מערכת COL
|
יום כ"ז אלול ה׳תשע״ד
22.09.2014
האם מותר לשטוף כלים ביום השני של ראש השנה לקראת שבת?
במדורו השבועי 'פינת ההלכה' בעלון הפופולרי, נשאל הרב יוסף-שמחה גינזבורג: האם מותר לשטוף כלים ולנקות את הבית ביום השני של ראש השנה לקראת שבת? שטיפת כלים בראש השנה
אילוסטרציה
תשובה: בערב החג אנו עושים 'עירוב תבשילין' כדי לאפשר לנו לעשות דברים בחג לצורך השבת. אנו אומרים בו (בתרגום מארמית): "בזה יהיה מותר לנו לאפות, ולבשל, ולהטמין, ולהדליק נר, ולתקן, ולעשות כל צרכינו מיום-טוב לשבת". אולם מתברר שיש דברים השנויים במחלוקת.
הר"ן סבור (וכן פסקו הרמ"א ואדמו"ר הזקן) שמותר לעשות בחג בעבור השבת רק דברים שהם צורכי סעודת שבת, כגון הדחת כלים (בדרך המותרת), חימום האוכל ועריכת השולחן, אבל לא הכנות אחרות, כמו למשל הכנת ספר התורה לקריאה של שבת.
לפי דעה זו אין לסדר את הבית (כשהדבר אינו נחוץ כלל להיום), להביא סידורים לבית הכנסת, ולהכין את המקווה לשבת. אולם אם יש איזו הנאה מפעולה זאת ביום-טוב עצמו, כגון שמשתמשים במקום המסודר (או קוראים בסידור) עוד היום, מותר לעשות זאת.
לעומת זה, רבים נוהגים (שלא כדעה זו, אלא) להקל בזה לגמרי, ולימדו על כך זכות: א) יש הסבורים שכל המלאכות המותרות ביום-טוב לצורך עצמו הותרו על-ידי 'עירוב תבשילין', אף שאינן צורכי סעודה. ב) דברים האסורים משום טרחה והכנה, ולא משום מלאכה, מותרים לדעת רבי עקיבא איגר להכנה ביום-טוב לשבת גם בלי 'עירוב תבשילין'. אחרים מתירים זאת על-פי הירושלמי ש"מציעין המיטה מיום-טוב לשבת".
מקורות: ירושלמי ביצה פ"ב ה"א. ר"ן ביצה ט,א ד"ה ת"ר. דרכי משה והגהת הרמ"א בשו"ע, מג"א, משנ"ב וכף החיים סי' תקכח. שו"ע אדמו"ר הזקן סי' תקג ס"ג. פסקי תשובות סי' תקכח ס"ק ג, וש"נ. ש"ש כהלכתה פ"ב הע' מא וש"נ. וראה המשך תרס"ו עמ' שפז.
הר"ן סבור (וכן פסקו הרמ"א ואדמו"ר הזקן) שמותר לעשות בחג בעבור השבת רק דברים שהם צורכי סעודת שבת, כגון הדחת כלים (בדרך המותרת), חימום האוכל ועריכת השולחן, אבל לא הכנות אחרות, כמו למשל הכנת ספר התורה לקריאה של שבת.
לפי דעה זו אין לסדר את הבית (כשהדבר אינו נחוץ כלל להיום), להביא סידורים לבית הכנסת, ולהכין את המקווה לשבת. אולם אם יש איזו הנאה מפעולה זאת ביום-טוב עצמו, כגון שמשתמשים במקום המסודר (או קוראים בסידור) עוד היום, מותר לעשות זאת.
לעומת זה, רבים נוהגים (שלא כדעה זו, אלא) להקל בזה לגמרי, ולימדו על כך זכות: א) יש הסבורים שכל המלאכות המותרות ביום-טוב לצורך עצמו הותרו על-ידי 'עירוב תבשילין', אף שאינן צורכי סעודה. ב) דברים האסורים משום טרחה והכנה, ולא משום מלאכה, מותרים לדעת רבי עקיבא איגר להכנה ביום-טוב לשבת גם בלי 'עירוב תבשילין'. אחרים מתירים זאת על-פי הירושלמי ש"מציעין המיטה מיום-טוב לשבת".
מקורות: ירושלמי ביצה פ"ב ה"א. ר"ן ביצה ט,א ד"ה ת"ר. דרכי משה והגהת הרמ"א בשו"ע, מג"א, משנ"ב וכף החיים סי' תקכח. שו"ע אדמו"ר הזקן סי' תקג ס"ג. פסקי תשובות סי' תקכח ס"ק ג, וש"נ. ש"ש כהלכתה פ"ב הע' מא וש"נ. וראה המשך תרס"ו עמ' שפז.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות