מערכת COL | יום ד' תשרי ה׳תשע״ה 28.09.2014

האירועים המסעירים של השנה: מה קרה מאז? ● פרק שני

לא מעט אירועים מסעירים התרחשו בשנה האחרונה, בחלקם התרחשו התפתחויות מעניינות שנעלמו מהרדאר התקשורתי. במסגרת מגזין COL לסיכום תשע"ד, שבנו אל גיבורי הסיפורים בכדי לשמוע מה השתנה מאז ● בפרק השני: חצי שנה אחרי שנזרקו בקבוקי תבערה לעבר בית-הכנסת בז'פרוז'ה, בדקנו עם השליח ר' מיכאל אוישי - מה קרה מאז. הופתענו לשמוע סיפור מרגש  האירועים המסעירים של תשע"דפרק ראשון: הקשר המפתיע שנוצר בעקבות התאונה הקשה 
האירועים המסעירים של השנה: מה קרה מאז? ● פרק שני
הבניין שנפגע מבקבוק התבערה. בפנים: תיעוד ממצלמות האבטחה
משה בן-חיים

ביום שני, כ''ד אדר תשע''ד, פורסם ב-COL שבקבוק תבערה הושלך לעבר בית-הכנסת בז'פרוז'ה שבאוקראינה. "מתפללים נכחו בבית-הכנסת זמן קצר לפני האירוע", סיפר שליח חב"ד הרב נחום ערנטרוי, "מפחיד לחשוב מה היה קורה אם קבוצת רעולי פנים עם בקבוקי תבערה מוכנים לזריקה, היתה פוגשת בר' מיכאל אוישי, אחד השלוחים בעירנו, שיצא מבית-הכנסת רק כעשרים דקות קודם-לכן".

הרב ערנטרוי, המכהן כבר 17 שנים כרב הראשי בעיר ובמחוז כולו, מוסר כי נעשים כל המאמצים לשמור על בטחון בית-הכנסת, וכמובן ביטחונם של המתפללים בו.

"מתחם בית-הכנסת מגודר, ושערי הכניסה הם חשמליים. כמו כן, רחבה גדולה מקיפה את בית-הכנסת. בבית-הכנסת ישנה שמירה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. וזה גם בימים כתיקונם, ולא רק בימים של אי-ודאות, כמו הזמן בו אנו עומדים כעת".



בית-הכנסת המפואר, שפתיחתו החגיגית נערכה לפני כשנתיים, נתרם ע"י הגביר ר' ישראל דברצקי, מקורבו של הרב ערנטרוי שליט"א, ובעצמו בן העיר. בית-הכנסת עומד לרשותם של עשרות רבות של יהודים דבר יום ביומו, ובחגים מתפללים בו כ 800 מיהודי העיר, בית-הכנסת מהוה ליבה של הקהילה, שלפי ההערכות, מונה כ 10,000 יהודים במחוז כולו, אליהם מנסים שלוחי חב"ד המקומיים להגיע ולקרבם ליהדות.

"המשטרה קיבלה הודעה, ואף הגיעה למקום מיד", מספר הרב ערנטרוי. "מחד הם מראים נכונות לעזור, ומאידך הם עסוקים בהשקטת הרוחות בעיר, וקשה להם לפנות כוחות כדי לטפל בנו".

האם היו יהודים בבית-הכנסת בשעת ההתקפה?

"נכחו עד זמן קצר לפני כן. מפחיד לחשוב מה היה קורה אם קבוצת רעולי פנים עם בקבוקי תבערה מוכנים לזריקה, היתה פוגשת בר' מיכאל אוישי, אחד השלוחים בעירנו, שיצא מבית-הכנסת רק כעשרים דקות קודם-לכן".

מה האוירה כעת בין היהודים בעיר?

"יש אוירה של חוסר ודאות. יש כאלה המדברים על צורך להגר מכאן, ויש המרגיעים. חשוב לזכור, שהאופוזיציה כבר היתה בשלטון ארבע שנים, ושמרה על יחסים טובים מאוד עם היהודים ועם הקהילות היהודיות. אך בזמן של אנרכיה וחוסר ודאות, צריכים לשמור על פרופיל נמוך, להימנע מחיכוכים מיותרים, ולא להיכנס לעימותים.


השליח הרב נחום ערנטרוי לצד הנזקים בבית-הכנסת

אנחנו לא מחפשים להתערב בפוליטיקה המקומית, העניין שלנו הוא להגדיל תורה ולהאדירה, לקרב יהודים לכור מחצבתם, לאביהם שבשמים. פוליטיקה מקומית, זה לגמרי מחוץ לתחומי העניין והעיסוק שלנו כיהודים, ודאי כרבנים וכשלוחי הרבי מליובאוויטש זי"ע".

חצי שנה אחרי: מה קורה היום?

ערב ראש השנה תשע"ה, פנינו לשליח הרב מיכאל אוישי, משליחי הרבי הנמרצים לז'פרוז'ה שבאוקראינה, שיספר מה קרה מאז אירוע זריקת בקבוק התבערה על בית הכנסת, באירוע בו הוא עצמו ניצל בנס:

הרבמיכאל אוישי: "המצב הבטחוני כרגע יחסית רגוע. באיזור שלנו התושבים די מרוכזים בעצמם ובבעיות שלהם, ולא מורגשת אנטישמיות. כשקרה האירוע עם זריקת בקבוק התבעירה על בית הכנסת, 'עשינו רעש', מול השלטונות בכדי שימגרו את התופעה שלא תתפתח חלילה.

"אחרי המקרה ההוא, היה מתח מסויים, שהושפע מהמצב הרגיש בכל אוקראינה. כרגע יש מגמה שהולכים לקראת יציבות, אם כי לא ניתן לדעת מה ילד יום".

עוד מספר הרב אוישי: "ביום ראשון השבוע התחתנו זוג יהודים, שנפרדו קודם לכן מבני זוגם הלא – יהודים. אגב, וזה מעניין, בן הזוג לשעבר של הכלה, אביו יהודי ומיוחס עד לבעש"ט. לומר לך עד כמה יש בעיית התבוללות.

"סיפור מעניין נוסף: ישנו בחור שעשה ברית בגיל 15 ומיד ביום אחד קיבל 'נשמה' חדשה, עול תורה ומצוות בבת אחת! אם שליח אחר היה מספר לי את זה, ספק אם הייתי מאמין", הוא מוסיף.

הרב אוישי בקשר עם הבחור ה'תמים', שלומד כעת בישיבה המפורסמת במוסקבה בראשות רבה של רוסיה הרב ברל לאזאר. "בשבת האחרונה הבחור חזר מאמר בע"פ בישיבה. הבחור נחשב אחת ההצלחות הגדולות שלנו", מספר בגאווה לא מוסתרת הרב אוישי.

חוזרים לשיגרה

בז'פרוז'ה והסביבה ממשיכים להתפתח ממשיכים לגדול. תלמידים חדשים נוספים ב"ה. "אנו גם עוסקים בקליטת פליטים שהגיעו ממקומות מסוכנים יותר במזרח אוקראינה, ואין מי שייתן להם קורת גג לראשם", הוא מספר, "כרגע יש בעיה מסויימת בקושי בגיוס כספים, בגלל המצב הבטחוני הרעוע וחוסר היציבות בכל אוקראינה.

"שמעתי אחד הגבירים אומר בזו הלשון: 'אני יכול לתרום בניין. ומה אני יעשה אם יפציצו אותו למחרת?' - כך במילים אלו ממש. יש קושי לגייס כספים עקב המצב, מצד שני מקווים שהמצב מתקרב לקראת יציבות".

הרב אוישי עורך עיתון יהודי בשפה הרוסית. "אני כותב ועורך כמעט את כל העיתון, בשפה הרוסית. זוגתי תחי' עובדת כמורה בבית הספר היהודי, ואני מארגן פעילויות במקום.

"חלק חשוב כעת בפעילות הוא שכנוע ילדים ובני נוער להגיע בחגים הקרבים לבית הכנסת – זה לא דבר מובן מאליו. מארגנים ערבי יהדות מיוחדים ומרתקים ועוד ועוד. כך מקרבים עוד יהודי ועוד יהודי. זה התפקיד שלנו כאן, עד ביאת משיח", הוא מסכם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.