מערכת COL | יום ט"ז כסלו ה׳תשע״ה 08.12.2014

הרב עדין אבן-ישראל בראיון לא שגרתי

מה דעתו על חב"ד של היום? האם זה נכון לדבר עם יהודים בשפה פשוטה? האם נוסח הפעולה החב"די בעולם יהיה יעל גם בארץ? מדוע יש בעלי תשובה יותר ספרדים מאשר אשכנזים? ומה הוא מתכנן לעשות עד גיל 80? ● הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ) העניק ראיון למוסף 'דיוקן' של 'מקור ראשון'. ציטוטים נבחרים - בפנים  הרב אבן ישראל
הרב עדין אבן-ישראל בראיון לא שגרתי
הרב אבן-ישראל (צילום: שניאור שיף)
חיים ברון

העיתונאי צביקה קליין - מקור ראשון ואתר אנרג'י, פרסם ראיון לא-שגרתי עם הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ). בראיון המיוחד, מתייחס הרב אבן-ישראל למגוון נושאים. ציטוטים נבחרים אנו מביאים בכתבה זו, באדיבות הכותב.

על השאלה: "מה אתה חושב על חב"ד של היום? האם כך הרבי רצה שתיראה?", השיב: 

"תראה, חב"ד של היום זה לא חב"ד של לפני מאה שנה. היום היא הרבה יותר עממית, מדברת עם אנשים בגובה הפופיק. אולי זה מה שנחוץ לאנשים כרגע. אתה מסוגל היום לשמוע שלוש שעות של שיחה? לא בטוח, אבל זה חב"ד של פעם. זה לימוד אינטלקטואלי, וכך היה בתקופתו של הרבי. אבל הרבי גם דיבר הרבה מאוד על הדרך לפנות ליהודים בגובה העיניים, להגיע לכל מקום שנוגע בהם.

"בספר שכתבתי באנגלית על הרבי עסקתי בנושא זה. הוא ניסה לדבר עם האנשים באופן שיוכל לרומם אותם. הוא בעצמו עשה את זה, וגם החסידים שלו ממשיכים הלאה.
"היום אפשר לראות בכל העולם איך היהודים הולכים ומתמעטים. נניח שיש 5 מיליון יהודים באמריקה - ואני בכלל לא נכנס לבעיות הלכתיות של מיהו יהודי – אבל מה הקשר שלהם ליהדות? לעשרות אחוזים מהם אין שום קשר. כמה אנשים הולכים לבתי כנסת, עם כל ההגדרות והזרמים השונים של בתי הכנסת? כמה כבר הולכים ל־JCC (מרכזי תרבות ופנאי בקהילות היהודיות – צ"ק)? מה עושים כל האחרים?"

הכתב המשיך ושאל: אז צודקים החב"דניקים, שמורידים את הרמה כדי להגיע לאנשים? "אנשי חב"ד מנסים לדבר אליהם באופן שהם מבינים, בשפה יותר פשוטה ופשטנית. הם מנסים לעורר בתוכך את הנשמה גם בדרך לא אינטלקטואלית", השיב הרב אבן-ישראל.

לפי הרב שטיינזלץ, לא בטוח שנוסח הפעולה החב"די יהיה יעיל גם בארץ, שכן אצל היהודים שאינם שומרי תורה ומצוות הישראלים, הוא מזהה רתיעה מכל חיבור לדת. "יש דבר מדהים: בכל העולם אתה רואה בין בעלי התשובה גם דוקטורים ואקדמאים, אבל בארץ לא. זה נדיר מאוד. למה? למה שהדוקטור הישראלי לא יהיה בעל תשובה? למה אי אפשר לכתוב בישראל 'בעזרת השם'? זה אידיוטי. בארה"ב יש הפרדה בין דת ומדינה, ובכל זאת על כל דולר כתוב 'אלוהים'. הם לא מתביישים? בפתיחה של מושב הקונגרס יש תפילה. ואתם הישראלים, אתם יותר נאורים?

"אשאל אותך עוד שאלה: למה יש יותר בעלי תשובה ספרדים מאשר אשכנזים? זה לא בגלל שהספרדים פחות משכילים. האשכנזים, על השכלה יש להם עוד מה ללמוד. התשובה היא שאנחנו כישראלים, הדבר הראשון שיש לנו זה שוויץ. עכשיו, צריך  לכסות במשהו את השוויץ הזה, את ה'אני'. 'אני חכם', 'אני אמיץ', 'אני גיבור', אני זה ואני זה. חלק מהעניין הוא שהאשכנזים לא הולכים לבית הכנסת, זו לצערי הדרך שלהם. מדוע אנחנו מדברים עברית כזאת? האם ע' וח' (גרוניות) זה פחות טוב? זו העברית שלנו, התחביר שלנו גרוע מאוד, וזה חלק מההתרחקות. ובאותה מידה, איך אני מוכיח שאני איש חכם? על ידי זה שאני לא הולך לבית הכנסת".

החב"דניקים, מעיר הרב שטיינזלץ, גם היו הראשונים שהפיקו עלוני שבת. בחלוף השנים התרבו העלונים והשתלטו על שולחנותיהם של המתפללים בבתי הכנסת, ומהתופעה הזו שטיינזלץ אינו מתרשם. "אני חושב שכנראה הדרשות של הרבנים משעממות", הוא אומר. "גם התפילות, חוששני. במקום לשמוע דרשות שהן 'וואו', יושבים וקוראים".

במהלך הראיון, שאל קליין את הרב אבן-ישראל: לאיפה אתה שייך? - כשהשאלה כמובן רומזת על השתייכות פוליטית.

וכך השיב לו: "אני לא שייך. אחד היתרונות שלי זה שאני לא חבר במפלגה, ולא הייתי חבר במפלגה. אני משתמש בראש שלי - לא בראש של נתניהו, לא של בנט, לא של ליברמן, לא של הרצוג, לא של זועבי. לא שאכפת לי להיות מזוהה, אבל להיות מזוהה עם בנאדם? למה לי? למה שאני אלך אחריו? הכבשים הם אלה שהולכים".

והנה עוד כמה שאלות שהציג קליין בפני הרב אבן-ישראל:

מה השיא שלך?

"אין לי זמן לזה".

מה אתה מתכנן להספיק עד גיל 80?

"לכתוב עוד כמה ספרים".

כמה כתבת עד היום?

"לא יודע. הם נולדים והולכים. בוא נגיד כך: לא תספיק לקרוא אותם במשך שלוש השנים הבאות".

יש משהו שהיית עושה אחרת, לו יכולת לחזור אחורה ולשנות?

"כל דבר הייתי עושה אחרת. בפירוש לתלמוד הייתי משנה למשל כל מיני פרטים שתיקנתי עם השנים".

רבנים חרדים טוענים שיש בעייתיות בפירוש שלך. אתה מתייחס לביקורת הזו?

"לא. רוב המחלוקות שהיו, נוצרו בגלל שמי שדיווח עליהן היו עיתונאים. יש שלושה מקצועות שמתחילים בע': עיתונאי, עורך דין ועסקן".

אז אני לא בחברה טובה.

"זה שהם מתחילים בע', זה מחמת הנימוס, היו צריכים להיות עשירית המספר הזה. אלה אנשים שמוכרים את הנשמה שלהם. אם כן, מה אפשר לעשות?" שעת חצות כבר עברה, וגם משעת השיחה שהקציבה המזכירה חרגנו מזמן. אבל אם חשבנו שהרב עומד לפרוש לשינה, הרי שטעינו: מיד אחרינו ייכנס אליו אדם נוסף לפגישה שגרתית.

שאלה אחרונה:

"מהי תמצית החיים בעולם?" מנחש הרב שטיינזלץ, עיניו הכחולות נוצצות והחיוך שוב על שפתיו.

אוי, שאלה מעולה.

"מעולה, אבל לא אתה שואל אותה".

עשית המון דברים בחייך, יכולת להיות אחד האישים הכי מפורסמים בעולם היהודי, ולמרות זאת – אתה לא נוכח בספירה הציבורית, אלא נשאר מאחורי הקלעים.
"אני מתבטא מול אלה שאפשר להגיד להם משהו. אבל לא תשמע שאני מיודד עם מישהו כזה וכזה. לא תשמע".

ובכל זאת, למה רוב האנשים לא יודעים שהרב שטיינזלץ חי ובועט?

"אם הייתי אומר את כל דעותיי על כל מיני דברים, הייתי צריך להשקיע בזה הרבה זמן. אין לי זמן לזה. יש לי דעות לגבי הרבה מאוד דברים, כולל פוליטיקה", הוא חותם בחיוך, "ואני מדבר עליהן עם אנשים שלא מצטטים אותי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.