מערכת COL | יום ב' חשוון ה׳תשע״ה 26.10.2014

המלחין יוסי גרין חשף: הקשר שלי עם הרבי ● מיוחד

במסגרת פרויקט 'אושפיזין' בעיתון 'כל ישראל' מבית 'קו עיתונות', פורסם ראיון שקיים איש המוזיקה והמלחין המפורסם יוסי גרין עם העיתונאי ידידיה מאיר ● מה השאלה ששאל את עצמו ידידיה מאיר לאחר שחזר מכינוס השלוחים העולמי? איך נוצר הקשר בין המלחין מסאטמר לזמר החב"די? מה היו 2 המילים שאמר הרבי והפתיעו את גרין? ומדוע קיבל גרין צ'ק מהרבי על סך 100 דולר ● וגם: הקשר בין מפעל השליחות החב"די לשיר No jew will be left behind  ידידיה מאיר ויוסי גרין
המלחין יוסי גרין חשף: הקשר שלי עם הרבי ● מיוחד
תצלום פתיח הכתבה מתוך 'כל ישראל'

במסגרת פרויקט מיוחד בעיתון 'כל ישראל' מבית 'קו עיתונות', פורסם ראיון שקיים איש המוזיקה והמלחין המפורסם יוסי גרין עם העיתונאי ידידיה מאיר.

במהלך הראיון המקיף, דיברו השניים גם על חסידות חב"ד. בכתבה זו, אנו מגישים ציטוטים נבחרים.

בפתח הראיון, סיפר מאיר על השתתפותו בכינוס השלוחים העולמי: "זכיתי להשתתף בכינוס פעם אחת ויחידה. לכאורה אתה שואל את עצמך: למה בעצם 'כינוס השלוחים' הוא בארה"ב? או: למה הרבי מליובאוויטש גר בארה"ב? אף פעם לא הבנתי את זה. אבל כשאתה מגיע לכינוס השלוחים, אתה פתאום מבין שישראל – עם כל חשיבותה וקדושה – היא לא המקום היחיד שבו יש יהודים שצריך לדאוג להם.

"במהלך הכינוס מתקיים ה'רולקול', מעמד שבמהלכו מקריא הרב קוטלרסקי שעומד בראש כל המפעל הזה, את שמות כל המדינות שבהן יש שלוחים, וכל השלוחים מכל מדינה קמים כאשר מקריאים את שם המדינה שלהם, ואז אתה רואה שישראל על המפה היא בסך הכל 'עוד משהו' בעולם היהודי הענק... וזה דבר שמאד מעניין אותי כאשר אני קורא את הטור שלך - לראות איך רואים את מה שקורה כאן מרחוק".

'עבור המאזינים'...

על היכרותו עם פריד, סיפר גרין: "את פריד לא הכרתי עוד הרבה אחרי נישואיי. הרי כלל לא הייתה לי שייכות עם חב"ד, מאחר ובאתי מבית של חסידי סאטמר. כילדים, אפילו לא ידענו היכן זה קראון הייטס... אני זוכר שהוא עבד כמזכיר בצעירי אגודת חב"ד, ושייע מנדלוביץ ביקש שאלחין לו שירים, וככה התחילה ההיכרות בינינו, כשאני בא מבית של חסידי סאטמר והוא חסיד חב"ד..."

ידידיה מאיר: "ואת הרבי מליובאוויטש עצמו, ראית?"

יוסי גרין: "גם כאן, מרדכי היה זה ש'סחב' אותי אליו כמה פעמים. באחת ההזדמנויות הרבי העניק לי שני דולרים. אני זוכר שקיבלתי דולר אחד וכבר פניתי ללכת, ואז הוא עצר אותי ונתן לי אחד נוסף, 'עבור המאזינים', למרות שלא אמרתי לו במה אני עוסק.

"יש כאלה שמתלהבים כשאני מספר להם את הסיפור הזה ואומרים: 'וואו, איך הוא ידע שאתה מלחין?', אבל אותי לא מעניין אם הוא ידע מעצמו שאני מלחין או שאולי הגבאי סיפר לו. מה שחשוב לי הוא שידע לקרוא לי בחזרה ולתת לי עוד דולר. זה היה מעמד שלא אשכח.

"אגב, לאחר מכן, בזמן שבניתי את הבית, היה לרבי אז מבצע, שמשום מה לא התפרסם אחרי פטירתו, במסגרתו הוא רצה לעזור ליהודים לבנות בית בארה"ב, והוא העניק לי צ'ק של מאה דולר כדי לעזור לי לבנות את הבית. כמובן שלא פדיתי את הצ'ק הזה, מי יפדה צ'ק בחתימת הרבי? ושמרתי אותו עד שלצערי הוא נעלם לי.

"כעת, אגב, אני באמצע לקרוא ספר ביוגרפיה מיוחד על הרבי, 'רב'ה', אותו כתב יוסף טלושקין, מרצה ידוע ליהדות. זה ספר שכבר הספיק להופיע לאחרונה ברשימת רבי המכר ב'ניו יורק טיימס' (!). טלושקין, שהוא חוקר רציני ולא כתב סתם סיפורים, מגלה בספר שרבות מתכניות החסד שמפעילה כיום ממשלת ארה"ב - הרבי המציא".

חמימות חסידית

כשהשניים דיברו על פריד, אמר ידידיה מאיר: "מבחינה קולית הוא לדעתי כעת בתקופה הכי טובה בחייו. ולא רק זה: גם בדואטים שהוא עושה עם כל הזמרים האחרים, אתה רואה כמה שהוא לומד את השיר שלהם, כמה הוא משקיע, ואני מעריך מישהו שמשקיע. בטח אם הוא גם משקיע למרות הוא מוכשר מאוד...

"כשהוא שר דואט עם מישהו, אתה רואה עד כמה הוא מכיר כבר את השיר היטב עד שהוא עושה בו כל מיני 'קנייטשים'... בכלל, כשאני נמצא בהופעות של פריד אני מתמלא גאווה. ממש ככה. ה'רוק סטאר' שלנו מקרין כל-כך הרבה ערלכקייט. תסתכל איך נראים כוכבי המוסיקה העולמיים ואיך הוא. פריד עומד על הבמה הענקית של בריכת הסולטן ב'שואו' ענק מול אלפי אנשים ומחיאות כפיים ומכונות עשן ואפקטים - ומקרין יראת שמים וחמימות חסידית פשוטה".

יוסי גרין: "זה לא רק זה. אתה מפספס משהו: הוא גם מקרין שליחות, כשליח של חב"ד. כשפגשתי אותו הוא היה צעיר מאד, בן 18 בערך, ובתור הבן הצעיר במשפחה כבר היו לו כל אחים וגיסים שהיו שליחים מפורסמים בכל אמריקה. בפעם הראשונה שפגשתי אותו, פריד אמר לי שהשאיפה והתשוקה בחייו היא להיות שליח, כמו שאר אחיו וגיסיו. ואני חושב שזה אכן קרה, והוא נהיה אחד מן השליחים הכי חשובים של חב"ד היום בעולם.

"דבריו אלו על מהות השליחות בחב"ד, גם היו עבורי ההשראה לשיר שכתבתי לו, No jew will be left behind ('אף יהודי לא נשאר מאחור')".

ידידיה מאיר: "אין ספק שפריד הוא שליח. אולי ה-שליח. פעם כתבתי שמוזר שהוא לא עומד בתמונה הקבוצתית המסורתית של כל השלוחים. כי הוא באמת מגיע למקומות שאפילו יותר רחוקים מחסידות מקטמנדו, הוא מגיע אל הליטאים... ואגב פריד, אחרי כל הדואטים והעיבודים והביצועים לשירים ישראלים וההפקה הבאמת מרשימה ומושקעת שלו, מתי הוא הכי מרגש את הקהל? כשהוא שר את 'רצה', עם העיבוד והפתיח של לאופר, והשירה שהיא בסגנון של פעם. אז אני מסתכל אחורה על הקהל ורואה שהוא פשוט מתפלל איתו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.