מערכת COL | יום כ' אלול ה׳תשע״ד 15.09.2014

מה הביא להתבטאות יוצאת הדופן של מפקד חיה"א / פרשנות

כשברקע ויכוח סוער על תוספת אפשרית לתקציב הביטחון, מפקד חיל האויר בהתבטאות יוצאת דופן: "אף אחד לא מוכן לנסוע במכונית 'ענתיקה' כמו המטוסים שלנו. אתמול הם היו בעזה, מחר אולי בטהראן". מה הביא להתבטאות יוצאת הדופן? פרשנות
מה הביא להתבטאות יוצאת הדופן של מפקד חיה
מפקד חיל האויר אמיר אשל, על רקע מטוס העתיד של חיה"א, f-35 (צילומים: אלון רון, אתר הפנטגון)

צבי סופר

כשברקע הוויכוח האם להוסיף לתקציב הביטחון או לא, נשמעה אתמול (שני) התבטאות יוצאת דופן של מפקד חיל האוויר אמיר אשל, שאמר כי "אין אף אחד בחדר הזה שמוכן לנסוע במכונית 'ענתיקה' כמו המטוסים שלנו. אף אחד לא. אתמול מטוסים אלו היו בעזה, ומחר אנו עשויים לשלוח אותם לטהראן. הדברים לא נאמרו בצורה של איום כלפי מדינה כלשהיא, אלא כהצהרה על משימה אפשרית בעתיד שאולי תתקבל מהרגע להרגע".

את דבריו אלו אמר מפקד חיל האויר לחדשות 2 ביום שני, על רקע הויכוח בין ראש הממשלה ושר הביטחון מצד אחד, המבקשים העלאה של מליארדים לתקציב הבטחון, לבין שר האוצר המתנגד לכך בתוקף.

קצת רקע. חיל האויר מפעיל מערך משולב של מטוסים, חדשים יותר, חדשים פחות, וישנים הרבה יותר. מערך מטוסי ה"בז" הלוא הוא ה-f-15 הוותיק, שדגמים ראשונים שלו נחתו בישראל, עוד בימי ממשלת רבין הראשונה, בסוף שנות השבעים. הם זכו גם לתואר "המטוסים היחידים בעולם שהפילו... ממשלה", כשהגעתם לפני כניסת השבת גרמה לפרישת המפלגות הדתיות מהממשלה ולנפילתה.
 

מטוס f-15i של חיל האויר. מסוגל להגיע לאיראן עם חימוש כבד (צילום: דו"צ) 

מטוס ה-f-15 I המסוגל להגיע לאיראן עם חימוש כבד, הוא גירסה מיוחדת ומתקדמת, שנועדה לתקיפות בטווחים ארוכים, ובעל יכולת גבוהה בקרבות אויר.

מערך מטוסי הקרב נשען ברובו על מטוסי f-16  בדגמים שונים. החל מהגירסה הישנה, וכלה במטוסי ה"סופה" המתקדמים יותר, ובעלי טווח טיסה גדול ומערכות מתקדמות ביותר, חלקם מפיתוח ישראלי.

מטוס העתיד של חיל האויר, מטוס הקרב אויר החמקן הראשון בעולם ה-f-35 , אמור לנחות בארץ במהלך השנים הקרובות. מחירו המאמיר והולך, בעיות טכניות שונות ועיכובים נוספים, גורמות לדחייה של הגעתו, וצמצום היקף ההזמנות של חיל האויר.

שילוב בין איכות לכמות

לאורך השנים, ובפרט לפני החלטה על קניית כלי טיס חדש, צצה תמיד השאלה: מה עדיף, כמות או איכות? לדוגמא: עלות מטוס בודד מדגם f-35 יעלה כ-100 מליון דולר ליחידה! והמחיר עדיין לא סופי. מצד אחד, אם מסתמכים רק על איכות, והכמות קטנה, זה לא מספיק. מצד שני, כמות לא הוכיחה את עצמה מעולם כמכרעת. גם כתוצאה של חוסר בתקציב, בישראל הלכו על השילוב המנצח. מעט כלים איכותיים וחדישים, והרבה מכל השאר.


מטוס f-16i של חיל האויר הנקרא "סופה", עם מכלי דלק אינטגרליים לתקיפות ארוכות

הבעיה שהזמן עושה את שלו, ומה שהיה עד לא מזמן נחשב חדיש, הופך גם הוא ללא מעודכן. לכך הגיע מפקד חיל האויר, ונתן סוג של תזכורת, שהגיע הזמן לרענן את כלי הטיס של חיל האויר, שחלקם חוגג 30. לתת תוקף לדבריו, הוא הדגיש שבמלחמה מול מדינה רחוקה בטווח ומצויידת כמו איראן, כללי המשחק יהיו שונים, ולא דומים כהוא זה למה שהיה ב"צוק איתן" מול העזתים.

מה עמדת שר הביטחון ורוה"מ?

בנאומו בכנס ה'סייבר' אתמול (שני) שב והדגיש ראש הממשלה את תמיכתו בהעברת הסכום המבוקש למשרד הביטחון. "הכספים שהשקענו בביטחון תרמו לכלכלת המדינה", אמר נתניהו. "המיליארדים שהשקענו ב'כיפת ברזל' אפשרו לכלכלת ישראל להמשיך לתפקד במהלך המערכה האחרונה - ומנעו בריחה של השקעות מישראל. המיליארדים שהשקענו בגדר בדרום בלמו כליל את ההסתננות לישראל, גם של הג'יהאדיסטים מסיני. אני זוכר שהייתה ביקורת על ההשקעה ה'מופרזת' שלנו בביטחון, אבל אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אילולא השקענו זאת". נתניהו הדגיש: "לאור האיומים באזורנו אנחנו זקוקים להגדלה משמעותית של מיליארדים רבים בתקציב הביטחון, ויש לעשות זאת בדרך אחראית ללא גירעון גדול".

ואילו שר הביטחון  בוגי יעלון אמר אתמול (שני) כי "ביטחון עולה כסף, ואין מלחמות זולות", "אני רוצה לדמיין את ישראל ב'צוק איתן' ללא 'כיפת ברזל'. אנו זקוקים למערכות נוספות כמו 'שרביט קסמים' ו'חץ 3' למען הגנה רב-שכבתית, וכן, זה עולה מיליארדים, כפי שאמר ראש הממשלה, אבל תחשבו על העלות האלטרנטיבית של 4,500 רקטות שהיו פוגעות בישראל ללא 'כיפת ברזל'".

"אין לנו מספיק כלי רכב ממוגנים, וגם זה עולה מיליארדים", הוסיף יעלון. "דמיינו שלא יהיו לנו יכולות המודיעיניות, שגם הן עולות מיליארדים, שאיפשרו לנו לבצע תקיפות מדויקות נגד חמאס, ואילצו אותו לקבל את הפסקת האש. גם המכשולים בגבולות עם מצרים ועם סוריה, לנוכח ההתפתחויות שם - עולים מיליארדים". לדברי יעלון, "תקציב הביטחון קוצץ בשל סיבות פוליטיות. כאן לא מדובר על תוספת, אלא על תיקון של עיוות שנועד לכסות את הוצאות 'צוק איתן'".

ואילו עמיתו של שר האוצר למפלגת יש עתיד, שר המדע והטכנולוגיה יעקב פרי, התייחס למשבר. "אנחנו נישאר בעמדתנו: אם נתניהו רוצה בחירות, זה יילך לשם, ואם לא - נגיע להסכמות", אמר. "השאלה היא מי ימצמץ ראשון ואני מאוד מקווה שנמשיך לעמוד על שלנו והעסק יגיע לפתרון. אם לא, נלך לאופוזיציה או לבחירות".

הוויכוח גם פוליטי?

שר הביטחון וראש הממשלה הם אלו שנשאו באחריות האישית הכבדה ביותר במהלך מבצע "צוק איתן", והם אלו שיכולים לומר שהם רואים את 'כל התמונה'. מצד שני, גם היו בעבר חילוקי דעות בין ראשי ממשלה לשרי אוצר, והדברים נסגרו ב'ארבע עיניים', ולא דרך התקשורת, ובטח שלא דובר על משבר שעלול להביא לבחירות. מה שרומז, שרוה"מ בנוסף לדאגתו לתקציב המדינה והביטחון, חושב גם על 'היום שאחרי' הרכב הממשלה הנוכחית. 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.