מערכת COL | יום ט' כסלו ה׳תשע״ה 01.12.2014

45 שנים לאחר ניסיון החטיפה: סגירת מעגל

בריה"מ תש"ל. שלושת הנוסעים שעלו על הטיסה בקו לנינגרד - פיורזורסק, על מטוס מדגם אנטונוב an-2 בעל 12 מושבים, לא התעניינו ביעד הטיסה. למרות שהבחינו שחלק מנוסעי המטוס הם אנשי ק.ג.ב, החליטו לא לסגת מהמבצע, גם אם לא יצליחו האמינו בערכו ההסברתי כלפי העולם ● המבצע הנועז נכשל, ומארגניו נשפטו - בינהם יוסף מנדלביץ', שנשפט ל-15 שנות מאסר ● לאחר 45 שנה מאותו ארוע, חזר הרב יוסף מנדלביץ' לס. פטרבורג, שם נעצר ונכלא  הרב יוסף מנדלביץ
45 שנים לאחר ניסיון החטיפה: סגירת מעגל
הרב מנדלוביץ' נוחת בפטרבורג (צילומים רומן ינושבסקי) בעיגול: מנדלוביץ' בשנת תשמ"א, יורד מהמטוס בישראל. (צילום: וויקיפדיה)

משה בן חיים

בריה"מ תש"ל. שלושת הנוסעים שעלו על הטיסה בקו לנינגרד - פיורזורסק, על מטוס מדגם אנטונוב an-2 בעל 12 מושבים, לא התעניינו ביעד הטיסה.  היה זה תכנון נועז בנסיון לחטוף מטוס, ולהנחיתו בישראל או בשבדיה. למרות שהבחינו שחלק מנוסעי המטוס הם אנשי ק.ג.ב, החליטו לא לסגת מהמבצע, גם אם לא יצליחו האמינו בערכו ההסברתי כלפי העולם.

בתאריך המיועד למבצע, השכם בבוקר, הגיעו 12 מחברי הקבוצה לשדה התעופה "סמולני" ליד לנינגרד. הם הבחינו שעוקבים אחריהם אך החליטו "ללכת לתוך עניבת החנק" ולא לאחור. הם נעצרו על המסלול כמה צעדים לפני העלייה למטוס.

"מבצע חתונה"

"מבצע חתונה" – היה ניסיון לחטוף מטוס קטן משדה תעופה בסנט פטרסבורג כחלק מהמאבק למען עלייה חופשית של יהודי ברית המועצות. שם המבצע המקורי ניתן בעקבות התירוץ לטיסה: חתונה משפחתית גדולה. כדי להסב את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית למצוקת יהדות רוסיה וחוסר האפשרות לעזוב את ברית המועצות בכל דרך אחרת ובנוסף כדי להימלט לישראל.

למרות שהניסיון נכשל, היה זה מאורע משמעותי בתולדות העלייה מברית המועצות. המשפט משך תשומת לב בינלאומית לנושא הפרת זכויות האדם בברית המועצות, ופתח את השערים לגל העלייה של שנות הלמ"ד.


אסיר ציון יוסף מנדלביץ' מתקבל בשדה התעופה בלוד, עם עלייתו לישראל (וויקיפדיה)

לאחר מעצר חברי הקבוצה, נערכו להם משפטים שנודעו בשם "משפטי לנינגרד". חברי הקבוצה הואשמו בבגידה - אישום שדינו מוות. מנדלביץ' נידון ל-15 שנות מאסר, אך לאחר לחץ בינלאומי כבד  מאסרו הופחת לשתים-עשרה שנים במחנה סגור בהרי אוראל, מתוכם היה כלוא בפועל כ-11 שנים.

בשלוש שנות מאסר שהה בתנאים מחמירים, בגלל שמירת מצוות.

סגירת מעגל

הרב יוסף מנדלביץ, אסיר ציון לשעבר, חזר בסוף השבוע האחרון  לראשונה מאז שוחרר מהכלא הסובייטי, לעיר סנט פטרסבורג ברוסיה, שם נעצר ונכלא.


צילום: רומן ינושבסקי


הרב יוסף מנדלביץ' הוזמן לכנס לימוד FSU שנערך במהלך סוף השבוע האחרון בעיר ע"י מארגני הכנס כדי להרצות בפני 350 המשתתפים (רובם ככולם יהודים מרחבי רוסיה).

במהלך הכנס פגש הרב יוסף מנדלביץ' את הרב שאול ברוק, משליחי חב"ד לס. פטרבורג.

 

מצ"ב צילומים של מנדלביץ' בטקס ההבדלה שנערך במוצ"ש בכנס לצד שליח חב"ד הרב הרב שאול ברוק, ומביקורו בנמל התעופה של סנט פטרסבורג. קרדיט:  רומן ינושבסקי, באדיבות לימוד FSU.



צילום: רומן ינושבסקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.