מערכת COL | יום כ"ו תשרי ה׳תשע״ה 20.10.2014

ברחוב בו צעדו יהודים אל מותם: הוכנס ס"ת בדברצן ● גלריה

באותו רחוב בו רוכזו יהודי דברצן טרם נשלחו למחנות העבודה וההשמדה לפני 70 שנה, צעדה לה בראש מורם, תהלוכה ססגונית של יהודים המחזיקים בספרי תורה; ילדים המאירים את הדרך בלפידי אש, צעירים ומבוגרים המציינים בעיצומו של חודש החגים היהודי, את כניסת ספר התורה הראשון מאז מלחמת העולם השניה לעיר  הכנסת ס"ת בדברצן
ברחוב בו צעדו יהודים אל מותם: הוכנס ס
הכנסת ספר-התורה בדברצן
כהכנה לשמחת תורה, נחגג לו אירוע מיוחד 'הכנסת ספר תורה' ברחובות הגטו היהודי בדברצן.

ספר התורה נכתב לעילוי נשמת השליח הנמרץ למרכז העיר נתניה רב בית כנסת חב״ד ואיש החסד הרה''ח אברהם מאיר נתנאל דרייפוס ז''ל, תרומתם הנדיבה של ילדיו שיחיו שראו לנכון להמשיך את מורשתו ופעולתיו של אביהם בקירוב לבבות ואהבתו הגדולה למפעל השליחות של הרבי, בחיזוק הפעילות והשלוחים המסורים בעיר דברצן הרב שמואל פייגין ורעייתו הרבנית ריקי.

סיום כתיבת האותיות התקיים במרכז חב"ד דברצן, ומשם צעדו כמה מאות יהודים בסמטאות הרובע היהודי בעיר השניה בגודלה בהונגריה.

באותו רחוב בו רוכזו יהודי דברצן טרם נשלחו למחנות העבודה וההשמדה לפני 70 שנה, צעדה לה בראש מורם, תהלוכה ססגונית של יהודים המחזיקים בספרי תורה; ילדים המאירים את הדרך בלפידי אש, צעירים ומבוגרים המציינים בעיצומו של חודש החגים היהודי, ברוב פאר לצלילי מוזיקה יהודית ובשמחה מיוחדת, את כניסת ספר התורה הראשון מאז מלחמת העולם השניה לעיר.

הקהילה היהודית בדברצן נספתה ברובה בשואה הארורה עם כניסת הנאצים להונגריה באפריל 1944. מאז, חיה קהילה יהודית בעיר המרכיבה ברובה יהודים מבוגרים שבחרו לשוב ולהתיישב בעיר הולדתם לאחר המלחמה.

באוניברסיטת דברצן, לומדים למעלה מארבע מאות סטודנטים ישראלים. השלוחים לעיר, הרב פייגין ורעייתו פתחו את בית חב''ד בעיר לפני כ-4 שנים, הפונה לסטודנטים היהודים ולקהילה היהודית בעיר, כשלוחה נוספת של 'בית חב״ד קרן אור' מרכז הקהילה הישראלית בהונגריה בראשות הרב שמואל רסקין. האירועים השונים, השיעורים, בית הכנסת, סעודות השבת והחג מעטרים שוב את דברצן ברוח ישראל סבא שכמעט ונשתכחה בעיר שהעבירה את יהודיהּ תלאות רבות כל כך.

מעבר להיות אירוע הכנסת ספר התורה מאורע היסטורי בעיר, היה זה מעין מפגן יהדות נושמת ומלאת חיים של יהודים החיים בדברצן למרות ועל אף גל האנטישמיות באירופה כולה בתקופה האחרונה.

בחגיגה השתתפו בני משפחתו של הרב דרייפוס ומקורבים שבאו במיוחד מישראל, השלוחים מבודפשט ובראשם השליח הראשי ואב"ד של הקהילות החרדיות בבודפשט הרב ברוך אוברלנדר, ראש הקהילה בדברצן מר תומאש הורביץ יחד עם רבים מיהודי הקהילה, עשרות סטודנטים צעירים, ילדים, אנשי עסקים יהודיים ואורחים שבאו לדברצן במיוחד. כולם צעדו לעבר בית הכנסת הגדול של העיר שם נערכו הקפות בשמחה מיוחדת וסעודת מצווה גדולה ומפוארת לכל האורחים.

השירה האדירה, צלילי הניגון היהודי, הריקודים הסוערים ועשרות היהודים הצועדים שוב בגאווה ברובע היהודי של דברצן - יצרו אווירה מרוממת, התרגשות פנימית ותחושה יהודית עמוקה בקרב כל אחד מהמשתתפים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.