מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תשע״ה 07.12.2014

פתאום דיסק נולד: "שרים תפילה" עם ר' אלאור ולנר

ערב יום הכיפורים. ר' אלאור ולנר, אחרי מנהג ה"כפרות", וביציאה מהמקווה השכונתי, פוגש מישהו לא מוכר. "כמה גדולה הזכות של "שרים תניא", פתח האיש. "בזכות זה ילדים לומדים תניא בע"פ. זכות מאין כמוה להיכנס עימה ליום הכיפורים", הוסיף ● "זה 'תפס' אותי," מספר ר' אלאור ולנר. "בין ה"כפרות" למנהג ה'קרעפלאך', מצאתי עצמי עומד באולפן, ומתחיל את פרוייקט "שרים תפילה", הוא מספר  האזינו ל- "שרים תפילה"   
פתאום דיסק נולד:
ר' אלאור ולנר (צילום: קובי ויינמן) ועטיפת הדיסק "שרים תפילה" (עיבוד: col)

בציבור הרחב, מוכר ולנר כנגן באירועים וחתונות, אך למעשה מעבר להיותו מוזיקאי חסידי, הוא גם מורה למוזיקה. הוא גם ריתמיקאי שמלמד מוזיקה על טהרת הקודש לגיל הרך. בציבור החבד"י, מוכר ר' אלאור ולנר גם כמי שהוציא לאור את "ניגוני חב"ד א' וב', בגירסא החדשה, עם תקליטי שמע. גם הפרוייקט "שרים תניא" הפך לנכס "צאן וברזל", אצל ילדים, הורים ומורים.  "אין כיום ילד חבד"י כמעט, שאינו מכיר את "שרים תניא", אומר ר' אלאור ולנר, בראיון מיוחד ל-COL

הוצאת כעת פרוייקט חדש בשם "שרים תפילה". זהו המשך ישיר ל"שרים תניא"?

"שרים תניא" הם שלושה דיסקים, בכל אחד ארבעה פרקים מספר ה'תניא קדישא'. מילות התניא מושמעים תוך שירה, וכך הילדים לומדים בקלות יחסית את פרקי התניא בע"פ. לדעתי אין ילד חבד"י שלא מכיר את הדיסקים הללו. הפרוייקט הזה הגיע כ'אתערותא דלעילא". במקרה של "שרים תפילה", הפנייה אלי באה מציבור ההורים והמורים, בבחינת אתערותא דלתתא".

"חלק מההורים לא מכירים כל כך איך מתפללים בגן של הילד, ויוצא מכך, שהילד לא מתפלל בבית. לעצם העניין, הורה בצורה הזאת שם את הדיסק להפעלה, ופשוט יש לילד הנחייה לכל התפילה. הילד מתפלל מ'מודה אני' ועד הפסוקים. אני תקווה ב"ה שיהיה סוג של אחידות בכל הארץ, שהתפילה תהיה בכל מקום בצורה הזאת וכך כולם יוכלו להשתמש, בבית, בגן, ב'חיידר', וגם בדרך ללימודים."

כיצד אפשר לשיר תפילה שתתאים להגייה של כולם?

אכן, כל אחד מתפלל בצורה שונה,  ולא כל כך פשוט ליצור נוסח ניגון וצורת הגייה שתתאים לכולם. דיברתי עם כמה וכמה שעוסקים בחינוך לגיל הרך, לפני שניגשתי למלאכה. מה מתפללים, באיזו צורה, קצב, מה הצרכים של כיתות גן מגיל שלוש, ועד כיתות א' וב' הנמוכות. בנוסף, הכנתי דיסק ראשוני, ש'רץ' כמה וכמה שנים בכמה גנים וכיתות לגיל הרך. וכך, עפ"י התגובות והנסיון, שיכללנו ושיפרנו את הדיסק החדש, שיתאים ככל האפשר לצורת התפילה המקובלת. אגב, בכדי להתאים את הדיסק גם לבנים וגם לבנות, הוצאנו שתי גירסאות: אחת בהברה אשכנזית, ואחת בהברה ספרדית.

האם גם מלמד וותיק נזקק לדיסק כזה?

לכל מי שעוסק בחינוך לגיל הרך, אם מדובר בגננות, או ב'מלמדים', זה עוזר שיש דיסק שמלווה את תפילת הילדים. מתגובות שקיבלתי, זה מאוד עוזר, ומאוד מקל. יש חלקים מסויימים שמשולבים ללא שירה, כגון קריאת שמע וברכות התורה. כך התפילה שגורה טוב יותר בפיות התלמידים.

נושא הדקדוק בתפילה

אין כמו גירסא דינקותא. אם אפשר להתחיל בהתחלה בצורה טובה, כדאי להקפיד על זה. הקפדתי ב"שרים תניא", שתהיה אמירה נכונה וברורה. מלמדים דווחו שאחרי שימוש בדיסק "שרים תפילה" בגירסתו הראשונית, האמירה של התלמידים את אותיות התפילה, הפכה ליותר ברורה ונכונה. אם 'מלמד' אומר כל יום בצורה קצת שונה מאתמול, עבור הילד זה משהו אחר, הילד יתקשה לקלוט. בדקדוק 'מלעיל' ו'מלרע' היתה לי בעיה עם זה. ברוב המקרים הקפדתי על הגייה נכונה, אך דברים שמקובלים על כולם, ונאמרים בצורה מסויימת, לא רציתי 'לשבור', ויש על כך מספר דוגמאות.

השפעה נמשכת

יש לי כאן שכנה, ופנתה אלי ושאלה האם הוצאתי דיסק על תפילה. היא סיפרה שנפגשה עם חברתה שאינה שומרת תומ"צ לע"ע.  שכנתה סיפרה לה, שיש לה דיסק של תפילה, וכל בוקר בנסיעה לגן של הבן, הוא שומע אותו ומתפלל. (מדובר בדיסק "שרים תפילה" בגירסתו הראשונית) "יום אחד", מספרת האישה לרעותה,  הדיסק התקלקל, והילד בכה: "אני רוצה את הדיסק." היא שאלה את השכנה אם מכירה אולי מישהו בשם כזה, השכנה אמרה שכן. "במקרה, הוא שכן שלי"... וכך העברתי לה את הדיסק.

קיבלת תגובות מהורים או מורים על "שרים תניא" שיצא בעבר?

אתמול הייתי באירוע ניגשה אמא ואמרה: "הילד שלי יודע תשעה פרקים בתניא(!) יש המון פניות מילדים ששואלים: "מתי ייצא דיסק מספר 4 של "שרים תניא"? (הם כבר שיננו את 12 הפרקים של התניא...) זה בהחלט מדרבן להמשיך הלאה.

תוכל לחשוף לנו מה עוד יש בתוכניות?

'ספר הניגונים' יצאו עד היום שני כרכים. יש את ספר הניגונים הראשון והוותיק שהוציא ר' שמואל זלמנוב בהוצאת ניחו"ח. אני הוצאתי מחדש חלק א' וחלק ב' עם דיסקים נלווים של שמע. שניהם יחד זה מקביל לחלק א' המקורי. בעז"ה בתכנית צפויים להיות  חמישה חלקים של "ניגוני חב"ד", כשארבעה יכסו את כל ה-347 ניגונים, וכרך נוסף או שניים יצא בעז"ה על עוד כמאה ניגוני חב"ד, שלא רשומים ב"ספר הניגונים".

מה הציפיות שלך מהדיסק החדש "שרים תפילה"?

הפרוייקט הזה התעכב זמן רב, מסיבות שונות, אנשים ביקשו אותו לפני חמש או שש שנים. וכך, פגש אותי בעריו"כ מישהו לא מוכר, ואמר לי: "כמה גדולה הזכות שלך, כל כך הרבה ילדים לומדים תניא. זכות גדולה מאין כמוה להיכנס איתה ליום הכיפורים", אמר לי. חשבתי לעצמי: "עם זה אני אכנס ליום הקדוש". וכך, מצאתי עצמי בין ה'כפרות' למנהג ה'קערפלאך' עוזב הכל, ומתחיל לעבוד על הדיסק החדש באולפן. כך בעצם התחלתי להכין את הדיסק הזה, כך הוא נולד".

"הגישה שלי לדיסק הזה היא, שכמה שיותר ילדי ישראל יתפללו עם זה. ילד יכול להתפלל בנסיעה, יכול להתפלל בדרך, יכול להתפלל כשהוא חולה ונשאר בבית.  כמו שיש מנות קרב לילדים מוכנות עם קרונפלקס וכדו', יש לך 'ערכה לילד' שיוכל תמיד להתפלל."

"הדיסק כבר נמצא בחנויות", מסכם ר' אלאור ולנר.

לקנייה מרוכזת: 0526066770
לשאלות בנושא: [email protected]



להאזנה
בהבהרה אשכנזית: לחצו כאן
להאזנה בהבהרה ספרדית: לחצו כאן

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.