מערכת COL | יום י"ג אלול ה׳תשע״ד 08.09.2014

"היו לנו חיים טובים במגדל העמק" ● מנדי גרוזמן בטור אישי

בואו נדבר ברור: אתה יכול להיות מלא אהבה ואלף פינות חמות בלב לישיבה במגדל העמק ובכל זאת לפספס את ההזמנה לדינר, היא לא תצליח לתפוס את תשומת לבך ● נראה לך שמדובר בעוד אירוע, באולם מכובד בתל אביב, עם שולחנות עגולים ואברהם פריד - בקיצור, הכי לא מגדל העמק ● אתה לא מקשר בין ההזמנה היותר-מדי-יפה שקיבלת, לבקבוק הרוסקי סטנדרט שהצלחנו לפעמים להשיג מהשולחן של המשפיעים ● מנדי גרוזמן, בוגר הישיבה במגדל העמק, מסביר בטור מיוחד מדוע הוא לא הולך לפספס מחר את הדינר שייערך בהאנגר 11 בתל אביב, לציון מלאת 36 שנים לישיבה  לטור המלא
מנדי גרוזמן בשיחה עם ראש הישיבה הרב גולדברג, על רקע מבנה הישיבה במגדל העמק (צילום ארכיון: COL)
מנדי גרוזמן

איי איי איי איי איי איי איי, מגדל העמק, או מיגדאל האעיימק כלשונו של הרב איצ'לה גולדברג. הרב גורביץ', הרב סגל, הרב הכט, הרב קעניג, הרב ליפשיץ והרב מוסקוביץ׳ הגדול מכולם. וכמובן לוי וילימובסקי והעיניים החודרות. איזה מזל שאני לא גביר, לא הייתי עומד במבטים שלו. ואיך לא, הרוסים של עקיבא גולדשמיד, הם כאלה חמודים הרוסים של עקיבא גולדשמיד, שרק בשבילם היה שווה ללמוד במגדל העמק.

והרב הנדל. בסופו של דבר, אשתתף מחר בדינר של ישיבת תומכי תמימים במגדל העמק בגלל הרב הנדל. הוא, השם ישמרהו ויחיהו, שנאלץ להתמודד איתי במשך כל ימי לימודיי בישיבה ולסבול את בעיותיי, ראוי לאיזו מילת תודה, הוא וכולם.

היה כיף במגדל העמק. בגשמיות, ברור שבגשמיות, רק בזה אני מבין. הייתה לנו אחלה כיתה וצוות עם רוח צעירה, וראש ישיבה שדיבר איתי בגובה העיניים, שהוא אחד מראשי ישיבות אם לא ה-. אם פה ושם הקשבתי לשיעורים שלו, בסוף גם נהניתי בהם מכישרונו הגדול. וההתוועדויות של מגדל העמק. אין, מי שלא היה בהם לא יבין זאת. תקשיבו, הייתי בכמה התוועדויות בחיי הקצרים, והמעלה הראשונה של ההתוועדויות במגדל העמק היא, ששומעים מה שהמשפיעים אומרים. שומעים - כפשוטו.

בהתוועדויות אחרות משפיעים זקנים (לא בגיל, ברוח) מדברים לתוך השפם של עצמם והררי בחורים נאבקים לתפוס מקום צמוד אליהם בכדי להצליח לשמוע מילה אחת בעברית בין המוני המשפטים ביידיש שיוצאים מפיהם עבור תלמידים לא-קיימים-במציאות-שאולי-מבינים-יידיש.

במגדל, הרב גולדברג, הרב גורביץ' וכולם בכלל, מדברים בקול גבוה, בשפה ברורה ובעברית פשוטה שיצר הרע מבין. לא לחינם מרבית תלמידי הישיבה מקדישים את אחרי צהריים של שבת לישיבה בהתוועדות. איש לא קם ולא הולך לגנוב שינה אסורה. גם אני, שהשינה עריבה עליי במיוחד- ותשאלו את הרב הנדל על כך, כמעט לא נעדרתי מההתוועדויות הללו. הם מדברים אתך על הקב"ה, והכוונה העליונה, על השליחות, ומי אנחנו, והרבי, ולאן נלך, ואיך לא נהיה כמו ההם, וסוף סוף אתה מתחיל להבין מה רוצים ממך. כי כשמדברים בעברית - כזותי של היום - אתה לפעמים מבין. ובמגדל מדברים איתך עברית.

בואו נדבר ברור: אתה יכול להיות מלא אהבה ואלף פינות חמות בלב לישיבה במגדל העמק ובכל זאת לפספס את ההזמנה לדינר. היא לא תצליח לתפוס את תשומת לבך. נראה לך שמדובר בעוד אירוע, באולם מכובד בתל אביב, עם שולחנות עגולים ואברהם פריד - בקיצור, הכי לא מגדל העמק. אתה לא מקשר בין ההזמנה היותר-מדי-יפה שקיבלת לבקבוק רוסקי סטנדרט שהצלחנו לפעמים להשיג מהשולחן של המשפיעים.

מגדל זו מגדל והיא נמצאת בעיר מגדל העמק, והדינר - נו שוין, זה דינר, אפעס, משהו של מבוגרים, של הגבירים של לוי, לא משהו שקשור אלינו, תלמידי הישיבה. אז תשמעו קטע, כמה שקשה להודות בזה - אתם כבר לא תלמידי הישיבה, אתם הבוגרים. אלו שתמיד ריחמתם עליהם, אלו שכבר עסוקים בהבלי העולם הזה. אנשים שבשגרת יומם קמים בבוקר, הולכים לעבודה, ונותנים מעשר בסוף חודש. הדינר הזה - הוא בדיוק בשבילכם. וחמש מאות השקלים הללו הם לא מחיר יותר מידי מופקע להופעה של אברמ'ל פריד, כי אתם לא באמת באים רק בשביל פריד. זה המעט שאתם יכולים לתת בכדי להוקיר תודה לישיבה הנפלאה הזו. היא צריכה את הכסף שלכם, כי אם אין קמח אין תורה ואין התוועדויות של הרב גולדברג. אז זכרו, האחריות היא שלכם.

אני אישית רואה בכך השלמה של הקנסות שאני עוד חייב לרב הנדל. אבל גם אם הייתם מתמידים ועילויים, מותר לכם לפרגן קצת. תיזכרו רגע בחיים הטובים שהיו לנו שם, תציירו לעצמכם את דמות דיוקנו הקדושה של הרב סגל, ותבינו שאתם מוכנים לשלם על זה הרבה יותר מחמש מאות שקל.

אז קדימה. ניפגש מחר בדינר. או כמו שלוי וילימובסקי הבלתי-נלאה החליט לקרוא לו - 'מזאגט לחיים'.

הכותב הינו בוגר ישיבת תומכי תמימים במגדל העמק, וכיום כתב לענייני חרדים באתר nrg ומקור ראשון.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.