מערכת COL | יום ו' תשרי ה׳תשע״ה 30.09.2014

חשיפה: זכרונות הרבנית חנה נכתבו עבור הרבי ואחיו ● מסמך

JEM
רבות נכתב אודות זכרונות הרבנית חנה ע"ה על חיי בעלה הרה"ג הרה"ח ר' לוי יצחק שניאורסאהן ● בפרט בשנים האחרונות לאחר מציאת המחברות המקוריות זכרונות אלו פוענחו מחדש במדויק ותורגמו לחמש שפות שונות עם מ"מ והערות ● מה שלא היה ידוע עד עתה ונחשף בזה תודות לארגון JEM הוא מדוע נכתבו הזכרונות מלכתחילה ואיך פורסמו הזכרונות ללא המחברות ● מסמך וסיקור  זכרונות הרבנית חנה זיכרונות הרבנית חנה שניאורסון - כל הפרקים במדור אחד
חשיפה: זכרונות הרבנית חנה נכתבו עבור הרבי ואחיו ● מסמך

חיים ברון

רבות נכתב אודות זכרונות הרבנית חנה ע"ה על חיי בעלה הרה"ג הרה"ח ר' לוי יצחק שניאורסאהן. בפרט בשנים האחרונות לאחר מציאת המחברות המקוריות זכרונות אלו פוענחו מחדש במדויק ותורגמו לחמש שפות שונות עם מ"מ והערות. מה שלא היה ידוע עד עתה ונחשף בזה תודות לארגון המדיה החב"דית JEM הוא מדוע נכתבו הזכרונות מלכתחילה ואיך פורסמו הזכרונות ללא המחברות.

במהלך העבודה על הספר על השנים הראשונות של הרבי בעריכת הרבנים ברוך אוברלנדר ואלקנה שמוטקין, נמצא מכתב נדיר של הרבנית חנה לגיסתה הרבנית רחל שניאורסאהן בו מתורצות שתי התמיהות.

הרבנית רחל שניאורסאהן היא בתו של החסיד הנודע הרד"צ חן ע"ה אשר הייתה נשואה לדודו של הרבי הרב שלום שלמה שניאורסאהן, אחיו של הרה"ג לוי יצחק, ובתם היא המשוררת הידועה זלדה שניאורסאהן-מישקובסקי. הרד"צ חן עלה יחד עם משפחתו ומשפחת בתו לאה"ק בתרפ"ה ולמרבה הטרגדיה הרב שלום שלמה נפטר בדמי ימיו כשנה לאחמ"כ בתרפ"ו, ובמשך כארבעים שנה עד לפטירתה בשנת תשכ"ה נשארה הרבנית רחל אלמנה בהם חיה יחד עם בתה זלדה.

במשך השנים הרבנית חנה ובנה הרבי התכתבו ממושכות עם הרבנית רחל ובתה זלדה, ובאחת המכתבים מגלה הרבנית חנה לגיסתה שכל סיבת כתיבת הזכרונות היו עבור בניה הרבי ואחיו ישראל אריה ליב, מכיון שרצתה שידעו את קורות אביהם בשנים שלא היו אתו יחדיו, וכלשונה:

"בתך [זלדה] בקשה אצלי לפני זמן לזכרון מדודה בעלי ז"ל תמונה או איזה דבר לדומה אך גם אצלי אַיִן. אך בבואי הנה לפני ששה שנים רשמתי מה שנשאר בזכרוני מחייו של גלותו והשנים האחרונים עוד בעירנו חפצתי שבניו שליט"א ידעו מזה כי לא היו אתו... ויוכל [ל]היות כי אשלח לך "קאפיע" מזה".

הרבנית חנה אכן שלחה לגיסתה רחל ואחייניתה זלדה מספר שבועות לאחמ"כ את זכרונותיה מתוקתקים ע"ג ניר סטנסיל ומצילומים אלו התפרסמו במשך השנים החלק הראשון של הזכרונות בספרים 'תולדות לוי יצחק', 'אם בישראל' ו'צדי"ק למלך'.

מכתב זה הוא אחד מתוך כאלף מסמכים, חלקם בפרסום ראשון, שאמורים להתפרסם בספר של JEM על השנים הראשונות של הרבי שאמור לצאת לאור בהוצאת קה"ת בעוד מספר חודשים ותודתנו נתונה בזה להרב לוי גרייזמאן שסיפק לנו לרגל חמישים שנה לפטירת הרבנית חנה מכתב זה.

פיענוח המכתב המלא:
ב"ה מוצש"ק ה' אלול תשי"ג
ברוקלין נ.י.
כבוד גיסתי הרבנית הכבודה מ' רחל תחי'
שלום וברכה!
מכתבך מכ"ב מ'[נחם] אב קבלתי גם אנכי דאגתי לשתיקתך ות"ל ששלום אתכם. אני דחיתי הכתיבה מיום ליום, מזג האויר לא כל כך טוב הוא, פה חם ולחלוחית ויש שמזה מרגישים איזה חלישות ובמילא גם אנכי בתוך כל יושבי ניו-יארק. וגם זה היתה הסבה קצת להאי-כתיבה. ת"ל בעד שלומי לפי ערך בריאותי בסדר.
אח של חתנך יחי' לע"ע לא הי' אצלי.
בתך [זלדה מישקובסקי-שניאורסאהן] בקשה אצלי לפני זמן לזכרון מדודה בעלי ז"ל תמונה או איזה דבר לדומה אך גם אצלי אַיִן. אך בבואי הנה לפני ששה שנים רשמתי מה שנשאר בזכרוני מחייו של גלותו והשנים האחרונים עוד בעירנו חפצתי שבניו שליט"א ידעו מזה כי לא היו אתו. זייא צוא ליינגע גוטע יאהר – ויוכל היות כי אשלח לך "קאפיע" מזה. –
חיי בשלום וכל טוב, בברכת כוח"ט אסיים
גיסתך דו"ש
חנה שניאורסאהן
ד"ש וכוח"ט לבנֶיך הכבודים יחיו
הנ"ל

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.