מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשע״ה 29.09.2014

"במוצאי מנוחה": הרב הרצל לפני שבוע ● וידאו מרגש

לידי מערכת חב"ד און ליין - COL, הגיע קטע וידאו בלעדי בו נראה הרה"ח ר' פנחס לייבוש הרצל ע"ה, שנפטר אמש (ראשון), כשהוא עובר לפני התיבה בפיוט "במוצאי מנוחה", לפני שבוע ימים בלבד, במוצאי שבת סליחות תשע"ד, בבית הכנסת חב"ד מאה שערים, בו כיהן כמשפיע במשך עשרות שנים  במוצאי מנוחה
(צילום בלעדי:COL)

המונים מבני ירושלים ובמרכזם קהל חסידי חב"ד הלכו אמש אחר מיטתו של הגה"ח ר' פנחס לייבוש הרצל ע"ה זקן משפיעי חב"ד ומשפיע דבית הכנסת חב"ד ברחוב בעל התניא בשכונת מאה שערים, שנפטר בפתאומיות אתמול אחר הצהרים בביתו בירושלים.

הרב הרצל זכה להוראה מיוחדת מהרבי לחזור חסידות בכל מקום שידו מגעת. ואכן מאז, במשך עשרות בשנים, בכל הזדמנות, בכל יום ויום ממש, עד יומו האחרון, רבים זוכרים אותו כמי שחזר חסידות ובפרט שיחות של הרבי לרבבות יהודים. הוא היה להבה שכולה חסידות, התקשרות ורבי.

פטירתו הפתאומית גרמה לחלל שנפער בכותל המזרח של משפיעי חב"ד, כשהמנוח נחשב מזה מספר שנים לזקן המשפיעים שדורות של משפיעים גדלו על ברכיו, כשהוא מדריך אותם בנתיבות החסידות וההתקשרות לכ"ק אדמו"ר זי"ע אליו היה קשור בלב ונפש כל השנים, וזכה לקבל ממנו מאות מענות בכל תחומי החמים.

לידי מערכת חב"ד און ליין - COL, הגיע קטע וידאו בלעדי בו נראה הרב הרצל זצ"ל כשהוא עובר לפני התיבה בפיוט "במוצאי מנוחה", לפני שבוע ימים בלבד, במוצאי שבת סליחות תשע"ד, בבית הכנסת חב"ד מאה שערים, בו כיהן כמשפיע במשך עשרות שנים.

מלבד העובדה שהוא היה המתוועד הראשי בבית הכנסת ומסר שיעורי תורה להמונים, לרב הרצל הייתה גם קביעות לעבור לפני התיבה בימים נוראים. וכך עשה גם השנה. הוא עוד הספיק לעבור לפני התיבה בראש השנה תשע"ה, עד שליבו הטהור נדם בצום גדליה.

*

עריסתו של המנוח ערב הושענה רבה תרפ"ג לאביו  הרה"ח ר' נפתלי צבי הרצל זצ"ל ולאמו  נכדתו של  הגה"ח ר' אלימלך פרלמן ז"ל מגדולי וצדיקי ירושלים ומבוניה לפני מאה שנה. כאשר נולד המנוח אמרו בירושלים כי זהו שמחת תורה בכפליים, לאחר שנים רבות של ציפייה, וכל ירושלים שמחה בשמחתה של בני המשפחה.

ואכן לא בכדי נולד ביום שמחת תורה, כשעוד מילדותו בהיותו תלמיד בת"ת שומרי החומות ניכר עליו התמדתו ויגיעתו העצומה בתורה הק'.  לפני חודשים אחדים מצאו בני משפחתו תעודה שקיבל מהמלמד המפורסם רבי מרדכי צוובנר זצ"ל שנבחן על מסכתות מהש"ס כילד צעיר ימים והפליא את בוחניו בתשובותיו המחכימות.

לאחר הגיעו לגיל המצוות נכנס ללמוד  אצל מרן המהרי"ץ דושנסקיא זצוק"ל וגם שם הלך שמו הטוב לפניו.

עוד בילדותו הסתופף רבות בצילם של גדולי ומשפיעי חב"ד בבית הכנסת חב"ד בשכונת מאה שערים כשזקנו הרחה"ח רבי מיילך פרלמן, היה מבוני בית הכנסת, ואמו, נכדתו של הרב פרלמן, התפללה שם בקביעות. כך שהיה זה אך טבעי שבהמשך נכנס ללמוד בישיבת "תורת אמת" בירושלים שהיתה ידועה לאחת מטובי הישיבות בירושלים, שם התקשר בלו"נ לראשי הישיבה והמשפיעים וזכות של הגאון הרב משה לייב שפירא בעל ה'טבעות זהב', והגאון הרב דובער אליעזרוב.

בהגיעו לפרקו נשא את זוגתו הרבנית ע"ה בתו של רבי נחום חנון זצ"ל מגדולי חסידי חב"ד בשכונת מקור חיים, וכך בשנים הראשונות לנשואיו התגורר בשכונת "מקור חיים" והתוודע לגדולי וצדיקי ירושלים שהאירו את העולם בתורתם וקדושתם, וזכה לקנות מהם מלוא המידה תורה וחסידות, כשעד יומו האחרון היה מעין לא אכזב לפנינים ועובדות קודש שזכה לקבל מהם והמון חסידים ואנשי מעשה היו תמיד סביבו בכדי לקבל  ממנו את נועם שיח מדורות עברו.

כל ימיו היה קשור בלו"נ לרבי זי"ע, הפעם הראשונה שזכה להסתופף בהיכל קדשו היה  בחודש תמוז תשכ"ו. באותם ימים היה הרב הרצל מוסר שיעור קבוע בית כנסת בשכונת מוסררה בעיר ירושלים, והרבי ביקש ממנו שבמסגרת השיעור ימסור גם בכל פעם דבר הלכה בהלכות הנצרכות, בפני השומעים, למען ידעו את אשר יעשו. בפעם הראשונה שנסע לרבי העניק לו 'משקה' ואמר לו "בשביל השיעור של מוסררה !"...  הרב הרצל היה מספר כל  השנים על אותה התייחסות נדירה ; היה זו הפעם הראשונה שהגיע לרבי. הימים הם ימי חג הגאולה י"ב-י"ג תמוז, ההמולה רבה. הרבי שרוי בשמחה עצומה, יושב ומתוועד בדברי תורה וחסידות במשך שעות ארוכות עם אלפי החסידים, ובתוך כל זאת הרבי זכר את דבר קיומו של שיעור תורה אי שם בשכונת עוני בירושלים, ובשאלה שלו, הוא גם דואג ומתעניין בלימוד התורה של יהודים אלו ובאותה שאלה גם נותן עידוד נמרץ למוסר השיעור.

במשך עשרות שנים היה הודן וזיוום של חסידי חב"ד בירושלים ומזקני וחשובי המשפיעים. האירוע המרכזי בכל שנה היה מעמד ההתוועדות ביום י"ט כסלו בבית הכנסת חב"ד בשכונת  מאה שערים, כשהוא עומד בראש התכנסות מיוחדת זו שמשכה אליה רבים וטובים מבני ירושלים.

באותם התוועדויות היה הרב הרצל מתרפק בגעגועים על זקני חסידי חב"ד בירושלים באותם הימים, הגה"ח הרב נחום-שמריה ששונקין ע"ה, שהיה אף הוא מראשי המתוועדים.  וכו על הגה"ח הרב שאול דוב זיסלין מתל-אביב שהיה פה מפיק מרגליות ואהוב על הציבור שגולל מידי שנה בשנה את מסכת י"ט בכסלו והיה חותם במנגינה ערבה לאוזן את שהיה מרגלי בפומיה "אשרינו מה טוב חלקנו" – שאנו יהודים "ומה טוב חלקנו" – שאנו חסידים "ומה יפה ירושתנו" – שאנו חסידים של הרבי.

המנוח היה כותב לרבי דו"ח מפורט מידי חודשיים על כל אשר עבר עליו בתקופת זמן זו ועל פעילותו בתחום זמן זה. פעמים רבות צ מביקש ממנו שיכתוב לו מי ומי השתתף בהתוועדויות י"ט כסלו המסורתית הזו. הרב הרצל ראה את הדבר כחוב קדוש ובפרוטרוט תיאר בכל מכתב מי בדיוק הגיע להתוועדות, מי דיבר ומה היה דבריו, וזכה פעמים רבות לתודתו הקדושה של הרבי על דיווחים אלו, שהסבו לו נחת רוח רבה. בכל השנים למרות שהיה מארגן את ההתוועדות הזו, כחייל מסור של הרבי, היה מבקש להתכבד רק בדבר אחד: לזכות לפתוח את התוועדות י"ט בכסלו ב'דבר מלכות' משיחותיו של הרבי. הוא לא היה מבקש לשאת את הנאום המרכזי, או לזכות לערוך הדרן על 'סיום מסכת' – במסגרת לימוד וסיום הש"ס לי"ט כסלו, אלא רק להעביר בפשטות ובדרכו הייחודית את המסר של הרבי על היום הגדול והקדוש לקהל השומעים.

פירות ופירי פירות נראים כתוצאה מהתוועדות מיוחדת זו ומרצף שיעורי החסידות שמסר הרב הרצל במסירות נפש מידי שבת בשבתו. הבאים בשערי בית הכנסת זכו לשמוע שיחה של הרבי בטוב טעם יוצאת במתיקות מפיו של הרב הרצל במשך שעה ארוכה. אך הנתח העיקרי היה בשעה מאוחרת יותר. החל משעה 9 בלילה, שעה קצרה לאחר שסיימו לאכול את סעודת השבת, מתקבצים ובאים להם קרוב למאה מבני ירושלים כדי ללמוד בחברותות את שולחנו הערוך הרב, ולאחר מכן מקשיבים שוב לשיעור מרתק מפיו של הרב הרצל.

בכל שמחה משפחתית  הקפיד לעמוד ולדרוש בפני הקהל 'דבר מלכות'  משיחותיו הקדושות של הרבי, לשמחת בעלי השמחה וקהל החוגגים. ימים אחדים לפני ר"ה עוד השתתף בחתונת נינו והשתתף בברית של בן נינו, כשהוא מקפיד לשאת דברים ולהביא 'דבר מלכות' מהרבי מליובאוויטש.

כאמור, בראש השנה האחרון עד זכה להשמיע דברי חסידות לפני תקיעת שופר כדרכו בבית הכנסת חב"ד בשכונת מאה שערים, אתמול בשעה שהתארגן ללכת לתפלת מנחה בבית הכנסת התמוטט לפתע ונדם לבו הטהור והשיב את נשמתו לבוראו. המונים ליוו אותו למנוחות בשעת לילה מאוחרת וביכו על החסרון הגדול לכלל ולפרט

להורדה >>>

לצפייה בוידאו לחצו על כפתור ההפעלה או על האופצייה הנוספת:
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן (להורדה)

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.