מערכת COL | יום ה' כסלו ה׳תשע״ה 27.11.2014

החזאי הוותיק בראיון רטוב: "כמות הגשמים שירדה - נדירה"

גשמי הברכה שירדו בימים האחרונים, וכמויות המשקעים האדירות שירדו במקומות שונים בארץ, מוגדרים כ"תופעה נדירה יוצאת דופן" ● בשיחה מיוחדת עם החזאי הוותיק אורי בץ, הוא מסביר על התופעה, השפעתה על משק המים בארץ, וגם: על חוני המעגל ● "השילוב של רצף ימים גשומים ארוך יחסית, ומלווה בכמות משקעים רבה, זו תופעה של אחת ל-20–25 שנה!", הוא אומר ל-COL  טל ומטר לברכה
החזאי הוותיק בראיון רטוב:
גשם בכפר-חב"ד

משה בן-חיים 

החזאי הוותיק אורי בץ, בעל וותק של 40 שנה בתחנה המטראולוגית בבית דגן, והיום פועל "כתחנה מטראולוגית של איש אחד", בביתו בירושלים. היו שכינו אותו "איש השלג" בעקבות תחזיות שלו ואהבתו למזג האוויר. בשיחה מרתקת ל-COL, הוא מדבר על מזג האוויר החורפי והנדיר שפקד אותנו השבוע.

בימים האחרונים חווינו גשמי ברכה ב"ה, ודווח על כמויות משקעים אדירות. מדובר באירוע נדיר?

"כמות הגשם שירדה בימים האחרונים אכן נדירה. השילוב של רצף ימים גשומים ארוך יחסית, ומלווה בכמות משקעים רבה, זו תופעה של אחת ל-20–25 שנה! רק בחודש כסלו בשנת תשמ"ו (1986) היה אירוע דומה של רצף גשמים כזה. וקודם לכן, רק בשנת תשי"ג (1953) היה גם אירוע כזה. במשך השנים היו עוד אירועים, אך לא בהיקף דומה".

"ראוי לציין", מוסיף אורי בץ, "כי הגענו למחצית מממוצע הגשמים השנתי", הוא אומר בקורת רוח. "עברנו בכפל כפליים את ממוצע החודש הזה, במאזן רב שנתי".

בנק החזאים

פעם, התחזית היתה לא מדוייקת בלשון המעטה. היום, התחזיות מבוססות על אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, לוויינים בלוני תצפית וכדו'. האם התחזיות כיום הם מדוייקות, או שתמיד יש 'הפתעות'?

אני נותן תחזית של 70% -80% דיוק, וזה נחשב יפה. תמיד יכולות להיות 'הפתעות'. פתאום רוח, פתאום מתחמם. כל מזג האוויר בעולם מתרכז ב"בנק" עולמי, לשם שולחים כולם את הנתונים ומשם גם מקבלים נתונים על מקומות שונים בעולם.

האם התופעה של התגברות הגשם מופיעה בעוד מקומות בעולם.

במזרח התיכון כולו היתה בשנים האחרונות בצורת, ומחסור במים, והשנה יורד הרבה גשם. בארה"ב יש סופות שלגים, וגם באירופה. כל מקום ומזג האוויר שלו, אין נתונים אחידים.

ברכה עיקרית בתורה היא "ונתתי מטר ארצכם בעיתו". יש מצבים שעודף גשמים זה מזיק?

"מה ביקש חוני המעגל? הוא ביקש: גשמי רצון, ברכה ונדבה. הוא ביקש מה' שהגשם לא ירד בזעף, וגם לא טיפין טיפין.

"אם לדוגמא ירדו עוד 250 מ"מ בימים הקרובים, הקרקע לא תוכל להכיל את זה. העצים נכנסים לריקבון, ונגרם נזק כבד לחקלאות. אנו צריכים לא קיצוני לפה, ולא קיצוני לשם, אלא גשמי ברכה – ובעיתם.

"אם זה כך יהיה – אז אנחנו מסודרים", אומר אורי בץ בחיוך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.