מערכת COL | יום ט"ו טבת ה׳תשע״ה 06.01.2015

אפשר לבשל באותן כיריים הן מאכלים חלביים הן מאכלים בשריים?

בפינת ההלכה ב'שיחת השבוע', הוצגה השאלה הבאה: האם אפשר לבשל באותן כיריים (של גז או חשמל) הן מאכלים חלביים הן מאכלים בשריים? לתשובה במלואה
אפשר לבשל באותן כיריים הן מאכלים חלביים הן מאכלים בשריים?
צילום ארכיון: שניאור שיף
הרב יוסף-שמחה גנזבורג

תשובה: בכיריים יש שלושה חלקים ודינם שונה זה מזה: א) המבערים עצמם, שגם אם נשפך עליהם תבשיל, הוא נשרף ואינו אוסר. ב) המסגרות ('חצובות') שעליהן מניחים את הסירים. אם נשפך עליהן תבשיל שלא נשרף, ובתוך 24 שעות נשפך עליהן תבשיל מהמין הנגדי, הן נאסרות, והכשרתן היא בליבון (לפי אדמו"ר הזקן – ליבון חמור, לפי המשנה ברורה – ליבון קל, ולפי ילקוט יוסף – עירוי רותחים). ג) המשטח התחתון (שאינו בא במגע עם הסירים), שאם נשפכו עליו תבשילים חלביים ובשריים בתוך 24 שעות, הכשרתו בעירוי רותחים.

הטוב ביותר הוא לקבוע את השימוש בכיריים לסוג מאכלים אחד בלבד – חלבי או בשרי, ולסוג הנגדי להשתמש באמצעי בישול אחר, ובמיוחד אם מבשלים או מחממים עליהן תבשילים בשריים ותבשילים חלביים העלולים לגלוש, כמו חלב או דייסה.

כיריים המשמשות לכל הסוגים, יש להתייחס אליהן כאל כלים לא-כשרים. קודם שמבשלים תבשיל העלול לגלוש, או קודם שצולים עליהן כבד או חציל, יש לצפות היטב את המסגרות ואת המשטח שתחתיהן ברדיד כסף עבה.

בשעה שמבשלים סוג אחד, יש להרחיק מהסיר כל כלי מהסוג הנגדי. באין ברירה, כשמבשלים משני הסוגים בו בזמן, יש להרחיק את הסירים זה מזה, ולהיזהר במיוחד כשמעבירים מכסה או מצקת חלביים מעל כלים בשריים ולהפך.

מקורות: שו"ע אדה"ז סי' תנא סכ"ד. משנ"ב ס"ק לד. ילקוט יוסף ח"ה (מועדים) עמ' 364. 'הכשרות' (להרב יצחק פוקס) פ"א ס"כ, וש"נ.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.