מערכת COL | יום י"ג חשוון ה׳תשע״ה 06.11.2014

'ליובאוויטש כולל' בביתר חוגג עשור ● בית-מדרש בשבוע

הנכנס בעיצומו של 'יום של חול', לבית הכנסת חב"ד בשכונת "התמר" בביתר עילית, חש באווירה נפלאה של לימוד תורה ● שילוב מעניין של אברכים מכל הגילאים כמעט, חלקם אברכים  חסידי חב"ד בשנותיהם הראשונות לאחר הנישואים. אחרים, מחסידויות אחרות, ויש גם מבוגרים יותר. כולם לומדים בעיון, בדבקות, במתיקות ● הרב עמנואל חביב, דיין מו"צ ורב ביהכנ"ס חב"ד, משיב לפונים אליו במאור פנים ובנועם 10 שנים לכולל
'ליובאוויטש כולל' בביתר חוגג עשור ● בית-מדרש בשבוע

 משה בן-חיים

הדיין ומו"צ הרב עמנואל חביב
, רב ביהכנ"ס חב"ד בשכונת "התמר" בביתר עילית, מנהל זה כעשר שנים כולל אברכים, ששמעו יוצא למרחוק. הרב חביב, ממשיך בפעילות הפצת המעיינות גם בשיעורים ל"בעלי בתים" בענייני ממונות, ובעניינים נוספים, בהלכות הנוגעות למעשה.

במסגרת הסדרה "בית כנסת בשבוע", הפעם אנו מגישים "בית מדרש בשבוע", על "כולל ליובאוויטש" לאחר עשר שנות פעילות, שבוגריו הם שלוחים, רבנים, או בעלי בתים קובעי עיתים לתורה, ברחבי העולם.

הרב עמנואל חביב ראש 'ליובאוויטש כולל' בביתר עילית, מספר על הכולל:
"המוסד הוא כולל אברכים ו'מכון סמיכה' שכבר קיים כמעט עשר שנים. האברכים ברובם חסידי חב"ד, וגם מכל מיני חוגים ועדות. הכולל 'נותן כלים' בידי האברכים וגורם קידוש שם ליובאוויטש בעיר חרדית, שבה יש כוללים בקהילות רבות.

"כמו כן האברכים החב"דיים נקלטים בעיר כמלמדים במוסדות החינוך החב"דיים בעיר והאחרים יוצאים לשליחות או כבעלי בתים חסידיים ברחבי העולם", מסביר הרב חביב.


"ליובאוויטש כולל" בביתר עילית

כולל גם לאנשי עסקים

במסגרת 'ליובאוויטש כולל', מתקיים מסגרת נוספת של שיעורים יומיומיים בחברה של עשרות עובדים. העובדים עוזבים את כל ענייניהם ובאים לשמוע שיעור תורה. חלק מהם מניחים כיפה על ראשם ומשתתפים בשיעור. השיעור בחלקו בגמרא, וחלקו בחסידות. חלק מהם החל לשים ציציות ויש שבעקבות השיעורים מתקרבים לקיום תומ"צ. אומרים לי: "אנו נהנים לבוא לעבודה בגלל השיעורים!"

מה מאפיין את שיטת הלימוד בכולל?

שיטת הלימוד בכולל הינה יחודית בהדגשה על שמירת הזמן, וברמה הלימודית הגבוהה, ומתן כלים "הלכה למעשה", להשתלבות בשליחות, ברבנות, ובכלל בהלכות הנצרכות לכל אחד. במשך העשור הזה חלק מהתלמידים סיימו את כל מבחני הדיינות של הרבנות הראשית.


תלמידי הכולל לאחר בחינה ברבנות הראשית לישראל

אני יכול לציין שאחד מהם מכהן כדיין בבית הדין לעיניני ממונות בצפת, אחרים סיימו וקיבלו תעודת רבני עיר מטעם הרבנות הראשית לישראל, תעודה העוזרת להשתלב בשליחות יחד עם מתן שכרה בצידה. כמו כן יש גם חלק מהתלמידים שמשתלבים כמגידי שיעור בבסיסי צה"ל ועוד ועוד. יש להוסיף שכשיש רמת מבחנים גבוהה, ניצול הזמן בלימוד גבוה יותר.

"אמר לי אברך בתחילת לימודיו: מימים ימימה, 'קטלגו' אותי כאחד שלא מצליח לקלוט שום דבר, אין שום סיכוי". סייעתי לו לתת אמון בעצמו, הוא נבחן אח"כ על הלכות שבת ברבנות הראשית, והוא הצליח. עד היום הוא מודה לי שהוא בקי בשליחות שלו, בהלכות שבת על בוריין".

"ועוד סיפור: שכן שגר בסמיכות, נכנס לכולל, וראה את כל הערימות של הספרים שפתוחים על השולחנות. הוא אמר לי בהתפעלות: "אני לא מאמין, חב"ד לומדים גם נגלה? חשבתי לומדים רק תניא וחסידות כל היום?!..." הוא התכווין בתמימות! כך תמיד חשב... "זה השליחות שלנו כאן," אומר הרב חביב, "רואים את זה שגם בחב"ד לומדים 'כמו שצריך'..."

הצלחה גדולה

כמה אברכים לומדים כיום בכולל?

השנה הכולל מונה כ-עשרים ושנים אברכים, ובימים הקרובים בע"ה יגיעו תלמידי השלוחים של סניף "תומכי תמימים", שיבואו להשתלב בלימודי 'סמיכה'. יש לציין שפעילות הכולל לא מסתיימת בכותלי הכולל אלא בעשרות שיעורים ברחבי הארץ, התועדוית ליהודים העובדים בחברות המנוהלות ע"י אנ"ש ועוד. במתן תשובות לפונים בטלפון מרחבי העולם. בימים אלו עובדים על אתר שירכז את כל השיעורים על מנת להנגיש את השיעורים לציבור הרחב.

איך בעצם הוקם הכולל?

עוד כשהייתי אברך כולל בירושלים, נתתי מספר שיעורים ל'בעלי בתים'.  השיעורים שהיו "הלכה למעשה", הצליחו ב"ה, והרב יצחק כלפון ממשתתפי השיעורים החליט להקים מסגרת 'כולל' מסודרת. כך קם בהתחלה הכולל, והרב יצחק כלפון ניהל אותו בשנותיו הראשונות, במסירות רבה. זה התחיל בעשר תלמידים אחה"צ, שלמדו הלכות שבת.

"בהתחלה, היה קשה לנו מאוד למצוא מיקום מתאים, בפרט בשעות אחר הצהרים ובערב, משום שבבתי כנסיות בשעות אלו מתפללים מנחה וערבית. התחלנו בבית כנסת חב"ד בשכונת הגפן בביתר עילית, אחר כך עברנו לשטיבלאך המרכזי של ביתר ברחוב "פחד יצחק". אחר כך ארחו אותנו בצורה יפה ביכנ"ס ספרדי בגבעה ב' ביחד עם כולל ליטאי-ספרדי. אחר כך כשנפתח ביהכנ"ס חב"ד בשכונת התמר בביתר, קבענו שם את מושבנו, וכך עד היום הזה.


בית הכנסת ובית המדרש חב"ד ליובאוויטש, בשכונת 'התמר' בביתר עילית

סגירת מעגל

"כל החיים יש 'סגירת מעגל'. היו תלמידים שלימדתי בכיתה ז' ת"ת חב"ד רמות, אחר כך פגשתי אותם כאברכים אצלי. אתמול התקשרתי ליצור קשר עם אחד הבוגרים בחו"ל, והוא ממש התרגש. משתדלים לשמור על קשר מעת לעת עם התלמידים, שחלקם משמשים כשלוחי הרבי במדינות רחוקות, ובמקומות שונים.

"כשאני נוסע ברחבי העולם אני פוגש תלמידים. בארה"ב, באירופה, באוסטרליה, ברוסיה. יש תלמיד שלי, שהקים בעצמו כולל בחו"ל למשך תקופה, וזכיתי למסור שם כמה שיעורים".


הרב עמנואל חביב (משמאל) עם הרב דניאל לנאו

להחזיק כולל, לא משימה כלכלית פשוטה. היה רגע של קושי גדול?

"יש קשיים, אבל הקב"ה עוזר בצורה ניסית למעלה מדרך הטבע. פעם אירע שהיה לי קשה מאוד מבחינה פיננסית וחשבתי שלא אעמוד בדבר הזה. נסעתי לחו"ל, וחזרתי עדיין בקושי גדול. ואז למחרת מתקשר אלי מישהו מחו"ל ואומר לי כך: "עשיתי עיסקה ב"ה עם רווח נאה. אני רוצה לממן לך את הכולל למשך שנה שלמה!" מדהים. הרבה פעמים זה קורא, סיוע מה' בלי שתדע ותתכונן. הרבי לימד אותנו לתת את הכל ואז הקב"ה ישלח. אם יהודי משתדל, הישועה תבוא לאו דווקא איך שתכנן, אבל עצם ההשתדלות היא תביא את הישועה".

עוד סיפור של השגחה מופלאה מספר הרב חביב: "יהודי נדיב תרם לפני החגים, תלושים לקניות לפי מספר אברכים שהיו בכולל. האברך שאחראי על הרישום, טעה, וחישב פחות אברך אחד. כשהוא הגיע לחלק התלושים, הוא לא רצה לקפח את האברך שלא נרשם, ונתן לו את התלושים שלו עצמו. כשהוא חזר לביתו, היה נבוך, ולא ידע מה לספר לאשתו, היכן התלושים לחג…" "למחרת", ממשיך הרב חביב לספר, התקשר אלי אברך מסויים והודיע לי שיש ברשותו מתורם מסויים תלוש קנייה לחג על סך… בדיוק! הסכום שאותו אברך נתן! לא רק זה, אלא גם התלוש היה נראה אותו הדבר…" מספר הרב חביב.

שאיפות לעתיד?

"להגדיל מספר תלמידים, ושהאברכים ישובצו בחיי העשייה בפועל. אנחנו מתרגלים הרבה בשיעורים הלכות למעשה. הרבי דיבר על כך שבכולל אברכים ילמדו שיהיו להם כלים "להאיר את העולם" כל אחד בתחומו, כל אחד בשליחותו". "אנו מתכננים השנה כנס בוגרים, על מנת לחזק איש את רעהו, ולשחזר את הימים היפים בהם ישבו יחדיו על ספסלי בית המדרש ולמדו בצוותא", מסכם הרב חביב.

לשאלות ניתן לפנות אל הרב עמנואל חביב במייל:[email protected] 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.