מערכת COL | יום י"ב כסלו ה׳תשע״ה 04.12.2014

'הילד הרע', והמבוגר הלא אחראי ● פרשנות

מסכמים שבוע: מי אשם בהקדמת הבחירות, 'הילד הרע'  או המבוגר האחראי? ● על הבחירות שהוקדמו, הפיגוע בסניף רמי לוי והשלכותיו, ועל פתרונות אפשריים לזוגות צעירים אחרי ההתפקחות מאשליית מע"מ 0%, ועוד  טור פרשנות
'הילד הרע', והמבוגר הלא אחראי ● פרשנות
אילוסטרציה: col

משה בן-חיים

'הילד הרע' או המבוגר האחראי

תמיד מצפים מהמבוגר האחראי, שיפעל יותר בתבונה. גם אם 'הילד הרע של הפוליטיקה מתנהג לא כשורה, על המבוגר האחראי לפעול בצורה נכונה ואחראית. במקרה שלנו, ראש הממשלה נתניהו הוכיח, שלמרות נסיונו כראש ממשלה בשתי קדנציות, הוא אימץ שיטת משילות לא נכונה, ואת המחיר ישלמו (גם בכסף) תושבי ישראל.

במסיבת העיתונאים שכינס נתניהו השבוע, במהלכה פיטר את השרים לפיד ולבני, הוא הדגיש כמה מילים שאמרו יותר מכל: "הקואליציה הזו נכפתה עלי". צירוף מקרים (הכל בהשגחה פרטית, מב"ח) של טינה אישית שלו עם בנט לפני הבחירות הקודמות, יצר בלוק חוסם בנט-לפיד, שהביא את נתניהו להיכנע שוב ושוב לגחמות הילד הרע, שמונע מפופוליזם, ולשורת גזירות שיזכרו היטב בהיסטוריה בכלל, והחרדית בפרט.

מוטיב מרכזי בהתנהלות: בחוק מע"מ 0%

נ
תניהו, יכל למנוע מעצמו, ומאזרחי המדינה, הרבה עוגמת נפש, וחוסר יציבות – בעיקר בתחום הכלכלי. הרי ברור לכל בר דעת, החל מנערי האוצר, ועד לכלכלני בנק ישראל הבכירים ביותר, שחוק מע"מ 0% הוא לא יותר מגימיק, ויותר חמור מכך: עלול להזניק את מחירי הדיור, ולפגוע בכלכלה, וברמת דירוג האשראי של ישראל. מיטב המומחים הסבירו שוב ושוב מעל כל במה, שמדובר במהלך שיצור בהתחלה "ישיבה על הגדר", ואחר כך הסתערות וביקושים על הדירות, מה שיביא להעלאת מחירי הדירות, הפוך מהמטרה שלה נועד החוק. הם הסבירו שוב ושוב, מנכ"ל משרד האוצר, שהוא איש מקצוע מהשורה הראשונה, אף נאלץ להתפטר, ואילו מיודעינו 'הילד הרע'? הוא בשלו. או חוק מע"מ 0%, או ש"שוברים את הכלים – ולא משחקים".


נתניהו ולפיד בימים אחרים (ארכיון)

נתניהו אימץ שיטת משילות לא נכונה

מי שזוכר, יצחק שמיר ז"ל היה ראש ממשלה עם שיטה ייחודית: בזבוז זמן. גם בזמנו האמריקאים לחצו על "תהליך שלום", ושמיר משך את הזמן. כנ"ל ביחסים הפנימיים עם שותפות הקואליציה, שמיר נהג להחליט - שלא להחליט. נראה שבהתנהלותו של נתניהו השיטה הפכה למוטיב מרכזי. נתניהו מתנגד לחוק מע"מ 0% ולפיד מאיים בפרישה? אין בעיה, יהיה חוק מע"מ 0%. איך יהיה ומתי? ממסמסים את הזמן.

דבר דומה יכל להיות גם בנושא חוק "הלאום": מעין חוק לא בשרי ולא חלבי, משהו 'פרווה' ולא מוגדר, שיענה על דרישות כולם. אלא שהפעם, נדמה כאילו נתניהו דווקא מחפש עילה להיפטר מ'הילד הרע' של הפוליטיקה, ולאו דווקא להתגמש.

יכל לעצור התהליך בזמן

ידועה אמרה שמיוחסת לשמעון פרס: "בשביל קואליציה עם החרדים, אני מוכן גם ללבוש שטריימל". פוליטיקאי משופשף ידע, שלא "שורפים את הגשר", ויבוא יום שהוא יצטרך את המפלגות החרדיות. ואילו נתניהו, נתן ללפיד לקבוע את סדר היום של המדינה, והסכים בהעלמת עין ובגיבוי ישיר או עקיף, לגזירות בכל תחום כמעט על הציבור החרדי. החל מפגיעה במשפחות ברוכות ילדים, בקריטריונים קשוחים למעונות, בפגיעה בישיבות, 'חוק הגיור', וכלה בקריטריונים מפלים בכוונה תחילה את הציבור החרדי בגולת הכותרת של לפיד: חוק מע"מ 0%.

נתניהו "שרף את הגשר"

במקום לעצור בזמן, ולומר למר לפיד: "עד כאן", הנזק כבר נעשה, וכעת זה מאוחר מדאי. אחרי שמעל כל במה חברי הכנסת החרדיים הגדירו את הממשלה כ"ממשלת זדון", הם כבר לא יכולים להכנס לקואליציה אחת במושב הכנסת הנוכחי עם נתניהו, ובעל הברית לשעבר של לפיד, נפתלי בנט.

מאידך, הבחירות הם מעין "מים מטהרים", עבור החכי"ם החרדיים, שלאחריהם ימהרו להיכנס לממשלה עם נתניהו, כאילו לא היו דברים מעולם. כבר התבטא אחד החכי"ם החרדיים: "התפללנו שהממשלה הרעה הזו תעבור מן העולם – ותפילתנו התקבלה...

רמי לוי: "לא ניתן להם לנצח אותנו"

הפיגוע שהיה אמש (רביעי) בסניף מעלה אדומים, חידד שוב את הטענות שעלו כלפי מעסיקי ערבים תושבי השטחים, וכלפי רמי לוי בפרט, המעסיק אלפים מהם בחנויות שלו. בראיונות לתקשורת אמר רמי לוי לאחר הפיגוע אתמול כי הוא ישמע להוראות המשטרה, יתגבר את השמירה, וכי "לא ניתן להם לנצח אותנו".


משתלטים על המחבל בסניף רמי לוי, אמש (רביעי)

לאחרונה רבו טענות כנגד רמי לוי, שמעסיק אלפי ערבים תושבי השטחים בעסקיו, דבר שעלול לסכן יהודים, וגם יוצר בעיית תעסוקה ליהודים מחוסרי עבודה. מחלקת השמה של רמי לוי יצאה בהודעה לפני שבוע, שהם מחפשים מאות עובדים יהודים, משום שלטענתם עד היום יהודים לא רצו לבוא לעבוד אצלם.

רמת המחיה בישראל ובשטחים – שונה בתכלית

לערבי תושב חוסאן הסמוכה לביתר עילית, שלושת רבעי מישרה בסה"כ 3700 ₪, זה סכום מכובד. "אין לנו מיסים, אין לנו ארנונה. אין לנו גם משכנתא. בגדים ברמאללה עולים רבע מבישראל. לנו, משכורת מינימום, זה יפה מאוד", אמר לכתבינו עובד ברמי לוי. רמי לוי נהנה מהמצב הזה, זה נח לעסקים. ערבי שמקבל משכורת מכובדת מבחינתו, יעבוד בהתאם. גם עלות המס על המעסיק קטנה יותר. יהודי לא יהיה מוכן לעבוד במשכורת כזו, מדובר בשכר רעב ממש. "שכירות, וארנונה לבד, זה שלושת אלפים שקל, ומה עם חשמל מים גז, טלפון? מה נשאר לאכול? ומה עם תשלום לגנים מעונות וישיבה?" מספר תושב ביתר.

רשתות אחרות, עשו מאמץ להביא עובדים יהודים

רשתות אחרות, דאגו שיהודים כן יבואו אליהם. אם באמצעות תמריצים, ואם באמצעות תוספת שעות נוספות. גם האוירה לא נעימה, כשכמעט אין עובדים יהודים. "כשאני נכנס לסניף של רמי לוי, אני מרגיש כמעט כמו בעזה", מספר אחד הלקוחות.

עם קצת מאמץ, לפחות כמו שהשקיע רמי לוי בכניסה לתחום התקשורת, הוא יכול היה לשנות את התמונה.

נציג חב"ד נכנס לעובי הקורה

ר' יעקי הרשקופ, נציג חב"ד החליט להיכנס לעובי הקורה, במקום שרבים וטובים נכשלו - נושא הדיור של זוגות צעירים בחב"ד. באחת הערים הצעירות והחשובות של הציבור החרדי – ביתר עילית, נושא התפתחות הקהילה והגעת משפחות אנ"ש נוספות – חשוב ביותר. כשיש מאות יחידות דיור בבנייה, ובצידם הטבות מאוד משמעותיות לציבור הזוגות הצעירים מהמדינה, זה אך טבעי שיעוטו על השלל גורמים אינטרסנטים שונים, כדי לזכות ולקבל פירורים - או נתחים - מהעוגה. המלאכה לא נראית קלה, וכמו שאומרים "טחנות הצדק טוחנות לאט". אך המטרה חשובה מאין כמוה, וכשהכוונה להיטיב, הקב"ה בוודאי יעזור.


פרוייקט בבנייה. צילום: col

יראו עסקנים נוספים של חב"ד דוגמא, וירימו את הכפפה בנושא החשוב של דאגה לציבור זוגות הצעירים של חב"ד מחוסרי הדיור, שכיום רבים מהם מתגוררים ב'קרווילות' שונות ובמרתפים, בריכוזי אנ"ש ברחבי בארץ. עד היום לא היתה יוזמה משמעותית מאורגנת  בנושא מציאת פתרונות דיור לאנ"ש, זולת היוזמה המבורכת בזמנו, של הקמת יישוב "עלי זהב" בשומרון ע"י צא"ח, שנכשלה עקב סיבות שונות.

בבית שמש מתוכננות אלפי יח"ד לציבור החרדי

חסידויות שונות, גדולות כקטנות, ידעו במהלך השנים להתארגן במשותף ולרכוש יחד דירות במרוכז. בבית שמש נמצאות אלפי דירות בשלבי תכנון ובנייה שונים, ואולי זו אפשרות מעניינת להתארגן יחד ברכישת מתחם\שכונה במשותף, לציבור זוגות הצעירים חבדיי"ם, המייחלים לקורת גג משלהם. 

אולי ימצא סוף סוף עסקן או גוף חבד"י, שיתעסק בדבר החשוב באמת?


 


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.