה שלי הייתה צריך לאפות כדי לשרוד", אמר הרב ברסטון, "היום אנחנו אופים כדי לשגשג!" סיכם הרב פסח ברסטון את הסדנא היהודית המקורית.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.