מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשע״ד 14.08.2014

כונן, שוטר, חובש, מפקד: תכירו את מנדי חביב ● מיוחד

את ר' מנדי חביב, תושב כפר חב"ד, מכירים רבים. חובשים בראשון לציון, שוטרים בבית דגן, ומתנדבים בזק"א. הוא משלב מגוון כמעט בלתי אפשרי של תפקידים בו זמנית ● מפקד זק"א מרחב השפלה, עובד למחייתו במישרה מלאה, שליח לכל עניין יהודי, הורה מסור, ואם נשאר קצת כמה שעות מאוחר בלילה הוא... חובש מתנדב באיחוד הצלה ומד"א ● ראיון מרתק וגם: טיפים לשמירה על הבטיחות בימי "בין הזמנים"  מנדי חביב
כונן, שוטר, חובש, מפקד: תכירו את מנדי חביב ● מיוחד
כובעים שונים, משימה אחת: שליחות. מנדי חביב בפעולה (ארכיון: COL)

משה בן-חיים 

מתי התחלת בפעילות ההתנדבותית?

זה מתחיל מהבית. אבי הרב יצחק חביב שיחי', בכל חייו ועד היום מתעסק בנושאי יהדות והפצת המעיינות. הוא היה משלוחי חב"ד בטולוז בצרפת, ולאחר שעלינו לארץ בתשמ"ג, הוא התחיל בפעילות של חינוך. הוא הקים את ת"ת חב"ד בגילה, פתח ישיבה לדוברי צרפתית וסמינר לבנות בירושלים. כיום, בנוסף לשיעורי התורה הקבועים שלו, ופעילותו בבית חב"ד לדוברי צרפתית, עם אימי תחי' הם מסייעים לזוגות בהשכנת שלום.

כל המשפחה, עשרה ילדים קיבלו את ההשפעה הזו בבית, וכל אחד היום עושה את שליחותו בעולם.

אני הלכתי בכיוון שלי, והוא, שליחות לעזור "בגוף היהודי". כדי להסביר זאת, יש שיחה של הרבי שממנה ניתן ללמוד ולהבין על חשיבות שמירה על גופו של היהודי:

בכל בוקר מברכים – 'אשר בחר בנו מכל העמים'.
אנו מברכים את ה' על בחירתו בנו, העם היהודי, על פני העמים האחרים.


נושא דברים באירוע משטרתי

הרבי מסביר שהבחירה של הקדוש ברוך הוא "אתה בחרתנו מכל העמים", שאותה אנו מברכים מידי בוקר, היא לא בחירה בנשמה – אלא דווקא - בחירה בגוף.

והבחירה של הקדוש ברוך הוא, בגוף של היהודי, היא זו שהופכת את הגוף של היהודי לקדוש. קדוש בזכות עצמו.

זאת הסיבה, שגם כאשר הנשמה עוזבת את הגוף, הגוף היהודי נותר קדוש ומחוייבים לנהוג בו בכבוד ובזהירות, כמו ספר תורה שגם לאחר שנפסל חייבים לנהוג בו כבוד. ועוד, כיצד אפשר לומר שה' בחר בנו, הרי מעלת ישראל היא לעין ערוך לעומת אומות העולם, ואין בחירה בדבר שאינו שווה ערך כלל? התשובה היא, שהבחירה של הקב"ה היא בגוף של היהודי!

ישנם ארגונים רבים הדואגים לנשמה של היהודי,
אבל יש רק ארגון אחד שדואג לבחירה האמיתית של בורא עולם,– לגוף של היהודי – וזה זק"א.

ולכן בחרתי לבצע את המלאכה הכל כך קדושה וחשובה הזו של הענקת הטיפול הראוי והמכובד ביותר שמגיע לגוף קדוש של יהודי.

אתה חש שליח במגוון תפקידך ההתנדבותיים?

כל שליח עושה את השליחות שה' הועיד לו. מתוך הכרותי עם קצינים, שוטרים, חובשים, אני משמש כשליח לכל דבר יהודי. אם זה עזרה בהשגת תפילין, מזוזות, וגם הכשרת מטבחים. זו שליחות שאין לה מקום מוגדר, ושעה מסויימת. יכול להיות בכל עניין, בכל שעה ובכל מקום.

באלו ארגונים אתה מתנדב, ואיך אתה "מוצא זמן" לכל ההתנדבויות השונות?

ההתנדבות שלי לכל הארגונים, היא שלא על מנת לקבל פרס ולשם שמים. בארגון זק"א אני פועל כמפקד זק"א מרחב שפלה. אצלי ביחידה פועלים 120 מתנדבים. אנו בדרך להגדיל את היחידה, ובע"ה בשבוע הקרוב יפתח קורס לעוד כמה עשרות מתנדבים חדשים, שרוצים להשתתף בפעילות החסד.


בזירת תאונה

בתפקידי אני מפקד על היחידה, מנהל דיווח שוטף לארגון על הפעילויות, ודואג לכל הפרטים מא' ועד ת'. ב'איחוד הצלה' ובמד"א אני מתנדב כחובש. פה מדובר בנושא של הצלת חיים כפשוטו.

"רוב המקרים מזעזעים"

בתפקידך כמפקד זק"א איזור השפלה, יש מקרים שזכורים לך במיוחד?

רוב המקרים שאנו מטפלים בזק"א (זיהוי קרבנות אסון) הם מזעזעים, ואשתדל לחסוך בתיאורים. בדברים הללו אין מקרים קשים יותר, ומקרים קשים פחות. משתדלים להיות חזקים, ולעשות מה שצריך. ה' נותן לזה כוחות מיוחדים.

במסגרת התנדבותי ב"איחוד הצלה" ומד"א, היו לי מקרים של הצלת חיים כפשוטו. היו מקרים של 'ללא דופק וללא נשימה' ואחרי פעולות מתאימות דיווחנו על החייאה מוצלחת. קרה גם שאחרי אירוע שבו הצלת חיים, אתה פוגש את האדם שהצלת אותו ברחוב.

היה מקרה שאחד המתנדבים שלנו הציל בחורה ממוות, וערכנו מסיבת הודיה אחרי שבע שנים מהמקרה.

היה זה מקרה קשה של תאונה, בה היו ארבעה נפגעים ברכב. כוחות ההצלה הגיעו לרכב והחלו בנסיונות הצלה. הם לא שמו לב שהבחורה עפה מהרכב, וכך היתה בשטח בלי ששמו לב אליה. המתנדב שלנו זיהה אותה, ראה שהיא ללא דופק ונשימה. הזעיק את כוחות ההצלה, והם הצילו את חייה. לאחר שבע שנים מהתאונה ההיא, החלה הבחורה לחפש מי המתנדב שהציל את חייה. היא ביררה בזק"א, וכך הגיעה למתנדב. ערכנו מסיבת הודיה מרגשת ביותר.

בדר"כ אין לנו קשר עם הניצולים, החיים ממשיכים וכל אחד ממשיך בדרכו. יש מקרים חריגים כמו זה, שבאים לומר תודה.

פעילות מניעה

לקראת הקיץ ו"בין הזמנים". יש לכם פעילות מיוחדת?

חלק מתפקידנו זה פעילות מניעה ממצבי סיכון והסברה. אנו משתתפים בהרצאות בתלמודי תורה ובבתי ספר, על מגוון נושאים של בטיחות. מכללים לשמירה נגד התייבשות בקיץ, ועד זהירות בדרכים.

כל שנה לצערינו אנו שומעים על אסונות שיכלו בהחלט להמנע. בדרך כלל אם היו מקפידים על כללים בסיסיים, זה היה יכול להציל חיים.

בהזדמנות זו אתן מספר כללים, להתנהגות בתכנון ויציאה לטיולים:

א.  
יש לתכנן את הטיול מראש, ובפרט אם מדובר על טיול רגלי. חשוב מאוד להתאים את המסלול הנבחר לאופי המטיילים ולמזג האוויר השורר בחוץ- שהוא בדרך כלל חם מאוד. במידה ויש ילדים אין לצאת למסלולים ארוכים, ובאופן כללי מומלץ לבחור במסלולים בהם קיימות נקודות צל לאורך המסלול. בחלק מהמסלולים ישנן בריכות מים עמוקות, שהכניסה אליהן מותרת אך ורק למי שיודע לשחות- יש לברר האם המסלול מאפשר להימנע מהבריכות ובמידת הצורך לבחור במסלול אחר.


במהלך תרגיל רחב-היקף (צילום: שמוליק סופר)

ב.
השאירו לקרוביכם מידע, כולל זמני יציאה וחזרה, ורצוי לקחת פלאפון למקרה צרה. חובה להצטייד במים- לפחות 5 ליטרים לכול אדם במהלך יום טיול- אין להתבסס על מקורות טבעיים שכן המים באלו אסורים לשתייה.

ג. 
אין להיכנס למסלולים בשעות שלא יאפשרו את השלמתם- יש לצאת למסלולים ארוכים בבוקר ולצאת מהשטח לפני רדת החשיכה. השהייה בלילה מותרת אך ורק בחניונים המיועדים לכך. במידה והיום חם במיוחד יש להימנע ממסלולים ארוכים בכלל.

ד. 
יש להקפיד שלא לרדת מהשבילים המסומנים- זו הדרך הקצרה והבטוחה ביותר, הקפידו גם לקרוא את הוראות הבטיחות בכניסה למסלול ולהישמע לשילוט ולהוראות הפקחים.

ה.
אסור להתקרב לשפת מצוק ובוודאי שלא לטפס עליו או לקפוץ ממנו או לגלוש ממנו בחבל- ללא מדריך מוסמך וציוד תקני ומאושר. אסור בתכלית האיסור לקפוץ אל תוך מקורות המים ללא שבדקתם טרם את עומק המים וללא ידע בשחייה, ויש להשגיח מקרוב על הילדים.

ו.
יש להישמר מפני עקיצות והכשות של בעלי חיים ארסיים- במקרה הכשה יש לשבת בצל ולהזעיק עזרה.

אלו חלק מהדברים שכל מטייל חייב לשנן אותם ולנהוג לפיהם. וכבר אמרה תורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

בברכת קיץ בריא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.