מערכת COL | יום כ"ג אלול ה׳תשע״ד 18.09.2014

נדחתה העתירה נגד הישיבות ● גרוניס: "אי אפשר לכפות ליב"ה"

נדחתה העתירה שמטרתה כפיית לימודי ליב"ה בישיבות הקטנות. רוב של שבעה שופטים מול שניים דחה את העתירה ● "העותרים מבקשים מאיתנו לנהוג באופן פטרנליסטי (=פטרוני) בניגוד לרצונם של אביו ואימו של התלמיד החרדי", כתב נשיא בג"ץ השופט אשר גרוניס  לדיווח המלא
נדחתה העתירה נגד הישיבות ● גרוניס:
"אי אפשר לכפות לימודי ליב"ה" (צילום אילוסטרציה, col)

נדחתה העתירה שמטרתה כפיית לימודי ליב"ה


בית המשפט העליון דחה אתמול (רביעי) בהרכב מורחב של תשעה שופטים את העתירה לביטול חוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, שמשמעו פטור מלימודי ליב"ה במגזר החרדי. החוק מאפשר פטור מלימודי ליב"ה לישיבות חרדיות קטנות, וזאת במקביל לתקצוב בגובה 30% ממשרד החינוך.


טענה שהחוק "אינו חוקתי"


העתירה הוגשה ב-תש"ע על ידי שבעה עותרים, ביניהם אמנון רובינשטיין, שר החינוך לשעבר, אלעזר שטרן ח"כ מטעם "התנועה", ופרופ' אוריאל רייכמן. העותרים ביקשו לקבוע כי חוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים שנחקק בשנת תשס"ח ואפשר פטור מלימודי ליב"ה במוסדות חינוך חרדיים, במקביל לתקצוב ממשלתי בגובה של 60% למימון שעות לימוד במוסדות החינוך הללו, אינו חוקי לכאורה.


בעתירה שהוגשה אז נטען כי החוק אינו חוקתי שכן הפטור מלימודי הליב"ה פוגע ביכולת ההשתלבות של תלמידים חרדיים בחברה ובשוק העבודה, ועל כן פוגע בזכויותיהם החוקתיות לכבוד האדם וחופש העיסוק.


העתירה נדחתה ברוב שבעה נגד שניים


נשיא בג”צ, אשר גרוניס, והשופטים נאור, רובינשטיין, חיות, הנדל, פוגלמן ועמית טענו כי יש לדחות את העתירה, זאת בניגוד לעמדת המיעוט של השופטת בדימוס ארבל והשופט ג’ובראן אשר סברו כי החוק אינו חוקתי וכי יש להורות על ביטולו.


"אי אפשר לכפות על הפרט לימודי ליב"ה"


הנשיא גרוניס כתב בנימוקיו להחלטה כי “ניתן לומר, כי העותרים מבקשים מאיתנו לנהוג באופן פטרנליסטי בניגוד לרצונם של אביו ואימו של התלמיד החרדי. העותרים לא עמדו בנטל להראות כי קמה עילה לעשות כן. ונזכור כי המונח “פטרנליזם” נגזר מהמילה “נטר” – אבא. אגב, יש המכנים “פטרנליזם” בשם “פרנטליזם”, כנגזרת מן המילה הורים”. "ראינו, כי בבחינת היבטים אלו, לא כולל כבוד האדם חובה על המדינה לכפות על הפרט לימודי ליבה בחינוך העל-יסודי, במחיר פגיעה באוטונומיה של הפרט בבחירת תכני הלימוד שלהם".

 


 


 


 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.