מערכת COL | יום ג' אלול ה׳תשע״ד 29.08.2014

איגרת ממחנך למחנך ● הרב בועז אהרן

איש החינוך הרב בועז אהרן, מחנך בתלמוד-תורה חב"ד בלוד, במאמר מיוחד "עשרת כללים למחנך" ● מוגש עם פתיחת שנת הלימודים איגרת ממחנך למחנך
איגרת ממחנך למחנך ● הרב בועז אהרן
הרב בועז אהרן עם תלמידים
זהו, ידידי המורה והמחנך, הגענו לסוף החופש הגדול ואנו ב"ה לקראת פתיחת שנת הלימודים. כל אחד עם הכנותיו מי פחות ומי יותר (וקצת פרפרים בבטן לחלקנו) ובטוחני ששאיפתך ותפילתך כמורה ובעיקר כמחנך היא לפתוח את השנה "ברגל ימין".

כן, "רגל ימין" כזו שתמשיך לכל השנה כולה ואף מעבר לכך. "רגל ימין" שתביא אותך להצלחה רבה עם תלמידיך, הצלחה שאינה נמדדת בכמה למדת, כמה תעודות יש לך ותארים שונים, הצלחה אמתית כזו שתחבר את התלמיד אליך באמת. שירגיש את אהבתך אליו וממילא "כמים הפנים לפנים". הצלחה שתעלה אותו על דרך המלך (תורה ומצוות) וגם אם חלילה לא בהצלחה מרובה (בדור טכנולוגי חשוך ומורכב) עדין ימצא בך את נקודת האור (לכשימצא לנכון) לכוונו בדרך העולה בית קל.

הצלחה שגם לאחר מס' שנים עדין תלמידך יצור עמך קשר להתייעצות, למפגש כיתתי ואולי סתם לומר שלום, זוהי ההצלחה.

רוצה אני לחלוק עמך ידידי את סוד הדברים, את הדרכים שליווני להצלחות. לא מעושר ידיעותיי ולא מרוב תעודותיי , כי אם מניסיון עשיר שנלמד מאנשים חכמים בעלי ניסיון ובעיקר מיישומם שהניב פירות מזה כעשור שנים, בכיתות וגילאים מאתגרים (כיתות ז',ח', ויפה כמעט לכל כיתה)

ובבחינת "איש את רעהו יעזורו...".

ובכן, הא לך ידידי, עשרת כללים / עצות, בדוקות ומנוסות לפתיחת שנה ועוד קודם לכן, עצות שלכל לראש יזכו אותך בפתיחת שנה "ברגל ימין".

1. כהכנה לפתיחת השנה (עוד לא מאוחר.. וכפי שמביא הרבי בשיחה מפרשת פנחס בעניין הגורל, עם זאת שהיה כהכנה לחלוקת הארץ- העיקר, בכל זאת נבצר לו מקום חשוב ביותר בפני עצמו בתהליך החלוקה)

השג את רשימת תלמידיך לשנה הבאה כולל מס' טלפונים אבא ו/או אמא והכנס אותם לנייד שלך. (זה יועיל לך במהלך כל השנה ולכל עניין) תוכל להגדיר אותם גם כקבוצה- מועיל להודעות לכלל הכיתה (תזכורת לתשלום, אישורים, ברכות לחגים וכד').

נצל את ימי החופש האחרונים (ואם לא הספקת אז גם את הראשונים של שנה"ל) והתקשר לכל הורה, הצג עצמך כמחנך בנם לשנה זו וקבל מהם מידע מקדים (אם ישנו) על בנם כך לא תהיה מופתע וההורים יהיו רגועים יותר.

2. "והיה מחנך קדוש". דאג לכיתה נקיה, מסודרת ומקושטת (חלקית, השאר מקום ליוזמות התלמידים) שיהיה נעים להיכנס אליה ביום הראשון (ובהמשך). זכור, הרושם הראשוני חשוב ונחרט לתלמיד.

3. הכן כרטיס ביקור שלך- צבעוני, המכיל קטע משיחה של הרבי בעניין החינוך, תפילתך וברכתך לתלמיד לקראת השנה החדשה, שמך, מס' הנייד שלך ושעות התקשרות.

ניילן את הכרטיס וצרף פסי מגנט שיוצג על המקרר בבית (או בכל מקום בולט, יש תלמידים ששומרים זאת שנים)

4. הנח לכל תלמיד על השולחן, במקומו, (עוד לפני כניסת התלמידים לכיתה) את הכרטיס ביקור בצירוף ממתק (כן, זה מתקבל ומשרה אווירה נעימה גם בכיתות גבוהות) לפתיחה מתוקה.

5. "חייל שפר הופעתך". מהרגע הראשון אתה נבחן, נמדד ונבדק ע"י תלמידך מכף רגל ועד ראש. לכן עליך להיות לבוש בקפידה, נקי ומסודר בכל המשתמע מכך. מראה מהוקצע מתורגם ע"י התלמידים- מורה נקי ומסודר, יציב היודע את משנתו, המקום בטוח.

6. כדאי לפתוח את השיעור הראשון בפעילות לא שגרתית, קרי: סיפור יפה, לימוד קצר ומעניין, פעילות קצרה להפגת המתח מהבלתי נודע (ובפרט אם אתה מורה חדש).

7. למרות סעיף 6 החווייתי אל תשכח אתה המחנך, אתה מנהל הכיתה ותלמידיך הם לא חבריך. אל תנסה להתחבב עליהם. אהוב אותם באמת, כבד אותם באמת (אתה יודע- חלק אלוקה ממעל ממש...אתה בשליחות...ועוד ועוד) בליקוטי תורה מביא אדמוה"ז "פני אריה למעלה שורשו אהבה אך שמגיע למטה מתגלה כיראה" וד"ל.

8. "תקנון כיתתי והוראות"- אל תעמיס על תלמידיך הוראות, הנחיות, "אני מאמין" וכד' לקראת השנה החדשה. הם נרגשים ומתרגשים וכמעט שלא מקשיבים. הצג בפניהם כ-4/5 כללים יסודיים החשובים בעינייך והתחל בלמידה. במשוך הימים הוסף כללים בהתאם לזמן ולאירועים מזמנים.

9. "תניא בניגון"- השבוע זכיתי והוזמנתי להתוועדות/ מפגש עם תלמידי מלפני 4 שנים. כל התלמידים אבל כולם הזכירו דבר שעד היום חרוט בראשם משנת היותם תלמידי-
שבעה פרקי תניא בע"פ. נכון, היום ב"ה יש תלמידים שמדקלמים את כל התניא או את מרביתו אך מה עם אלו שהלימוד בע"פ קשה להם? מה עם אלו שמראש לא משתתפים במבצעים? זו להם ההזדמנות השווה להוכיח לעצמם ולהעצימם.

פתיחת היום ובכל יום בתניא בניגון, כ-5 דק', הינה אוצר שברבות הימים יהפך למטמון אמיתי ולעזר רב הן בישיבה והן לאלו "שיצאו להפסקה קלה".

10. את הדיבר הזה אני משאיר לך ידידי היקר, תן משהו מקורי.

ובכן ידידיי, מקווה שהייתי לעזר למתחילים (ואולי גם למתקדמים) אשמח לקבל הערות, הארות ורעיונות על מנת לשפר ולייעל את חינוכם של חיילי "צבאות ה'" וע"מ שנוכל לעמוד לפני הרבי
בקרוב ממש ולומר "ראה גידולים שגידלנו בדרכך"

שלכם, בברכת שנה פוריה.

לתגובות: [email protected]
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.