מערכת COL | יום ט' אב ה׳תשע״ד 05.08.2014

נשיא ודיפלומטים - אורחי הקהילה היהודית בדנייפר

מהו המשותף לנשיא גרוזיה לשעבר, שרי החוץ של מדינות אירופה ודיפלומטים אמריקאיים בכירים? אישים מכובדים אלה ביקרו בתקופה האחרונה בקהילה היהודית בדנייפרופטרובסק ונפגשו עם הרב שמואל קמינצקי, הרב הראשי ושליח הרבי לדנייפרופטרובסק והמחוז לסיפור המלא
נשיא ודיפלומטים - אורחי הקהילה היהודית בדנייפר
מהו המשותף לנשיא גרוזיה לשעבר, שרי החוץ של מדינות אירופה ודיפלומטים אמריקאיים בכירים?

אישים מכובדים אלה ביקרו בתקופה האחרונה בקהילה היהודית בדנייפרופטרובסק ונפגשו עם הרב שמואל שיחי' קמינצקי, הרב הראשי ושליח הרבי לדנייפרופטרובסק והמחוז.

נוכל לצרף לרשימה את השגריר המיוחד האמריקאי מר קלייפורד ג'ורג' בונד, את שגריר בריטניה מר סיימון סמיט, את מר טרייגרמן היועץ של מושל דנייפרופטרובסק ועוד.

המשלחות הגיעו והתרשמו מקהילה צעירה פעילה ומתפתחת. במסגרת הביקורים, הקבוצות מצאו תשובה לסוגיות מטרידות בנושא התמודדות האזרחים עם המצב הלא יציב במדינה. הממצאים כפי שנצפו בביקור, הפתיעו חלק מהאורחים. מסתבר, שבעיר, מתנהלים החיים כרגיל, ב"ה, עובדה שמאפשרת לדנייפרופטרובסק לקלוט פליטים רבים ממזרח המדינה ומאזור קרים.

מר מיכאל סאקאשוילי, נשיא גרוזיה בין השנים 2004- 2013, היה אורחו של מושל המחוז מר קולומויסקי ושיתף אותו בניסיונו בטיפול בהפיכות שלטוניות. במהלך ביקורו במוזיאון היהודי, הביע דעתו שיציבות הקהילה תורמת ליציבות השלטון המקומי. לפגישתו עם הרב שמואל קמינצקי הצטרפו גם נציגי הקהילה היהודית.

שלושה ימים חלפו ודנייפרופטרובסק אירחה את מר דטליב וולטר, קונסול גרמניה לאוקראינה. מר וולטר ביקר המרכז היהודי "מנורה", נפגש עם הרב קמינצקי והקדיש זמן רב בביקורו במוזיאון היהודי בו למד על היסטורית יהודי אוקראינה, תוך התמקדות בנושא השואה.

מר איירה פורמן, האחראי מטעם מחלקת המדינה בארה"ב על נושא האנטישמיות בעולם, הגיע לביקור מארה"ב לשמוע את דעתו של הרב קמינצקי בנושא האנטישמיות והשנאה באוקראינה.

הרב קמינצקי ציין שהשלטון האוקראיני מעודד תרבויות של עמים שונים ודתות שונות במדינה וממגר את האנטישמיות עוד לפני שנוצרת. אבל,הוסיף, עדיין לא קיים חוק השולל שנאת זרים, וכל מעשה אנטישמי מתויג כחוליגניות ולא כבעל רקע לאומני.

השגריר הבריטי, מר סיימון סמיט ושגריר גרמניה קריסטוס וייל הגיעו לעיר לרגל טקס הקמת אנדרטת זיכרון בעיר הסמוכה, נובומוסקובסק.

הביקור הגיע לשיאו בביקור אצל הרב קמינצקי במרכז "מנורה" , בו שמעו על היציבות בעיר ועל כך שהעיר מתנהלת כרגיל ושהמצב במדינה גורם לאחדות ולא לפירוד ואנטישמיות.

היועץ למושל דנייפרופטרובסק, מר בוריס טרייגרמן, הודה לנציגי המדינות על תמיכת מדינותיהם בעצמאות אוקראינה. הנציגים מצידם, הבטיחו לעזור בנושא היציבות האזורית.

הביקור הממלכתי הסתיים בסיור במוזיאון היהודי.

כעבור מספר ימים, שר החוץ הצ'כי, מר לובומיר זאורליק ומשלחתו, הגיעו לראשונה לדנייפרופטרובסק וביקרו בקהילה היהודית. בפגישתם עם הרב קמינצקי הם שמעו מפיו בקצרה על היסטוריית הקהילה היהודית בעיר וכן ביקרו בבית הכנסת ובמרכז "מנורה" והמוזיאון.

הביקור הבא היה של מר קלייפורד ג'ורג' בונד, השגריר המיוחד מטעם ממשלת ארה"ב בנושא תכנית העזרה האמריקאית לאוקראינה. הרב קמינצקי אירח את השגריר, מר בונד במשרדו. בפגישתם סיפר הרב על שיתוף הפעולה של קהילת דנייפרופטרובסק עם הקהילה היהודית בבוסטון, במסגרתו הוקם לפני שנים, פרויקט התמיכה האמריקאית בבית הרפואה לנשים בעיר.

מר בונד ציין את הייחודיות של העיר בזמנים לא יציבים אלה, בכך שמצליחים להתמודד עם המצב. הרב הסכים עם דבריו וציין שמושל האזור, מר קולומויסקי, היהודי, זוכה לתמיכה רחבה של הקהילה. מר בונד סיפר על משימתו לעזור לתושבי אוקראינה.

שרי החוץ של איסלנד ושל לטביה היו האורחים הנכבדים הבאים בקהילה היהודית. מר אדגרס רינקביץ, שר החוץ של לטביה ומר גונאר בראגה סביינסון, שר החוץ של איסלנד, מלווים במשלחת דיפלומטית רשמית, דנו עם הרב קמינצקי על היחסים בין מחוז דנייפרופטרובסק ובין לטביה ואיסלנד בתחומים רבים. הרב קמינצקי אירח אותם בלשכתו וכן סייר איתם במוזיאון היהודי. לסיור הצטרף גם מר טרייגרמן, היועץ למושל דנייפרופטרובסק.

ביקור מיוחד נוסף היה של הגב' וונדי שרמן, סגנית שר החוץ האמריקאי. הגב' שרמן היא היהודייה הבכירה ביותר בממשלת ארה"ב. אוקראינה היא מקום הולדת הוריה, סבה וסבתה, הגעתה לכאן היה סוג של חזרה הביתה. השליחה הראשית, הרבנית חנה קמינצקי, העניקה לה ערכה אישית ובה נרות וחלות לכבוד שבת. במסגרת פגישתה עם הרבנית חנה קמינצקי היא ביקרה בקהילה היהודית ושוחחה עם נציגי הקהילה. מנכ"ל הקהילה, מר זעליג ברעז, הציג את הקהילה מימיה הראשונים ועד עתה. בביקור במוזיאון היהודי למדה הגב' שרמן על הקהילה שהיתה. הגברת שרמן התרשמה מאופי הקהילה שפגשה, שהתאפיינה בעיניה כאנשים מתורבתים, סובלניים ודמוקרטיים. בסיום הפגישה הביעה הגברת את כוונתה לספר לנשיא אובמה על המקום הנפלא הזה ולשתף אותו בהתרשמויותיה מהביקור
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.