זעקת תושבי ביתר: "אין כונן בשבתות וחגים" ● תחקיר COL
צבי סופר
ביתר עילית סוערת: לאחר כעשר שנים שהעירייה נתנה תקציב לנהג נכרי כונן לשבתות וחגים, המימון הופסק. בארגון "הצלה" מספרים על עומס בלתי רגיל, וקריאות לפנוי חולים בממוצע של מעל עשרה קריאות בכל שבת או חג. הבעיה עולה במלוא חומרתה לפני חודש החגים הקרב ובא, וקריאה של מתנדבי "הצלה ביתר", לתת מענה ופתרון לבעיה, הכרוכה ב"פיקוח נפש".
שוחחנו במוצ"ש עם ר' יוסי רייניץ, חסיד חב"ד, סגן מנהל ארגון "הצלה" בעיר ביתר, ומתנדב בארגון כ-13 שנה, המספר על ההתמודדות בשבת האחרונה
"השבת היו עשרה מקרים של פינוי דחוף לבית רפואה. אחד המקרים היה של קוצר נשימה חמור, ובו המתנדב פינה בשבת את החולה במהירות לנקודה מחוץ לעיר, שם חבר לאמבולנס מאיזור אחר, שפינה את החולה לבית רפואה. מקרה נוסף היה של יולדת שנזקקה לפינוי דחוף לבית הרפואה. בכל המקרים כוננים של "הצלה" נתנו מענה כמיטב יכולתם. היינו "עם אצבע על הדופק" כל השבת", הוא מספר. "כל מקרה של יולדת שצריכה פינוי לבית רפואה, מדובר בפיקוח נפש", מוסיף ר' יוסי רייניץ.
"בימי בראשית, כשהעיר ביתר עילית היתה קטנה יותר, היו כשני פינויי חירום בשבת או חג לבית רפואה. לפני כעשר שנים, העיר ביתר גדלה ב"ה, ומקרי הפינוי הרפואי בשבתות הלכו והתרבו. רבני העיר יצאו בקריאה למתנדבים, להעסיק כונן נכרי בשבתות וחגים, כדי להמנע משאלות הלכתיות ובעיות שצצו לכונן יהודי על כל צעד ושעל.
דוגמאות: האם להדליק אורות, האם לחזור מבית הרפואה, האם בחזור מבית הרפואה על הנהג להחנות את האמבולנס מחוץ לעיר וללכת ברגל עד ולביתו? או שמא ינסע כרגיל? באילו מקרים מדובר בפיקוח נפש ובאלו לא? אי לכך הרבנים ביקשו להעסיק נהג נוכרי."
"באותם ימים", ממשיך ר' יוסי לספר, "הגיע לארגון "הצלה" יהודי יקר בשם ר' יצחק חשין מארגון "לב יהודית", והסכים לקחת על האירגון את נטל שכירת כונן נכרי בשבתות. אחרי חצי שנה, הודיע הארגון שאינו מסוגל לשאת בנטל.
"בישיבה שהיתה לפני כעשר שנים עם ראש העיר דאז, יצחק פינדרוס, העירייה לקחה על עצמה את מימון כונן נכרי, בסדר גודל של כ-1000 שקלים לשבת או חג. לפני כחצי שנה, בעקבות קיצוצים עמוקים ופיטורין של עובדי כח אדם בעירייה, פוטר גם הנהג הנכרי, שגם הוא מועסק ע"י חברה חיצונית. וכך העיר נשארה בלי תקן של נהג כונן לשבתות וחגים", מספר ר' יוסי רייניץ.
האם המתנדבים ואנשי "הצלה" לא מסוגלים לתת מענה לבעיה?
מד"א נותן מענה כל השבוע, עד יום שישי בשעה שלוש בצהריים. ואחר כך, עד יום ראשון בבוקר אין לנו מענה. פעם היו 2000 משפחות. היום מדובר על כ-8000 משפחות! כל מתנדב יכול לתת מענה לשני מקרים בשבת. צריך גם להצמיד לפי הנהלים חובש לכל מתנדב. העומס שמוטל כעת על המתנדבים הוא כבד, עד בלתי אפשרי".
מי לדעתך צריך לתת מענה?
מד"א אומרים לעירייה, שאין להם 'תקן' לנהג בשבת. אדרבא, הם טוענים כלפי העירייה, תדרשו ממשרד הבריאות שיתנו 'תקן' לשבתות וחגים! ואילו העירייה טוענת שזה לא תפקיד העירייה להקצות כוננים למד"א.
הבעיה בכל הסיפור הזה, שאנו ב"הצלה", לא יכולים להעמיס על מתנדבים בשבתות וחגים, ולהעביר כל השבת או החג את האמבולנס מכתובת לכתובת, מכונן לכונן. ביום חול, אני נוסע עם האוטו שלי להביא תורן כוננות.
האם למצב יש השלכות של פיקוח נפש?
מעבר לקופות החולים שיש ב"ה בעיר, וסגורות בשבתות וחגים, אין "מרכז רפואי" שנותן מענה בשבתות וחגים במקרי חירום. "אם חולה בסכנה או יולדת ממתינים כחצי שעה ומעלה לאמבולנס מירושלים, מדובר בפיקוח נפש של ממש", מתריע ר' יוסי. בביתר יש למעלה מעשרה פינויים בשבת, ומתנדב אחד לא יכול לטפל בעשרה פינויים לבדו. "יש בעיות הלכתיות רבות בהעברת תורנות ממתנדב לשני, הכרוכות בשאלות הלכתיות סבוכות. בנוסף, בביתר יש שני אמבולנסים, ואחד משמש לגיבוי. במידה ויהיו ארבע קריאות בו זמנית, תהיה בעיה קשה", הוא מסביר.
להלן קטע מצמרר שפירסם אחד ממתנדבי "הצלה" על השבת האחרונה:
"ליל שבת בשתיים בלילה. בחור חתך ל"ע את היד לעומק, והחל דימום מאסיבי. קראו לי באמצע השינה, כמובן ש"טסתי" לסייע. לאחר 10 דקות של דימום אני מבצע -יחד עם נהג שלא במשמרת- לחץ על החתך ועוצר את הדימום. אני שואל את החבר'ה מסביב "התקשרתם למד"א?" הם אומרים לי, שכבר לפני רבע שעה, ושום כונן לא הגיע בזמן הזה. "מזל שזה קרה ליד הבית שלי", הוסיף המתנדב. לאחר המתנה של 35 דקות (!) הגיע "לבן" (עם חבר'ה דתיים!) מגוש עציון."
תגובת העירייה ומד"א
פנינו לגורם בעירייה, לשמוע את תגובתו על הדברים. את ההודעה אנו מביאים כאן, ככתבה וכלשונה:
א. ביתר עילית הינה עיר בת 50,000 תושבים, ראוי שמד"א יעמיד לה נהגים בזמנים שבהם המתנדבים אינם יכולים.
ב. בשום עיר העירייה אינה נדרשת לסבסד את מד"א.
ג. ישנם מקומות כמו מודיעין עילית שבהם מדובר באמבולנס יישובי, כאשר העירייה היא מפעילת האמבולנס, משלמת את שכר הנהגים, ומקבלת בתמורה את האגרות.
ד. בביתר, מממנת העירייה את נקודת מד"א, ועד לפני חצי שנה סבסדה גם את שכר הנהג, כאשר מד"א לקח לעצמו את האגרות. הנוהג הזה שאיננו תקין חוקית, הופסק כבר לפני חצי שנה.
ה. הדרישה לנהג בתשלום מוצדקת, אך הרשות המקומית איננה אמורה ואיננה מסוגלת לשלם למד"א עבור שירותיו, בוודאי לא כאשר האזרח משלם למד"א עבורם מחיר מפולפל.
מד"א נותן שירותיו בביתר, שישה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. ביום שישי, מופסקת הפעילות בשעה 15:00 בצהריים, עד ליום ראשון בבוקר. עיריית ביתר נתנה תמיד את השירות בשבתות וחגים, עפ"י סיכון שהיה עימה, ולמיטב ידיעתי העירייה מתוקצבת על כך.
בנוסף לאמור לעיל, יש מתנדבים של מד"א בעיר ביתר שנותנים מענה מקומי ככל הדרוש. כמו כן מד"א נותנת "מענה היקפי" לביתר עילית גם בשבתות וחגים, כמו לכל מקום אחר בארץ. במקרי חירום אמבולנסים מהאיזור, גוש עציון, ירושלים, ובית שמש נותנים מענה מרחבי.
מד"א בודק במקביל גם פתרונות לבעיה שעלתה בביתר עילית בנושא תקן לנהג כונן בעיר.
ובינתיים: תושבי ביתר חסרי אונים
מערכת COL תמשיך לעקוב אחרי התפתחות הדברים, עד שבעז"ה ימצא פתרון לבעיה, הכרוכה כאמור בפיקוח נפש.