מערכת COL | יום ח' טבת ה׳תשע״ה 30.12.2014

בחירות תשע"ה: זה מה שקרה היום ● סיקור יומי

למרות מצבה הלא מרנין בסקרים, ש"ס תופסת את רוב תשומת הלב בבחירות תשע"ה ● מה קורה בש"ס, אחרי ההתפטרות של אריה דרעי? - האם הפעם זה סופי? ● מה קורה במפלגות האחרות? ● מה הגיב אלי ישי במסיבת העיתונים הערב? ● וגם: תוצאות "הסקר היומי"? בחירות תשע"ה - עדכון יומי
בחירות תשע

משה בן חיים

למרות מספר המנדטים הנמוך יחסית שש"ס מקבלת בסקרים, ש"ס מסתמנת בנתיים במוקד ההתעניינות בבחירות אלו. לא עברה יממה מפרסום הקלטת המפורסמת, ויו"ר ש"ס אריה דרעי הגיש את התפטרותו. בעוד חברי המועצת דחו את ההתפטרות על הסף, ואף הגיעו לביתו של דרעי לבקש ממנו להישאר, דרעי הסתגר במקום לא ידוע, והותיר את הרושם שהפעם – למרות כל הקונספירציות – הוא רציני, ומעוניין לפרוש סופית מראשות ש"ס. בעקבותיו, כל חברי-הכנסת של ש"ס הגישו את התפטרותם.

מכתב ההתפטרות של דרעי מהכנסת. יכנס לתוקף בתוך 48 שעות

"התנזים של דרעי" חוזרים?

מראה לא שיגרתי נצפה היום בפתח ביתו של אריה דרעי: פועלים החלו בהרכבת אוהל פעילות. מסתבר ש"התנזים של דרעי" החליטו למנוע את התפטרותו של דרעי. "לא ניתן לעצור את המהפיכה ויהי מה", הם הכריזו. גם כמה מפעילי ש"ס בערים שונות בארץ, הצהירו על התפטרותם מש"ס, באם אכן אריה דרעי יממש את כוונותיו. אולם לאחר כמה שעות בני הבית ביקשו לפרק את האוהל.



דרעי מתפטר

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיש הערב את התפטרותו מהכנסת ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בלשכתו בירושלים. מי שצפוי לתפוס את מקומו של דרעי מטעם מפלגת ש"ס בכנסת עד לבחירות הבאות הוא ליאור אדרי, מבכירי מערכת הכשרות של ש"ס, בד"ץ בית יוסף. התפטרותו של דרעי תיכנס לתוקפה 48 שעות מרגע שיגיש אותה. לדברי יו"ר הכנסת בשעה 19:50 בעוד יומיים. עם זאת, הליך ההשבעה של מחליפו צפוי לקחת זמן לאור העובדה שהכנסת כבר התפזרה.

התלבטות השדרנים – תמונת מראה

השדרן הפפולרי מוטי לביא ב"קול ברמה", התקשה לפתוח את תכנית הבוקר שלו. "לא ישנתי כל הלילה. הייתי מעדיף שלא לשדר כלל היום", אמר בפתיחת תכניתו אתמול. "אני מתלבט האם להשמיע או לא", הוא הוסיף על דבר הקלטת שפורסמה. גם שדרן נוסף בשעות הערב, שמשוחח עם מאזינים נקט בעמדה דומה. "אני מעדיף שלא לומר כלל את דעתי בנושא", סתם ולא פירש, וקינח במשל על האריה והחיות.

לא קל להיות שדרן, כשאלפי מאזינים יכולים לפרש לכאורה פליטת פה מסויימת לצד זה או לצד אחר. בסה"כ השדרן מנסה לצלוח את התכנית בשלום, ולהשאר אובייקטיבי ככל הניתן. הסיטואציה הלא פשוטה הזו – נראית כמו תמצית המחלוקת הגדולה בין אריה דרעי לאלי ישי, שפרש מש"ס והקים מפלגה חדשה. מה שלא תחשוב או תגיד, אתה עלול ללבות את אש המחלוקת.

מי הדליף את ההקלטות?

שדרן בכיר בערוץ 2, פלט הבוקר משפט שהתמיה רבים: "מי שחושב שאלי ישי הדליף ההקלטות, שיחשוב על כיוונים נוספים." לשאלה למה כוונתו, הוא סרב אפילו לחזור שוב על הדברים.

וכך הגיב הערב אלי ישי במסיבת עיתונאים מיוחדת: "בכל שנותיי כשליח ציבור ובייחוד בשנים הקשות האחרונות, עברתי רגעים לא פשוטים. כל אדם אחרי במקומי היה זועק את אשר על לבו ולו רק כדי להגן על הקרובים אליו, אבל אני בחרתי לשתוק. לנהוג באחריות, בכבוד ובדרך ארץ. זו דרכי. כי אני מאמין שכך צריך לנהוג. כך לימד אותי הרב עובדיה עליו השלום. צריך לחרוק שיניים שלנגד עיניי טובת העם. המטרה ברורה, לעשות כל שביכולתי למען הציבור, באהבה גדולה למען עם ישראל".

נסיון לאחד השורות – נראה כרגע חסר סיכוי

החשש הגדול בש"ס, שהמפלגה לא תעבור את אחוז החסימה. במקרה כזה, מדובר ברעידת אדמה, וכמו שהתבטאו רבים בתנועה, "ח"ו התנועה תחזור למה שהיתה לפני 40 שנה". במקרה של אלי ישי, אם מפלגתו לא תעבור את אחוז החסימה "השמים לא יפלו". הוא ייקח פסק זמן, ובסה"כ מדובר בעניין אישי. אלי ישי הוא מה שמכונה "אנדרדוג", שאין לו כ"כ הרבה מה להפסיד.

רבים וטובים ניסו וכנראה גם מנסים – לאחד את השורות מחדש. בראשם רבה של ירושלים הראשל"צ הגאון הרב שלמה עמאר, שהנושא כואב לו וקרוב לליבו. אבל כל יום שעובר, ו"מיני פרשייה" חדשה מתפוצצת, הסיכוי לכך הולך וקטן.

מושב הכנסת הנוכחי - מוביל בחקיקת חוקים אנטי דתיים

עשרות רבנים  ובראשם הרבנים הראשיים לישראל התכנסו אמש בבנייני האומה בירושלים לכינוס מיוחד כנגד החקיקה האנטי-דתית בכנסת ישראל. הרבנים קראו לסיעות והמפלגות לתקן בהקדם את החוקים והתקנות שקודמו בשנתיים האחרונות כנגד התורה והיהדות במדינת ישראל.

לדברי המארגנים: "הפגיעה בכל הרבדים של הציבור החרדי ניכרת, בצורה משמעותית. עשרות חוקים אנטי-דתיים היו עדות ברורה למגמה שמכרסמת באופן בוטה בסטטוס קוו ובמרקם העדין שקיים במדינה כבר שנים רבות", הם ציינו.

על פי הנתונים, למרות שבכנסת האחרונה כיהנו יותר ח"כים דתיים וחרדים מהכנסת שקדמה לה - 39 לעומת 28 בכנסת הקודמת, מספר החוקים האנטי-דתיים רק עלה - 23 לעומת 2 בכנסת הקודמת.

בנוסף, למרות שמספר חברי הכנסת הדתיים עלה, תקציב הישיבות הקדושות נפגע באופן חמור בכ-40  אחוז פחות ממה שהיה בשנים קודמות.

"ישראל ביתנו" תחת חקירות. ליברמן: דורש 'הסברים' על העיתוי

שר החוץ אביגדור הגיב לפרשה החמורה שבה מעורבים בין היתר בכירים במפלגתו, וטען כי הוא "מאמין בחפותם". הוא רמז כי ישנו ניסיון מכוון לפגוע באנשיו ואמר: "בכל הנוגע לישראל ביתנו - אין בחירות בלי חקירות".

יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן, התייחס לפרשת השחיתות לכאורה שנחשפה, ואשר מעורבים בה בין היתר בכירים במפלגתו. לדברי שר החוץ, שהיה עצמו במוקד חקירה פלילית בפרשת השגריר ב-2012, גם הפעם, מדובר בניסיון מכוון לפגוע בישראל ביתנו לפני מערכת בחירות.

אין דבר כזה "במקרה", אמר ליברמן. "מפעם אחר פעם וללא יוצא מן הכלל, בכל מערכת בחירות, מתערבים 'כוחות עלומים' ופוגעים בזכותה של ישראל ביתנו להתמודדות הוגנת. כי בכל הנוגע לישראל ביתנו - אין בחירות בלי חקירות".

ליברמן הוסיף וטען כי ההחלטה לפרסם את החקירות דווקא בעיתוי של תקופת בחירות היא תמוהה, ודרש "לקבל הסברים" מהפרקליטות.

בנתיים וכל יום שעובר, מתפרסם שם נוסף שנעצר לחקירה במשטרה. "צפויים מעצרים נוספים", נמסר מהמשטרה. מה שברור, שהנזק האלקטורלי ל"ישראל בתינו", הוא בלתי הפיך, ומאוד ניכר בסקרים.

מיכאל בן ארי ו"עוצמה יהודית" יצאו לדרך

מהרגע כמעט שהסתמן שאלי ישי פונה לדרך חדשה, גורמים בימין קראו לאלי ישי לצרף את "עוצמה יהודית" בראשות מיכאל בן-ארי. גם מיכאל בן ארי עצמו קרא לאלי ישי בראיון להצטרף יחד ב"בלוק טכני". אולם אלי ישי לא הראה סימן שהוא מעוניין, למרות חשש לא מבוטל שהוא עצמו צועד על גבול אחוז החסימה.



האם שוב יישרפו קולות לשווא? מיכאל בן ארי

כשנוכח מיכאל בן ארי שאלי ישי "לא מרים טלפון", החליט לצאת לדרך למרות המכשול המאיים בדמות העלאת אחוז החסימה לכארבעה מנדטים. אחוזים ניכרים מחסידי חב"ד הצביעו בעבר למיכאל בן ארי, וקולותיהם הלכו לטמיון על גבול אחוז החסימה דאז, שהיה שני מנדטים. יש שיאמרו, שמדובר בהצבעה אידיאולוגית, ובכל מקרה "אין להם למי להצביע".

ובינתיים, מפלגת עוצמה יהודית בראשות ד"ר מיכאל בן ארי פתחה באופן רשמי את מערכת הבחירות לכנסת. בכנס הפעילים בפתח תקווה אמר בן ארי. "אנחנו כאן כדי לנצח", קרא בנאומו לקהל שנכח באולם.

הסקר היומי

לעיתים נדמה שהגולם קם על יוצרו. הסקר קובע את דעת הקהל ולא להיפך. למעשה התרגלנו, וכל יום יש סקר חדש, ממכון מחקר כזה או אחר. ברור לגמרי, שהציבור מייחס חשיבות לתוצאות סקרים, בפרט לגבי מפלגות גבוליות על אחוז החסימה, שהוגדל לכארבעה מנדטים.

מה שמעניין בסקר זה של ערוץ הכנסת ו"פאנלס פוליטיקס" שהוא הסקר הראשון שנערך לאחר פרסום הקלטת בה נשמע הרב עובדיה יוסף מדבר בגנותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי ובזכותו של ח"כ אלי ישי. מפלגתו החדשה של ישי, "יחד", קרובה מאוד לאחוז החסימה לפי סקר זה.

בסקר שנערך אמש (שני) זכתה ש"ס, שבכנסת הנוכחית יש לה 11 חברי כנסת, לחמישה מנדטים בלבד. לפי הסקר, הרשימה המאוחדת של העבודה והתנועה מובילה עם 24 מנדטים.



בפער קטן מרשימה זו, זוכה הליכוד ל-23 מנדטים. הבית היהודי, לפי ערוץ הכנסת, זוכה ל-16 מנדטים, תוצאה זהה לסקר האחרון שנערך, על ידי חדשות 2.

עוד עולה מהסקר כי רשימה ערבית מאוחדת עשויה לזכות ב-12 מנדטים, יש עתיד ב-10 מנדטים, כולנו בראשות משה כחלון בתשעה מנדטים, יהדות התורה ומרצ בשמונה.
ייתכן כי החקירות שנפתחו כנגד בכירים במפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן במסגרת פרשת השחיתות המסועפת נותנות את אותותיהן. בסקר האחרון שנערך על ידי מכון מדגם בפיקוח מינה צמח ומנו גבע, זכתה המפלגה לשמונה מנדטים, (אותה תוצאה מסקר שנערך על ידי המכון בתחילת החודש) ואילו לפי הסקר הנוכחי היא זוכה לחמישה מנדטים בלבד.

הסקר קובע כי קדימה בראשות שאול מופז לא עוברת את אחוז החסימה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.