מערכת COL | יום י' חשוון ה׳תשע״ה 03.11.2014

נחשף לראשונה: ה'הגהות' המקוריות של הרבי על שיעורי התניא

לידי מערכת הוצאת 'התניא השלם עם פירושי רבותינו נשיאינו' הגיע אוצר בלום ● במשך יובל שנים מסר הרה"ת ר' יוסף ויינברג ע"ה 'שיעורים בספר התניא' מעל גלי האתר; בשנים הראשונות היו נכנסים דפי השיעור אל הרבי שהיה מגיה ומעיר עליהם ואף מוסיף כהנה וכהנה; כעת נחשפים לראשונה עלי ההגהה המקוריים של הרבי על טיוטת ה'שיעורים' בהם חלקים נרחבים שלא הודפסו מעולם, שורות מכתי"ק של הרבי השופכים אור חדש על ה'דרך' בה לומד הרבי את ה'פשט' בתניא ● בחוברת שתופיע לקראת כינוס השלוחים העולמי על פרק ב' בליקוטי אמרים משולבים כמה מהגהות אלו ● בפנים: הסיפור המלא, כולל צילום נדיר מכתי"ק של הרבי  הגהות הרבי על שיעורי התניא
נחשף לראשונה: ה'הגהות' המקוריות של הרבי על שיעורי התניא
עיבוד: COL

כתבנו בניו-יורק

כפי שדווח בשלהי שנת ה'תשע"ד,
לאחר שנתיים של עבודה מאומצת והשקעה רבה, החלה לצאת לאור עולם סדרת חוברות של "ספר התניא השלם עם ליקוט פירושי וביאורי רבותינו נשיאינו". החוברת הראשונה שהופיעה לקראת יום הבהיר ח"י אלול התקבלה בחדווה של קדושה בריכוזי אנ"ש ובישיבות חב"ד ברחבי תבל, כמו אצל רבבות לומדי והוגי ספר היסוד של תורת חסידות חב"ד. המשפיעים בקהילות ובישיבות ומגידי השיעורים ברחבי תבל לא גמרו את ההלל.

במהלך חודשי העריכה, התגלגל לידיהם של חברי המערכת אוצר בלום של גליונות ההגהה המקוריים על ה'שיעורים בספר התניא'. הרה"ת ר' יוסף הלוי ויינברג ע"ה שהו"ל את הספר ריכז זאת מתוך שיעורים בספר התניא שמסר בעידודו של הרבי לאלפי מאזינים בתוכנית מיוחדת ברדיו. לקראת ההגשה היה מכין עצמו כדבעי, לומד את התניא בעזרת הביאורים של רבותינו נשיאינו, ובתוספת ה'פירושים' השונים המקובלים בקרב חסידים מדורי דורות, היה רושם לעצמו את נוסח הדברים ומכניס אל הרבי להגהה.

תמידין כסדרן, היה הרבי 'מגיה' את גליונות השיעורים. מוסיף על הנכתב, מוחק מילים מסויימות, מחדד ביאורים שונים, ופעמים שאף נוספו קטעים שלמים (ולפעמים עמודים שלמים) בכתב יד קודשו של הרבי, לבאר ולהסביר את הנאמר, שיהיה מובן לשומעים ובעיקר שיהיה מדויק ונכון. בסדרת הספרים הנודעת, שאף תורגמו לשפות שונות ברבות השנים, נכנסו במקומות מסויימים ההערות וההוספות הבולטות שהרבי כתב על גליונות השיעורים, אולם הדברים שהרבי כתב או שינה בגוף השיעור שולבו על ידי הרב ויינברג בנאמר ובנכתב, ומעולם לא נחשפו כחטיבה בפני עצמה.

צוות מיוחד של הוגים ומעמיקים בספר התניא בעלי ידע והבנה בתורת החסידות ישבו על הגליונות, ודלו פנינים מיוחדים מנוסח ואופן ההגהה של הרבי, מהם ניתן להפיק אור יקרות על שיטת הלימוד וההבנה של הרבי ב'פשט' של ספר התניא.

למרות שע"פ רוב ההבנה המחודשת הזו שולבה בתוך ה'שיעורים', הרי שיש מקום לנפות את ה'ביאורים' המיוחדים הללו ולתת להם מקום של כבוד בפני עצמו בילקוט הפירושים המעטרים את עמוד התניא בהוצאה החדשה.

הביאורים וההגהות משולבים במקומם, ובמסגרת כתבה זו אנו מגישים שני צילומים נדירים של ההגהות לחביבותא דמילתא, ובשביל הטעימה מן האוצר הבלום ממנו דולים ומשקים חברי המערכת במסגרת סדרת החוברות שייצאו לאור במשך השנה.

● ● ●

היום, ב' לסדר וירא - יו"ד לחודש מרחשוון, נכנסת החוברת לשלבי העריכה האחרונים לקראת הופעתה בימי 'כינוס השלוחים העולמי' הבעל"ט. ומגלגלין זכות ליום זכאי, יום היארצייט של מרת שרה ע"ה ראהר (נלב"ע י' מרחשוון ה'תשס"ח), אמו של הנגיד הר"ר יקותיאל יהודה ראהר שיחי', פטרון המפעל הנאדר בקודש, פרוייקט 'התניא השלם'.

החוברת השניה בסדרה, כוללת את פרק ב' מ'ליקוטי אמרים' ופרוסה על פני 32 עמוד, הכוללים ליקוט תמציתי של כל פירושי רבותינו נשיאינו על מילות התניא קדישא (פרק א' מספר התניא יופיע בקרוב, לאחר שמלאכת העריכה הכוללת עיבוד של ריבוי עצום של פירושים וליקוטים תסתיים).

המערכת מבקשת להביע את תודתה לאנ"ש חסידים ושלוחים, לראשי הישיבות משפיעים ורמ"ים, שעברו בעיון על החוברת הראשונה, ושלחו את הערותיהם המחכימות, הן בנוגע לצורת ואופי ההוצאה לאור ובדרכי העריכה, והן בנוגע לתוכן הדברים ואופן הליקוט והעיבוד של הפירושים. ומבקשים גם להבא לא למנוע בר ולשלוח הערות והארות על מנת לשפר את העריכה, לקראת ההוצאה של הספר שיכלול את כל פרקי התניא בעזהי"ת.

מעניין לציין שבחתימת ה'פתח דבר' לחוברת זו, ניתן לראות לראשונה את ה'סימן' של שנה זו שיופיע מעתה ואילך בפרסומים הרשמיים של קה"ת ומערכת אוצר החסידים - 'שנת המאתיים ושבעים להולדת כ"ק אדמו"ר הזקן' בעל התניא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.